Kultura organizacyjna w placówkach oświatowo-wychowawczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-11KOwP-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura organizacyjna w placówkach oświatowo-wychowawczych |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogiki, pierwszy semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest analiza elementów kultury organizacyjnej kształtującej zachowania w tym zakresie pracowników oraz grup pracowników oraz ocena jej znaczenia dla efektywnego funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych. |
Pełny opis: |
Tr Treści programowe 1. Miejsce, zakład pracy – definicja, funkcje, podział placówek świadczących usługi edukacyjne i opiekuńczo-wychowawcze. 2. Kultura organizacyjna – definicja, główne czynniki, rodzaje kultur organizacyjnych, wpływ kultury na zachowania organizacyjne. Poziomy zachowań organizacyjnych: • a) zachowania ludzi w organizacji i ich uwarunkowania - istota motywacji, rodzaje kultur zachowania w organizacji, czynniki wpływające na zachowania jednostki, formy uczestnictwa w organizacji, współczesny model kariery; • b) zachowania grup w organizacji – cechy grupy, klasyfikacja grup, konflikty interpersonalne wewnątrz i międzygrupowe, ich przyczyny oraz sposoby rozwiązywania; • c) zachowania organizacji jako całości – wpływ otoczenia na zachowania organizacji, główne determinanty zachowań organizacji. 4. Dystans wobec władzy jako element kultury organizacyjnej - źródła i przejawy władzy w organizacji 5. Teorie kontekstu kulturowego (wysoki i niski kontekst kulturowy, podział kultur ze względu na kontekst kulturowy, miejsce polskiej kultury organizacyjnej i innych wybranych kultur. 6. Komunikacja społeczna w organizacji jako składnik kultury organizacyjnej – poziomy komunikacji, znaczenie komunikacji, bariery komunikacji, warunki skutecznego porozumiewania się. 7. Kultura organizacyjna wobec wartości – pojęcie etyki, znaczenie kodeksów etycznych, preferowane przez organizację oświatowo-wychowawczą wartości. 8. Środowisko wielokulturowe w organizacji, szok kulturowy, sposoby radzenia sobie ze współczesnymi wyzwaniami wielokulturowości - kontekst polski i międzynarodowy |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: 1. Cz. Sikorski, Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2002 2. B. R. Kuc, J. M. Moczydłowska, Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009 3. G. Hofstede, Kultury i organizacje, PWE 2000, Warszawa 2007 4. P. Tyrała, Zachowania organizacyjne w procesie zarządzania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003 5. Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, Część 2 – Edukacja międzykulturowa, FRSE, Warszawa http://czytelnia.frse.org.pl/edukacja-miedzykulturowa/ http://czytelnia.frse.org.pl/serie/38/ B. Literatura uzupełniająca 1. Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2009 2. Zbiegień Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, PWE Warszawa, 1999. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (student zna i rozumie) W odniesieniu do efektów kierunkowych (KP6_WG5, KP6_WK2, KP6_WK9, KP6_WK10) następujące efekty przedmiotowe: Student: – ma podstawową wiedzę o różnych strukturach organizacyjnych instytucji świadczących usługi edukacyjne i realizujących funkcję wychowawczą oraz zachodzących relacji między tymi instytucjami, jak i wewnątrz tych instytucji – ma podstawową wiedzę dotyczącą procesów komunikowania się interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń w powiązaniu z kulturą organizacyjną placówki oświatowo- wychowawczej, wie, jakie elementy tej kultury kształtują proces komunikowania się. - zna sposoby konstruowania i kontrolowania własnej ścieżki kariery - zna i rozumie etyczne systemy aksjonormatywne Umiejętności W odniesieniu do efektów kierunkowych (KP6_UW17, KP6_UW18, KP6_UO1) następujące efekty przedmiotowe: Student: - jest przygotowany do działań organizujących i wspierających rozwój oraz procesów uczenia się wszystkich podmiotów społecznego życia - potrafi dostrzec i ocenić społeczne oczekiwania dotyczące roli instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i/lub pomocowych - posiada umiejętność efektywnego wykorzystania wiedzy, procedur i środków do wykonywania zadań zawodowych w organizacji lub instytucji pozostającej w zainteresowaniu studiowanej specjalności Kompetencje (student jest gotów do) W odniesieniu do efektów wzorcowych (KP6_KK3, KP6_KR1, KP6_KR2) następujące efekty przedmiotowe: Student: - rozumie istotę zachowań organizacyjnych i ma świadomość wagi profesjonalnego zachowania się w środowisku zawodowym, w tym w placówkach oświatowo-wychowawczych. - jest gotowy do podejmowania indywidualnych i zespołowych działań na rzecz podnoszenia jakości pracy danej instytucji oświatowej/edukacyjnej - jest gotowy postępowania w sposób odpowiedzialny i etyczny, rozumienia etycznego wymiaru badań naukowych, oraz rozwiązywania problemów etycznych w tym zakresie |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • praca pisemna na ocenę C. Podstawowe kryteria • praca pisemna uwzględniająca treści poruszane podczas konwersatorium • wspólne rozwiązywanie wybranego aspektu w grupie • aktywność na zajęciach – możliwość podwyższenia oceny o jeden stopień • obecność na zajęciach (1 nieobecność dopuszczalna, wg regulaminu studiów) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-09-29 - 2013-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest analiza elementów kultury organizacyjnej kształtującej zachowania w tym zakresie pracowników oraz grup pracowników oraz ocena jej znaczenia dla efektywnego funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Miejsce, zakład pracy – definicja, funkcje, podział placówek świadczących usługi edukacyjne i opiekuńczo-wychowawcze. 2. Kultura organizacyjna – definicja, główne czynniki, rodzaje kultur organizacyjnych, wpływ kultury na zachowania organizacyjne.Poziomy zachowań organizacyjnych: • a) zachowania ludzi w organizacji i ich uwarunkowania - istota motywacji, rodzaje kultur zachowania w organizacji, czynniki wpływające na zachowania jednostki, formy uczestnictwa w organizacji, współczesny model kariery; • b) zachowania grup w organizacji – cechy grupy, klasyfikacja grup, konflikty interpersonalne wewnątrz i międzygrupowe, ich przyczyny oraz sposoby rozwiązywania; • c) zachowania organizacji jako całości – wpływ otoczenia na zachowania organizacji, główne determinanty zachowań organizacji. 4. Dystans wobec władzy jako element kultury organizacyjnej - źródła i przejawy władzy w organizacji 5. Teorie kontekstu kulturowego (wysoki i niski kontekst kulturowy, podział kultur ze względu na kontekst kulturowy, miejsce polskiej kultury organizacyjnej i innych wybranych kultur. 6. Komunikacja społeczna w organizacji jako składnik kultury organizacyjnej – poziomy komunikacji, znaczenie komunikacji, bariery komunikacji, warunki skutecznego porozumiewania się. 7. Kultura organizacyjna wobec wartości – pojęcie etyki, znaczenie kodeksów etycznych, preferowane przez organizację oświatowo-wychowawczą wartości. 8. Środowisko wielokulturowe w organizacji, szok kulturowy, sposoby radzenia sobie ze współczesnymi wyzwaniami wielokulturowości - kontekst polski i międzynarodowy |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: 1. Cz. Sikorski, Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2002 2. B. R. Kuc, J. M. Moczydłowska, Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009 3. G. Hofstede, Kultury i organizacje, PWE 2000, Warszawa 2007 4. P. Tyrała, Zachowania organizacyjne w procesie zarządzania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003 5. Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, Część 2 – Edukacja międzykulturowa, FRSE, Warszawa http://czytelnia.frse.org.pl/edukacja-miedzykulturowa/ http://czytelnia.frse.org.pl/serie/38/ B. Literatura uzupełniająca 1. Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2009 2. Zbiegień Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, PWE Warszawa, 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest analiza elementów kultury organizacyjnej kształtującej zachowania w tym zakresie pracowników oraz grup pracowników oraz ocena jej znaczenia dla efektywnego funkcjonowania placówek oświatowo-wychowawczych |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Miejsce, zakład pracy – definicja, funkcje, podział placówek świadczących usługi edukacyjne i opiekuńczo-wychowawcze. 2. Kultura organizacyjna – definicja, główne czynniki, rodzaje kultur organizacyjnych, wpływ kultury na zachowania organizacyjne. 3. Poziomy zachowań organizacyjnych: • a) zachowania ludzi w organizacji i ich uwarunkowania - istota motywacji, rodzaje kultur zachowania w organizacji, czynniki wpływające na zachowania jednostki, formy uczestnictwa w organizacji, współczesny model kariery; • b) zachowania grup w organizacji – cechy grupy, klasyfikacja grup, konflikty interpersonalne wewnątrz i międzygrupowe, ich przyczyny oraz sposoby rozwiązywania; • c) zachowania organizacji jako całości – wpływ otoczenia na zachowania organizacji, główne determinanty zachowań organizacji. 4. Dystans wobec władzy jako element kultury organizacyjnej - źródła i przejawy władzy w organizacji 5. Teorie kontekstu kulturowego (wysoki i niski kontekst kulturowy, podział kultur ze względu na kontekst kulturowy, miejsce polskiej kultury organizacyjnej i innych wybranych kultur. 6. Komunikacja społeczna w organizacji jako składnik kultury organizacyjnej – poziomy komunikacji, znaczenie komunikacji, bariery komunikacji, warunki skutecznego porozumiewania się. 7. Kultura organizacyjna wobec wartości – pojęcie etyki, znaczenie kodeksów etycznych, preferowane przez organizację oświatowo-wychowawczą wartości. 8. Środowisko wielokulturowe w organizacji, szok kulturowy, sposoby radzenia sobie ze współczesnymi wyzwaniami wielokulturowości - kontekst polski i międzynarodowy |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: 1. Cz. Sikorski, Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2002 2. B. R. Kuc, J. M. Moczydłowska, Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009 3. G. Hofstede, Kultury i organizacje, PWE 2000, Warszawa 2007 4. P. Tyrała, Zachowania organizacyjne w procesie zarządzania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003 5. Pakiet Edukacyjny Pozaformalnej Akademii Jakości Projektu, Część 2 – Edukacja międzykulturowa, FRSE, Warszawa http://czytelnia.frse.org.pl/edukacja-miedzykulturowa/ http://czytelnia.frse.org.pl/serie/38/ B. Literatura uzupełniająca 1. Wołk Z., Kultura pracy, etyka i kariera zawodowa, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2009 2. Zbiegień Maciąg L., Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, PWE Warszawa, 1999. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.