Psychospołeczne podstawy rozwoju i wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-11PPR-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychospołeczne podstawy rozwoju i wychowania |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogiki, pierwszy semestr, studia niestacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawowymi : • zagadnieniami z zakresu psychologii rozwojowej i wychowawczej, • orientacjami i teoriami rozwojowymi; biologicznymi, socjologicznymi oraz psychologicznymi (psychoanalitycznymi, behawioralnymi i poznawczymi ). • stadiamirozwoju psychofizycznegoczłowieka, • problematyką rozwoju dziecka w zakresie rozwoju ruchowego, intelektualnego, emocjonalnego i społeczno-moralnego. |
Pełny opis: |
Treści programu: A. Problematyka wykładów 1. Rozwój i wychowanie w ujęciu wielkich teorii psychologicznych /introspekcjonizmu, behawioryzmu, psychoanalizy. psychologii kognitywnej oraz psychologii humanistycznej/. Pokazanie powiązania procesu rozwoju i wychowania oraz problem rozwoju świadomości i samoświadomości. 2. Teorie i kierunki rozwoju człowieka a więc; teoria natywistyczna, empirystyczna, konwergencji i interakcyjna oraz kierunki rozwoju; biologiczny, intelektualny, emocjonalny i społeczno-moralny. Główne pytania to; co to jest rozwój, jaka jest jego natura, co mu sprzyja i ku czemu zmierza? 3. Periodyzacje rozwoju / Wallen, Loevinger ,Żebrowska/ oraz zaburzenia rozwoju psycho-fizyczneg; globalne i parcjalne. 4. Rozwój a proces wychowania. Wychowanie a socjalizacja; sposoby ich ujmowania i związki oraz niepowodzenia wychowawcze i defekty socjalizacji. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Brzezińska A.,(red.) Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005, GWP 2. Łoś Zb., Rozwój psychiczny człowieka w ciągu całego życia. Wrocław 2010, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 3. Przetacznik – Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Tom 1. Warszawa 2011, PWN 4. Harwas – Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2 i 3 Warszawa 2011, PWN 5. Dembo M.H., Stosowana psychologia wychowawcza, Warszawa 1997, WSiP A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Tuner J.S., Helms D.B., Rozwój człowieka. Warszawa 1999, WSiP 2.. Przetacznik – Gierowska M., Włodarski Z., Psychologia wychowawcza. Tom 1 i 2. Warszawa 1994, PWN B. Literatura uzupełniająca 1.Kendall P.C., Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji, Gdańsk 2004, GWP 2.Chudzik A.(red.), Współczesne zagrożenia rozwojowe dzieci i młodzieży, Łódź 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W odniesieniu do efektów kierunkowych (KP7_WG1, KP7_WG5, KP7_WG6, KP7_WG8) następujące efekty przedmiotowe: Student: na poziomie rozszerzonym zna i rozumie terminologię używaną w psychologii rozwojowej, znai rozumie sposoby jej zastosowania w praktyce pedagogicznej oraz w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych; ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia,w aspekcie biologicznym, psychologicznym, społecznym w powiązaniu ze studiowaną specjalnością; ma pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach ważnych dla praktyki studiowanej specjalności pedagogicznej; pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych i społecznych podstaw działalności pedagogicznej z uwzględnieniem kształcenia, wychowania, opieki, resocjalizacji i terapii; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w odniesieniu również do praktyki pedagogicznej Umiejętności W odniesieniu do efektów kierunkowych (KP7_UW1, KP7_UW2, KP7_UW3, KP7_UW7, KP7_UK2) następujące efekty przedmiotowe: Student: ma pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ichz punktu widzenia studiowanej specjalności; potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu psychologii rozwojowej w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych,a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w obszarze studiowanej specjalności pedagogicznej; potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i piśmie, w języku polskim i obcym, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnychi pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych, korzystającz dorobku psychologii rozwojowej; ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w obrębie praktyki studiowanej specjalności pedagogicznej. Kompetencje społeczne (postawy) W odniesieniu do efektów kierunkowych (KP7_KK1, KP7_KO1, KP7_KO2) następujące efekty przedmiotowe: Student: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego, jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowychi osobistych; do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych; wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki; angażuje się we współpracę; angażuje sięwe współpracę, docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • Wykład – egzamin B. Formy zaliczenia Wykład • egzamin ustny – dłuższa odpowiedź na zadane pytania C. Podstawowe kryteria Znajomość treści objętych problematyką wykładu, umiejętność formułowania rzeczowych i merytorycznych odpowiedzi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-09-29 - 2013-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sokal | |
Prowadzący grup: | Urszula Sokal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Bugaj-Milewska, Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ciosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Kobylińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ciosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ciosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ciosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mieczysław Ciosek | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Ciosek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.