Przygotowanie merytoryczne nauczyciela ZEW
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-31PMNZEW-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Przygotowanie merytoryczne nauczyciela ZEW |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Trzeci rok pedagogiki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pierwszy sem, S N I st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Wykład: celem zajęć jest pogłębienie i ustrukturyzowanie przedmiotowej wiedzy przyszłego nauczyciela w zakresie niezbędnym do konstruowania kompetentnego przekazu na poziomie wczesnej edukacji Ćwiczenia: Ćwiczenia mają na celu rozwinąć umiejętność budowania spójnego i zintegrowanego programu autorskiego z wyko-rzystaniem przedmiotowej wiedzy merytorycznej |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładów: - nauczyciel i jego wiedza o literaturze oraz kompetencje związane z jej przekazem oraz budowaniem wiedzy o przekazie lite-rackim - problematyka kompetencji medialnych (cyfrowych) i komunikacyjnych nauczyciela - pogłębianie wiedzy i kompetencji matematycznych -wiedza przyrodnicza nauczyciela oraz metody jej rozwijania i pogłębiania oraz znajomość zasad ochrony środowiska - orientacja w zagadnieniach społecznych, politycznych a konstruowanie przekazu szkolnego - nauczyciel jako osoba wrażliwa na sztukę ( formy sztuki klasycznej i nowoczesnej, rozwój wrażliwości muzycznej, odbiór złożonych tekstów kultury) B. Problematyka ćwiczeń: - zasady konstruowania programów zintegrowanych łączących treści literackie i artystyczne, w zakresie treści logiczno-matematycznych, treści związanych z szeroko rozumianym środowiskiem przyrodniczym oraz wiedzę społeczną i kompetencje dotyczące odbioru kultury. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć oraz zdania egzaminu: Pedagogika wczesnoszkolna red D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. Kruk J, Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych, „Impuls”, Kraków 2002. M. Muszyńska, Metafory w edukacji prymarnej, Toruń 1999. J. Harris, l. Katz, Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003. Literatura wykorzystywana podczas zajęć: Pedagogika wczesnoszkolna red D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, wyd. akademickie i profesjonalne Warszawa 2009. Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. Kruk J, Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych, „Impuls”, Kraków 2002. Nauczycielskie zmagania z podstawą programową, red. A. Dereń, J. Tersa, T. Sadoń-Osowiecka, CIE, Kartuzy 2010. Wczesna edukacja między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus Stańska, E. Szatan, D. Bronk, wyd. UG, Gdańsk 2006. M. Muszyńska, Metafory w edukacji prymarnej, Toruń 1999. K.Lachowicz –Tabaczek, Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej, GWP, Gdańsk 2004. A. Malenda, O twórcze uczenie się matematyki, wyd. UG, Gdańsk 2001. M. Gołaszewska Estetyka współczesności, wyd UJ Kraków 2001 R. Kluszczyński, Sztuka interaktywna, wyd. Akademickie i Prof., Warszawa 2010 A. Nalaskowski, Przestrzenie i miejsca szkoły, OW IMPULS, Kraków 2002. Literatura studiowana samodzielnie przez studenta: G. Badura-Strzelczyk, Pomóż mi zrobić to samemu, OW IMPULS, Kraków 1998. M. Miksza Zrozumieć Montessori, OW IMPULS, Kraków 1998 J. Piaget, B. Inhelder, Psychologia dziecka, Wrocław 1999. B. Bednarczyk, Dziecko w klasie Montessori, wyd UMCS, Lublin 2007. M, Dmochowska, Droga dziecka do nauki pisania, PZWiS, 1971. Kultura dźwięku, red. Ch. Cox, Gdańsk 2010. B. Literatura uzupełniająca: D. Fontana, Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998 Bruner J., Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978, Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000, Klus-Stańska D, M., Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Wiedza: W odniesieniu do efektów KW_03, KW_09, KW_16 (w matrycy kształcenia w EUH-E na kierunku Pedagogika) student posiada uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonnowaniu instytucji edukacyjnych i in, pogłębioną w wybranych zakresach oraz uczestnikach działalności edukacyjnej i in., pogłębioną w wybranych zakresach. Ma uporządkowaną wiedzę o metodyce wykonywania zadań nauczyciela ZEW oraz różnych obszarach funkcjonowania przedszkola i szkoły. Umiejętności: W odniesieniu do efektów w zakresie umiejętności ( KU_03,KU_05, KU_08, KU_11, ) - zakłada się, że student będzie umiał: - potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i planowania działalności pedagogicznej w szkole i przedszkolu. -zdobywać informacje o procesie kształcenia za pomocą metod badań w pedagogice, - konstruować rozwiązania dla praktyki pedagogicznej z przedmiotowego zakresu, prezentować je przed słuchaczami oraz opracowywać w postaci pisemnej, wykorzystując własne pomysły; - potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów edukacyjnych Kompetencje społeczne (postawy): W odniesieniu do efektów w zakresie kompetencji społecznych (KK01, KK_08) zakłada się że student ma świadomość poziomu swojej wiedzy oraz odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk, Iga Szymańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Egzamin, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.