USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Polityka spójności i fundusze strukturalne UE

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2000-AD-12PSFSUE-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Polityka spójności i fundusze strukturalne UE
Jednostka: Wydział Administracji i Bezpieczeństwa
Grupy: Pierwszy rok administracji, drugi semestr, studia niestacjonarne drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Celem wykładu jest pozyskanie przez studentów podstawowych wiadomości na temat sposobu określania celów i wdrażania polityki spójności UE na poziomie krajowym państw członkowskich UE, szczególnie uwzględniając okres rozliczeniowy na lata 2014-2020 oraz ten na lata 2007-2013.

Pełny opis:

TTreści programowe

Treści programowe wykładu:

1. Główne pojęcia związane z polityką spójności UE

a. Cele polityki spójności

b. Pojęcie i znaczenie NUTS

c. Instrumenty finansowe polityki spójności i ich charakterystyka

2. Geneza i ramy instytucjonalne polityki spójności UE

3. Korzyści uzyskiwane przez państwa UE-15 w wyniku realizacji polityki spójności w Polsce

4. Raport: Polska 2030-wyzwania rozwojowe

5. Dokumenty unijne związane z funduszami unijnymi

6. Dokumenty polskie związane z funduszami unijnymi

7. Główne pojęcia związane z budżetem UE

8. Zasady polityki spójności

9. Organizacja funduszy

a. Linia demarkacyjna

b. Struktura instytucjonalna w systemie wdrażania

c. Programy Operacyjne i ich charakterystyka

10. Programowanie rozwoju regionalnego w rozporządzeniu 1303/2013-wybrane zagadnienia

a. Cele tematyczne

b. Wspólne Ramy Strategiczne

Treści programowe konwersatorium:

1. Przedmiot i definicje w rozporządzeniu 1303/2013

2. Memorandum Komisji Europejskiej: Reforma w 10 punktach

3. Stanowisko służb Komisji w sprawie opracowania umowy o partnerstwie i programów w Polsce na lata 2014-2020

4. Priorytety w zakresie finansowania w Polsce

5. Charakterystyka poszczególnych Programów Operacyjnych.

Literatura:

Wykaz literatury

- „Unia Europejska. Informator o programach pomocowych”, Centrum Informacji Europejskiej, Komitet Integracji Europej-skiej, Warszawa 1999

- „Przewodnik po NSS (NSRO 2007-2013). Ogólne informacje, struktura organizacyjna, programy operacyjne, system wdraża-nia, dane kontaktowe”, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2008

- „Jak działa Unia Europejska. Przewodnik po instytucjach unijnych”, Komisja Europejska, Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2006

- red. T. Kierzkowski, A. Jankowska, R. Knopik, „Fundusze strukturalne oraz Fundusz Spójności”, Warszawa 2009

- J. Justyński, „Podstawy prawne polityk gospodarczych UE na tle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości”, Toruń 2004

- oficjalna strona internetowa MRR

- oficjalna strona internetowa UE-materiały dydaktyczne

- Traktat o Funkcjonowaniu UE

- Rozporządzenie 1083/2006

- Narodowa Strategia Spójności 2007-2013

- Rozporządzenie 1303/2013

- europa.eu/rapid/Press-release_MEMO-13-878_pl.htm

- www.eurofundsnews.pl/PDF/ow.pdf

Efekty uczenia się:

Wiedza

Kr2_W10(S2P_W02 S2P_W03 S2P_W07 S2P_W08 S2P_W11)

- Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji publicznych: prawnych, admini-stracyjnych, ekonomicznych i społecznych, przestrzennych i środowiskowych oraz zmianach w nich zachodzących w odniesieniu do struktur i procedur związanych z funkcjonowaniem admini-stracji europejskiej. Ma pogłębioną wiedzę o wzajemnych relacjach zachodzących pomiędzy normami prawa europejskiego i międzynarodowego oraz pomiędzy strukturami i instytucjami w skali krajowej, europejskiej i międzynarodowej.

Umiejętności

Kr2_U01(S2P_U01 S2P_U08)

- Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska ekonomiczne, społeczne, przestrzenne i środowiskowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jednostek terytorialnych.

Rozumie i umie wyjaśnić treść aktów administracyjnych oraz innych dokumentów, komunikatów i artykułów w prasie i czasopismach z obszaru nauk społecznych.

Prawidłowo stosuje pojęcia z zakresu nauk społecznych, w tym w szczególności z zakresu nauk prawnych i nauki o administracji.

Kr2_U02(S2P_U02 S2P_U03 S2P_U10)

- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i rozwoju jednostek teryt.

Potrafi formułować własne opinie krytyczne.

Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur

Kr2_U03(S2P_U02 S2P_U03)

- Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Potrafi postawić i zweryfikować proste hipotezy badawcze. Potrafi zgromadzić dane, analizować i prezentować sprawy i zjawiska przy wykorzystaniu technologii informacyjnych.

Kr2_U04(S2P_U04)

- Potrafi prognozować i modelować złożone sprawy administracyjne oraz procesy i zjawiska społeczno-ekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla nauki o administracji

Kr2_U05(S2P_U05)

- Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami praw-nymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji publicznej.

Kr2_U06(S2P_U02 S2P_U06 S2P_U07)

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwią-zywania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce dzia-łania administracji.

Zna ograniczenia przydatności stosowanej wiedzy.

Kr2_U07(S2P_U02 S2P_U06 S2P_U07)

- Umie samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych spraw administracyjnych i publicz-nych problemów z zakresu społeczno-ekonomicznego w oparciu o założone kryteria. Potrafi doprowadzić do podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie

Kr2_U08(S2P_U09 S2P_U10)

- Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ust-nych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dys-kusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę.

Kompetencje społeczne (postawy)

Kr2_K01(S2P_K01 S2P_K06)

- Samodoskonalenie

- rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie

- inspiruje innych do nauki

- potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

- zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości

- umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu

Kr2_K02(S2P_K02 S2P_K03 S2P_K05)

- Współpraca

- potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

- potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań

- jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu

Kr2_K03(S2P_K05 S2P_K02)

- Komunikacja

- umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzysta-niem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekono-miczne tych projektów

Kr2_K04(S2P_K04 S2P_K05)

- Uczciwość

- stosuje się do zasad etyki

- szanuje prawo

- jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Kr2_K05(S2P_K05 S2P_K03)

- Odpowiedzialność

- dotrzymuje terminów,

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zada-nia

- potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności

- konsekwentnie dąży do celu

- umie pracować systematycznie i samodzielnie

- stosuje się do reguł i norm życia społecznego

Kr2_K06(S2P_K07)

- Kreatywność

- myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy

- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

- potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia

• egzamin

• zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

• egzamin pisemny: testowy z jednym pytaniem otwartym

• zaliczenie konwersatorium – przygotowanie prezentacji

C. Podstawowe kryteria

Podstawowe kryteria oceny i wymagania egzaminacyjne to znajomość

problematyki objętej wykładem ograniczonej do wybranych prioryteto-

wych zagadnień podanych w trakcie wykładu.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2011/2012" (zakończony)

Okres: 2012-02-14 - 2012-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Justyńska
Prowadzący grup: Paweł Galiński, Izabela Justyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)

Okres: 2013-02-14 - 2013-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Justyńska
Prowadzący grup: Paweł Galiński, Izabela Justyńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)

Okres: 2013-10-01 - 2014-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Paweł Galiński
Prowadzący grup: Paweł Galiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Justyńska, Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Justyńska, Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-14 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-14 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)