Polityka spójności i fundusze strukturalne UE
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-12PSFSUE-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka spójności i fundusze strukturalne UE |
Jednostka: | Wydział Administracji i Bezpieczeństwa |
Grupy: |
Pierwszy rok administracji, drugi semestr, studia niestacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem wykładu jest pozyskanie przez studentów podstawowych wiadomości na temat sposobu określania celów i wdrażania polityki spójności UE na poziomie krajowym państw członkowskich UE, szczególnie uwzględniając okres rozliczeniowy na lata 2014-2020 oraz ten na lata 2007-2013. |
Pełny opis: |
TTreści programowe Treści programowe wykładu: 1. Główne pojęcia związane z polityką spójności UE a. Cele polityki spójności b. Pojęcie i znaczenie NUTS c. Instrumenty finansowe polityki spójności i ich charakterystyka 2. Geneza i ramy instytucjonalne polityki spójności UE 3. Korzyści uzyskiwane przez państwa UE-15 w wyniku realizacji polityki spójności w Polsce 4. Raport: Polska 2030-wyzwania rozwojowe 5. Dokumenty unijne związane z funduszami unijnymi 6. Dokumenty polskie związane z funduszami unijnymi 7. Główne pojęcia związane z budżetem UE 8. Zasady polityki spójności 9. Organizacja funduszy a. Linia demarkacyjna b. Struktura instytucjonalna w systemie wdrażania c. Programy Operacyjne i ich charakterystyka 10. Programowanie rozwoju regionalnego w rozporządzeniu 1303/2013-wybrane zagadnienia a. Cele tematyczne b. Wspólne Ramy Strategiczne Treści programowe konwersatorium: 1. Przedmiot i definicje w rozporządzeniu 1303/2013 2. Memorandum Komisji Europejskiej: Reforma w 10 punktach 3. Stanowisko służb Komisji w sprawie opracowania umowy o partnerstwie i programów w Polsce na lata 2014-2020 4. Priorytety w zakresie finansowania w Polsce 5. Charakterystyka poszczególnych Programów Operacyjnych. |
Literatura: |
Wykaz literatury - „Unia Europejska. Informator o programach pomocowych”, Centrum Informacji Europejskiej, Komitet Integracji Europej-skiej, Warszawa 1999 - „Przewodnik po NSS (NSRO 2007-2013). Ogólne informacje, struktura organizacyjna, programy operacyjne, system wdraża-nia, dane kontaktowe”, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, Warszawa 2008 - „Jak działa Unia Europejska. Przewodnik po instytucjach unijnych”, Komisja Europejska, Urząd Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, Luksemburg 2006 - red. T. Kierzkowski, A. Jankowska, R. Knopik, „Fundusze strukturalne oraz Fundusz Spójności”, Warszawa 2009 - J. Justyński, „Podstawy prawne polityk gospodarczych UE na tle orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości”, Toruń 2004 - oficjalna strona internetowa MRR - oficjalna strona internetowa UE-materiały dydaktyczne - Traktat o Funkcjonowaniu UE - Rozporządzenie 1083/2006 - Narodowa Strategia Spójności 2007-2013 - Rozporządzenie 1303/2013 - europa.eu/rapid/Press-release_MEMO-13-878_pl.htm - www.eurofundsnews.pl/PDF/ow.pdf |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Kr2_W10(S2P_W02 S2P_W03 S2P_W07 S2P_W08 S2P_W11) - Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji publicznych: prawnych, admini-stracyjnych, ekonomicznych i społecznych, przestrzennych i środowiskowych oraz zmianach w nich zachodzących w odniesieniu do struktur i procedur związanych z funkcjonowaniem admini-stracji europejskiej. Ma pogłębioną wiedzę o wzajemnych relacjach zachodzących pomiędzy normami prawa europejskiego i międzynarodowego oraz pomiędzy strukturami i instytucjami w skali krajowej, europejskiej i międzynarodowej. Umiejętności Kr2_U01(S2P_U01 S2P_U08) - Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska ekonomiczne, społeczne, przestrzenne i środowiskowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jednostek terytorialnych. Rozumie i umie wyjaśnić treść aktów administracyjnych oraz innych dokumentów, komunikatów i artykułów w prasie i czasopismach z obszaru nauk społecznych. Prawidłowo stosuje pojęcia z zakresu nauk społecznych, w tym w szczególności z zakresu nauk prawnych i nauki o administracji. Kr2_U02(S2P_U02 S2P_U03 S2P_U10) - Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i rozwoju jednostek teryt. Potrafi formułować własne opinie krytyczne. Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur Kr2_U03(S2P_U02 S2P_U03) - Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Potrafi postawić i zweryfikować proste hipotezy badawcze. Potrafi zgromadzić dane, analizować i prezentować sprawy i zjawiska przy wykorzystaniu technologii informacyjnych. Kr2_U04(S2P_U04) - Potrafi prognozować i modelować złożone sprawy administracyjne oraz procesy i zjawiska społeczno-ekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla nauki o administracji Kr2_U05(S2P_U05) - Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami praw-nymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji publicznej. Kr2_U06(S2P_U02 S2P_U06 S2P_U07) - Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwią-zywania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce dzia-łania administracji. Zna ograniczenia przydatności stosowanej wiedzy. Kr2_U07(S2P_U02 S2P_U06 S2P_U07) - Umie samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych spraw administracyjnych i publicz-nych problemów z zakresu społeczno-ekonomicznego w oparciu o założone kryteria. Potrafi doprowadzić do podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie Kr2_U08(S2P_U09 S2P_U10) - Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ust-nych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dys-kusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę. Kompetencje społeczne (postawy) Kr2_K01(S2P_K01 S2P_K06) - Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie - inspiruje innych do nauki - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości - umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu Kr2_K02(S2P_K02 S2P_K03 S2P_K05) - Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań - jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu Kr2_K03(S2P_K05 S2P_K02) - Komunikacja - umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzysta-niem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekono-miczne tych projektów Kr2_K04(S2P_K04 S2P_K05) - Uczciwość - stosuje się do zasad etyki - szanuje prawo - jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu Kr2_K05(S2P_K05 S2P_K03) - Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zada-nia - potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności - konsekwentnie dąży do celu - umie pracować systematycznie i samodzielnie - stosuje się do reguł i norm życia społecznego Kr2_K06(S2P_K07) - Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • egzamin • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • egzamin pisemny: testowy z jednym pytaniem otwartym • zaliczenie konwersatorium – przygotowanie prezentacji C. Podstawowe kryteria Podstawowe kryteria oceny i wymagania egzaminacyjne to znajomość problematyki objętej wykładem ograniczonej do wybranych prioryteto- wych zagadnień podanych w trakcie wykładu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2011/2012" (zakończony)
Okres: | 2012-02-14 - 2012-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Justyńska | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński, Izabela Justyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-14 - 2013-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Justyńska | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński, Izabela Justyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Paweł Galiński | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Justyńska, Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Justyńska, Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.