Zarządzanie strategiczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-22ZS-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok administracji, drugi semestr, s niest. II st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta kompetencji opisanych w efektach kształcenia wymagających analizowania zjawisk rynkowych i na ich podstawie wyboru strategii działania różnorodnych organizacji zarówno komercyjnych, jak i o charakterze niekomercyjnym. Ponadto nabycie umiejętność dostosowania strategii do specyfiki konkretnej jednostki w nawiązaniu do jej zasobów, warunków otoczenia i fazy rozwojowej rynku. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1.Temat zajęć: Istota prognozowania gospodarczego Niepewność i ryzyko Pojęcie prognozy Funkcje i klasyfikacje prognoz 2.Temat zajęć: Analiza zjawisk rynkowych w czasie Metody wyodrębniania tendencji rozwojowych Postaci funkcji trendu Metody prognozowania 3.Temat zajęć: Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa Koniunktura gospodarcza Inflacja i poziom życia Ceny akcji giełdowych i kursy walutowe 4.Temat zajęć: Analiza otoczenia konkurencyjnego Strukturalna analiza sektora Analiza konkurentów Ewolucja sektora 5.Temat zajęć: Analiza zasobów przedsiębiorstwa Oczekiwania, cele oraz misja przedsiębiorstwa Zakres i metody analizy zasobów Analiza SWOT, koncepcja łańcucha wartości 6.Temat zajęć: Zarządzanie strategiczne i strategie zarządzania Strategia a rozwój, wzrost oraz restrukturyzacja przedsiębiorstwa Kierunki rozwoju zarządzania strategicznego Zarządzanie strategiczne a teorie wzrostu firmy 7.Temat zajęć: Podstawowe strategie konkurencji Rodzaje strategii Zastosowanie strategii konkurencji Ryzyko związane z wyborem strategii 8.Temat zajęć: Uwarunkowania zachowań konkurencyjnych w sektorach Strategie konkurencji w sektorach rozproszonych Strategie konkurencji w pojawiających się sektorach Strategie konkurencji w sektorach dojrzałych Strategie konkurencji w sektorach schyłkowych Strategie konkurencji w sektorach globalnych 9.Temat zajęć: Decyzje strategiczne w podmiotach komercyjnych i niekomercyjnych Uwarunkowania decyzji strategicznych Rodzaje decyzji strategicznych Specyfika decyzji strategicznych w jednostkach sektora finansów publicznych 10.Temat zajęć: Problematyka intensywności konkurencji i jej ograniczania Formy rynku i konkurencji Potencjalna i efektywna intensywność konkurencji Współpraca przedsiębiorstw wzmacniająca i ograniczająca konkurencję 11.Temat zajęć: Interwencjonizm władz publicznych na rynku Podstawy interwencjonizmu Przesłanki regulacji rynku Wpływ sfery regulacji na realną sferę gospodarowania |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1.Ansoff H., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1985. 2.Gierszewska G., Romanowska M. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009. 3.Penc J. ,Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie. Systemowe działanie, AW Placet, Warszawa 2003. 4.Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012. 5.Porter M., Strategia konkurencji, MT Biznes, Warszawa 2010. B. Literatura uzupełniająca 1.Kompendium wiedzy o konkurencyjności, pod red. M.Gorynia i E.Łaźniewskiej, PWN, Warszawa 2009. 2.Strategie marketingowe, pod red. W.Wrzoska, PWE, Warszawa 2004. 3.Wrzosek W. Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Kr2_W07 (S2A_W08 S2A_W11) Potrafi zidentyfikować rodzaje ryzyk związanych z działalnością organizacji publicznych i niepublicznych oraz prawidłowo określić ich konsekwencje i metody ograniczania przy umiejętnym wykorzystaniu wiedzy teoretycznej z zastosowaniem określonej metody badawczej Kr2_W08 (S2A_W08 S2A_W11) Ma pogłębioną wiedzę na temat tworzenia i ekonomicznego funkcjonowania organizacji sektora publicznego (szczególnie ich finansów w perspektywę realizowania inwestycji), ich form, faz rozwoju, jak również uwarunkowań finansowych determinujących ich organizację i funkcjonowanie oraz sukces w wymiarze społecznym Kr2_W11 (S2A_W02 S2A_W03 S2A_W07 S2A_W08 S2A_W11) Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji publicznych: prawnych, administracyjnych, ekonomicznych i społecznych, przestrzennych i środowiskowych oraz zmianach w nich zachodzących w odniesieniu do struktur i procedur związanych z zarządzaniem przestrzenią publiczną. Umiejętności Kr2_U01 (S2A_U01 S2A_U08) Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska eko-nomiczne (szczególnie procesy inwestycyjne tam zachodzące), społeczne, przestrzenne i środowi-skowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jednostek terytorialnych. Kr2_U02 (S2A_U02 S2A_U03 S2A_U10 H2A_U07) Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i rozwoju jednostek teryt. Potrafi formułować własne opinie krytyczne, szczególnie w wymiarze źródeł finansowania inwestycji o charakterze publicznym. Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur. Kr2_U03 (S2A_U02 S2A_U03 H2A_U05) Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym, głównie dotyczących finansowania inwestycji publicznych, z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Potrafi postawić i zweryfikować proste hipotezy badawcze. Potrafi zgromadzić dane, analizować i prezentować sprawy i zjawiska przy wykorzystaniu technologii informacyjnych. Kr2_U04 (S2A_U04) Potrafi prognozować i modelować złożone sprawy administracyjne oraz procesy i zjawiska spo-łeczno-ekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla nauki o administracji w celu konstrukcji montażu finansowego inwestycji publicznych. Kr2_U05 (S2A_U05) Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami praw-nymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji publicznej w kontekście finansowania inwestycji publicznych. Kr2_U06 (S2A_U02 S2A_U06 S2A_U07) Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwiązy-wania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce działania administracji, głównie w perspektywie konstrukcji montażu finansowego inwestycji publicznych. Zna ograniczenia przydatności stosowanej wiedzy. Kr2_U07 (S2A_U02 S2A_U06 S2A_U07) Umie samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych spraw administracyjnych i publicz-nych problemów z zakresu społeczno-ekonomicznego w oparciu o założone kryteria, dotyczących w szczególności finansowania inwestycji publicznych. Potrafi doprowadzić do podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie, np. problemów w zakresie realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych. Kr2_U08 (S2A_U09 S2A_U10 H2A_U07) Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, dotyczących głównie możliwości finansowania inwestycji publicznych przy wykorzystaniu różnorodnych źródeł i metod. Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dys-kusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę. Kr2_U09 (S2A_U09 S2A_U10 S2A_U11) Włada nowożytnym językiem obcym na poziomie zgodnym z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych, wystąpień ustnych i prezentacji, w nowożytnym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie działania administracji publicznej (głównie dotyczących konstrukcji możliwości finansowania inwestycji publicznych), z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. Kompetencje społeczne Kr2_K01 (S2A_K01 S2A_K06 H2A_K01) Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie, inspiruje innych do nauki, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar inter-dyscyplinarny, zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwo-ści, umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu. Kr2_K02 (S2A_K02 S2A_K03 S2A_K05) Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań, jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu. Kr2_K03 (S2A_K05 A2A_K02) Komunikacja - umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekonomiczne tych projektów. Kr2_K04 (S2A_K04 S2A_K05) Uczciwość - stosuje się do zasad etyki, szanuje prawo, jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Kr2_K05 (S2A_K05 S2A_K03 H2A_K05) Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, potrafi odpowiednio określić priorytety służące reali-zacji określonego przez siebie zadania, potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności, konsekwentnie dąży do celu, umie pracować systematycznie i samodzielnie, stosuje się do reguł i norm życia społecznego. Kr2_K06 (S2A_K07 H2A_K06) Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: • zaliczenie pisemne: test C. Podstawowe kryteria • warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie 60% możliwych do uzyskania punktów • na ostateczną ocenę ma też wpływ aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Hubert Kołodziejski | |
Prowadzący grup: | Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hubert Kołodziejski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.