USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2000-AD-22ZS-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok administracji, drugi semestr, s niest. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 LUB 4.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta kompetencji opisanych w efektach kształcenia wymagających analizowania zjawisk rynkowych i na ich podstawie wyboru strategii działania różnorodnych organizacji zarówno komercyjnych, jak i o charakterze niekomercyjnym. Ponadto nabycie umiejętność dostosowania strategii do specyfiki konkretnej jednostki w nawiązaniu do jej zasobów, warunków otoczenia i fazy rozwojowej rynku.

Pełny opis:

Treści programowe:

1.Temat zajęć: Istota prognozowania gospodarczego

Niepewność i ryzyko

Pojęcie prognozy

Funkcje i klasyfikacje prognoz

2.Temat zajęć: Analiza zjawisk rynkowych w czasie

Metody wyodrębniania tendencji rozwojowych

Postaci funkcji trendu

Metody prognozowania

3.Temat zajęć: Analiza makrootoczenia przedsiębiorstwa

Koniunktura gospodarcza

Inflacja i poziom życia

Ceny akcji giełdowych i kursy walutowe

4.Temat zajęć: Analiza otoczenia konkurencyjnego

Strukturalna analiza sektora

Analiza konkurentów

Ewolucja sektora

5.Temat zajęć: Analiza zasobów przedsiębiorstwa

Oczekiwania, cele oraz misja przedsiębiorstwa

Zakres i metody analizy zasobów

Analiza SWOT, koncepcja łańcucha wartości

6.Temat zajęć: Zarządzanie strategiczne i strategie zarządzania

Strategia a rozwój, wzrost oraz restrukturyzacja przedsiębiorstwa

Kierunki rozwoju zarządzania strategicznego

Zarządzanie strategiczne a teorie wzrostu firmy

7.Temat zajęć: Podstawowe strategie konkurencji

Rodzaje strategii

Zastosowanie strategii konkurencji

Ryzyko związane z wyborem strategii

8.Temat zajęć: Uwarunkowania zachowań konkurencyjnych w sektorach

Strategie konkurencji w sektorach rozproszonych

Strategie konkurencji w pojawiających się sektorach

Strategie konkurencji w sektorach dojrzałych

Strategie konkurencji w sektorach schyłkowych

Strategie konkurencji w sektorach globalnych

9.Temat zajęć: Decyzje strategiczne w podmiotach komercyjnych i niekomercyjnych

Uwarunkowania decyzji strategicznych

Rodzaje decyzji strategicznych

Specyfika decyzji strategicznych w jednostkach sektora finansów publicznych

10.Temat zajęć: Problematyka intensywności konkurencji i jej ograniczania

Formy rynku i konkurencji

Potencjalna i efektywna intensywność konkurencji

Współpraca przedsiębiorstw wzmacniająca i ograniczająca konkurencję

11.Temat zajęć: Interwencjonizm władz publicznych na rynku

Podstawy interwencjonizmu

Przesłanki regulacji rynku

Wpływ sfery regulacji na realną sferę gospodarowania

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

1.Ansoff H., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1985.

2.Gierszewska G., Romanowska M. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2009.

3.Penc J. ,Strategie zarządzania. Perspektywiczne myślenie. Systemowe działanie, AW Placet, Warszawa 2003.

4.Pierścionek Z., Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 2012.

5.Porter M., Strategia konkurencji, MT Biznes, Warszawa 2010.

B. Literatura uzupełniająca

1.Kompendium wiedzy o konkurencyjności, pod red. M.Gorynia i E.Łaźniewskiej, PWN, Warszawa 2009.

2.Strategie marketingowe, pod red. W.Wrzoska, PWE, Warszawa 2004.

3.Wrzosek W. Funkcjonowanie rynku, PWE, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Kr2_W07

(S2A_W08

S2A_W11)

Potrafi zidentyfikować rodzaje ryzyk związanych z działalnością organizacji publicznych i niepublicznych oraz prawidłowo określić ich konsekwencje i metody ograniczania przy umiejętnym wykorzystaniu wiedzy teoretycznej z zastosowaniem określonej metody badawczej

Kr2_W08

(S2A_W08

S2A_W11)

Ma pogłębioną wiedzę na temat tworzenia i ekonomicznego funkcjonowania organizacji sektora publicznego (szczególnie ich finansów w perspektywę realizowania inwestycji), ich form, faz rozwoju, jak również uwarunkowań finansowych determinujących ich organizację i funkcjonowanie oraz sukces w wymiarze społecznym

Kr2_W11

(S2A_W02

S2A_W03

S2A_W07

S2A_W08

S2A_W11)

Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji publicznych: prawnych, administracyjnych, ekonomicznych i społecznych, przestrzennych i środowiskowych oraz zmianach w nich zachodzących w odniesieniu do struktur i procedur związanych z zarządzaniem przestrzenią publiczną.

Umiejętności

Kr2_U01

(S2A_U01

S2A_U08)

Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska eko-nomiczne (szczególnie procesy inwestycyjne tam zachodzące), społeczne, przestrzenne i środowi-skowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jednostek terytorialnych.

Kr2_U02

(S2A_U02

S2A_U03

S2A_U10

H2A_U07)

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i rozwoju jednostek teryt. Potrafi formułować własne opinie krytyczne, szczególnie w wymiarze źródeł finansowania inwestycji o charakterze publicznym. Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur.

Kr2_U03

(S2A_U02

S2A_U03

H2A_U05)

Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym, głównie dotyczących finansowania inwestycji publicznych, z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Potrafi postawić i zweryfikować proste hipotezy badawcze. Potrafi zgromadzić dane, analizować i prezentować sprawy i zjawiska przy wykorzystaniu technologii informacyjnych.

Kr2_U04

(S2A_U04)

Potrafi prognozować i modelować złożone sprawy administracyjne oraz procesy i zjawiska spo-łeczno-ekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla nauki o administracji w celu konstrukcji montażu finansowego inwestycji publicznych.

Kr2_U05

(S2A_U05)

Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami praw-nymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji publicznej w kontekście finansowania inwestycji publicznych.

Kr2_U06

(S2A_U02

S2A_U06

S2A_U07)

Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwiązy-wania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce działania administracji, głównie w perspektywie konstrukcji montażu finansowego inwestycji publicznych. Zna ograniczenia przydatności stosowanej wiedzy.

Kr2_U07

(S2A_U02

S2A_U06

S2A_U07)

Umie samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych spraw administracyjnych i publicz-nych problemów z zakresu społeczno-ekonomicznego w oparciu o założone kryteria, dotyczących w szczególności finansowania inwestycji publicznych. Potrafi doprowadzić do podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie, np. problemów w zakresie realizacji projektów współfinansowanych ze środków unijnych.

Kr2_U08

(S2A_U09

S2A_U10

H2A_U07)

Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, dotyczących głównie możliwości finansowania inwestycji publicznych przy wykorzystaniu różnorodnych źródeł i metod.

Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dys-kusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę.

Kr2_U09

(S2A_U09

S2A_U10

S2A_U11)

Włada nowożytnym językiem obcym na poziomie zgodnym z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych, wystąpień ustnych i prezentacji, w nowożytnym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie działania administracji publicznej (głównie dotyczących konstrukcji możliwości finansowania inwestycji publicznych), z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Kompetencje społeczne

Kr2_K01

(S2A_K01

S2A_K06

H2A_K01)

Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie, inspiruje innych do nauki, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar inter-dyscyplinarny, zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwo-ści, umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu.

Kr2_K02

(S2A_K02

S2A_K03

S2A_K05)

Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań, jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu.

Kr2_K03

(S2A_K05

A2A_K02)

Komunikacja - umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekonomiczne tych projektów.

Kr2_K04

(S2A_K04

S2A_K05)

Uczciwość - stosuje się do zasad etyki, szanuje prawo, jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

Kr2_K05

(S2A_K05

S2A_K03

H2A_K05)

Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, potrafi odpowiednio określić priorytety służące reali-zacji określonego przez siebie zadania, potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności, konsekwentnie dąży do celu, umie pracować systematycznie i samodzielnie, stosuje się do reguł i norm życia społecznego.

Kr2_K06

(S2A_K07

H2A_K06)

Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia.

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia:

• zaliczenie pisemne: test

C. Podstawowe kryteria

• warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest uzyskanie 60% możliwych do uzyskania punktów

• na ostateczną ocenę ma też wpływ aktywność na zajęciach oraz udział w dyskusji

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Kołodziejski
Prowadzący grup: Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Hubert Kołodziejski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0