USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie publiczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2000-AD-AG21ZP-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie publiczne
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok administracji gospodarczej, pierwszy semestr, studia niestacjonarne drugiego stopnia
Drugi rok administracji, pierwszy semestr, s niest. II st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta kompetencji opisanych w efektach kształcenia, dotyczących elementów procesu zarządzania, sprawowania władzy i dysponowania zasobami w organiza-cjach publicznych, które prowadzi do zadowolenia mieszkańców i inwestorów oraz poprawy sprawności procesów koordynacji i wzrostu wartości zasobów organizacji na trzech poziomach koordynacji: wewnątrz organizacji publicznych, pomiędzy organizacjami publicznymi a organizacjami sektora rynkowego oraz wewnątrz organizacji sektora rynkowego i pomiędzy organizacjami tego sektora, w kontekście poprawy jakości życia społeczeństwa jako całości.

Celem dodatkowym jest wskazanie słuchaczom na potrzebę zmian w strukturze i procesach admini-stracji w kierunku urynkowienia usług społecznych i komunalnych oraz zapoznanie z koncepcjami me-nedżeryzmu i rynkowo zorientowanej administracji publicznej.

Pełny opis:

Treści programowe

1. Istota i misja administracji publicznej. Struktura organów władzy w administracji publicznej. Poję-cie i funkcje urzędu administracji publicznej.

2. Organizacje publiczne i ich cechy.

3. Cechy i klasyfikacja usług publicznych.

4. Pojęcie i istota zarządzania publicznego, modele zarządzania publicznego, podmioty zarządzania publicznego, menedżerowie organizacji publicznych.

5. Istota i formy konsultacji społecznych. Cechy konsultacji społecznych.

6. Partnerstwo publiczno – prywatne – główne założenia (e-learning).

7. Elementy marketingu terytorialnego. Terytorium jako mega produkt i jego subprodukty.

8. Etapy zarządzania strategicznego jednostką terytorialną. Elementy strategii rozwoju jednostki tery-torialnej.

9. Zakres analizy mikrootoczenia jednostki terytorialnej. Zakres analizy otoczenia jednostki terytorial-nej.

10. Zakres analizy SWOT jednostki terytorialnej (przykłady cech w każdym obszarze oceny)

11. Zarządzanie jakością w administracji publicznej – modele, metody, korzyści wynikające z wdroże-nia systemu zarządzania jakością, bariery wdrażania systemu (e-learning).

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

1. Kożuch B., Zarządzanie publiczne w teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa 2004.

2. Nowe zarządzanie publiczne w polskim samorządzie terytorialnym, red. Zalewski Alojzy, SGH, W-wa 2005, 2007.

3. Kieżun W., Kubin J., (red.), Dobre państwo, Wyższa Szkoła Przedsiębiorczości i Zarządzania im. L. Koźmiń-skiego, Warszawa 2004.

4. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji publicznej, Difin, Warszawa 2008.

Stanisław Cieślak, Praktyka organizowania administracji publicznej, Difin, Warszawa 2004.

5. Henryk Gawroński, Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Oficyna Wolters Kluwer, Warszawa 2010.

B. Literatura uzupełniająca

1. Błoś Adam, Boć Jan (red.), Jeżewski Jan, Administracja publiczna, Kolonia Limited, Wrocław 2004.

2. Chrisidu-Budnik Agnieszka, Jerzy Korczak, Andrzej Pakuła, Jerzy Supernat, Nauka organizacji i zarządzania, Wyd. Kolonia Limited, Wrocław 2005.

3. Szromnik A., Marketing terytorialny, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2007

4. Leoński Z., Nauka administracji, C.H.Beck, wyd. V, Warszawa 2004.

5. Osborne D., Gaebler T., Rządzić inaczej, Media Rodzina of Poznań, Poznań 1992.

6. Szczerski K., Porządki biurokratyczne, Księgarnia Akademicka, Kraków 2004.

7. Wojciechowski E., Zarządzanie w samorządzie terytorialnym, Difin, Warszawa 2003.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Kr2_W07(S2A_W08S2A_W11)

-Potrafi zidentyfikować rodzaje ryzyk związanych z działalnością organizacji publicznych i niepublicznych oraz prawidłowo określić ich konsekwencje i metody ograniczania przy umiejętnym wykorzystaniu wiedzy teoretycznej z zastosowaniem określonej metody badawczej.

Kr2_W11(S2A_W02, S2A_W03S2A_W07, S2A_W08S2A_W11)

- Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji publicznych: prawnych, administracyjnych, ekonomicznych i społecznych, przestrzennych i środowiskowych oraz zmianach w nich zachodzących w odniesieniu do struktur i procedur związanych z zarządzaniem przestrzenią publiczną.

Umiejętności

Kr2_U01 (S2A_U01S2A_U08)

- Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska ekonomiczne, społeczne, przestrzenne i środowiskowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jednostek terytorialnych.

Rozumie i umie wyjaśnić treść aktów administracyjnych oraz innych dokumentów, komunikatów i artykułów w prasie i czasopismach z obszaru nauk społecznych.

Prawidłowo stosuje pojęcia z zakresu nauk społecznych, w tym w szczególności z zakresu nauk prawnych i nauki o administracji.

Kr2_U02(S2A_U02S2A_U03)S2A_U10H2A_U07

- Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i rozwoju jednostek teryt.

Potrafi formułować własne opinie krytyczne.

Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur

Kr2_U03(S2A_U02S2A_U03H2A_U05)

- Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Potrafi postawić i zweryfikować proste hipotezy badawcze. Potrafi zgromadzić dane, analizować i prezentować sprawy i zjawiska przy wykorzystaniu technologii informacyjnych.

Kr2_U05 (S2A_U05)

- Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami prawnymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji publicznej.

Kr2_U06(S2A_U02S2A_U06S2A_U07)

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwiązywania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce działania administracji.

Zna ograniczenia przydatności stosowanej wiedzy.

Kr2_U08(S2A_W08S2A_W11)

- Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dyskusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę.

Kompetencje społeczne (postawy)

Kr2_K01(S2A_K01S2A_K06H2A_K01)

Samodoskonalenie

- rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie

- inspiruje innych do nauki

- potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny

- zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości

- umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu

Kr2_K02(S2A_K02S2A_K03S2A_K05)

Współpraca

- potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

- potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań

- jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu

Kr2_K01(S2A_K05A2A_K02)

Komunikacja

umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekonomiczne tych projektów

Kr2_K04(S2A_K04S2A_K05)

Uczciwość

- stosuje się do zasad etyki

- szanuje prawo

- jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Kr2_K05(S2A_K05S2A_K03H2A_K05)

Odpowiedzialność

- dotrzymuje terminów,

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania

- potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności

- konsekwentnie dąży do celu

- umie pracować systematycznie i samodzielnie

- stosuje się do reguł i norm życia społecznego

Kr2_K06(S2A_K07H2A_K06)

Kreatywność

- myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy

- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

- potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia

Metody i kryteria oceniania:

B. Formy zaliczenia:

Zaliczenie pisemne z pytaniami otwartymi, pytania dotyczą także treści podanych na platformie edukacyjnej

C. Podstawowe kryteria

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest właściwa i kompletna odpowiedź na 2 spośród 4 pytań kontrolnych, o ocenie przesądza sposób prezentacji zagadnienia i wyczerpanie tematu. Na ostateczna ocenę ma też wpływ aktywność na zajęciach, udział w dyskusji.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2011/12" (zakończony)

Okres: 2011-09-01 - 2012-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Henryk Gawroński
Prowadzący grup: Henryk Gawroński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)

Okres: 2012-09-29 - 2013-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Henryk Gawroński
Prowadzący grup: Henryk Gawroński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)

Okres: 2013-10-01 - 2014-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Seredocha
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0