USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zachowania organizacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2000-AD-AP31ZO-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zachowania organizacyjne
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest rozumienie istoty i prawidłowości zachowań organizacyjnych, ich uwarunkowań oraz wpływu na funk-cjonowanie organizacji i zarządzania.

Po ukończeniu przedmiotu student powinien wiedzieć: jak posługiwać się podstawową wiedzą dotyczącą zachowań organiza-cyjnych, w tym zachowań jednostki, grupy i organizacji oraz wiedzą dotyczącą źródeł i przejawów władzy w organizacji, znać techniki modyfikacji zachowań, mieć świadomość znaczenia kapitału relacyjnego i kultury organizacyjnej dla sprawnego i skutecznego funkcjonowania organizacji.

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka wykładu

1. Zachowania organizacyjne – definicja, istota, zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania zachowań

2. Poziomy zachowań organizacyjnych:

a) zachowania ludzi w organizacji i ich uwarunkowania - istota motywacji, definicja potrzeby, hierarchia potrzeb wg Ma-slowa, teoria X i Y McGregora, czynniki wpływające na zachowania jednostki, formy uczestnictwa w organizacji, zacho-wania menedżerów i ich uwarunkowania, klasyfikacja zachowań

b)zachowania grup w organizacji – cechy grupy, klasyfikacja grup, konflikty interpersonalne wewnątrz i międzygrupowe, ich przyczyny oraz sposoby rozwiązywania

c)zachowania organizacji jako całości –wyróżniki organizacji, rodzaje osobowości organizacji, wpływ otoczenia na zacho-wania organizacji, główne determinanty zachowań organizacji, zasady przeżycia organizacji w długim czasie

3. Źródła i przejawy władzy w organizacji – przywództwo, autorytet, techniki modyfikacji zachowań, kapitał relacyjny

4. Komunikacja społeczna w organizacji – poziomy komunikacji, znaczenie komunikacji, bariery komunikacji, warunki skutecznego porozumiewania się, zasady negocjacji, główne techniki negocjacji, zachowania negocjacyj-neKomunikacja międzykulturowa w organizacjach międzynarodowych – główne bariery komunikacji międzynarodo-wej, wielokulturowość organizacyjna a zachowania organizacyjneSpołeczne problemy zmian w organizacji – znacze-nie zmian dla organizacji, przyczyny oporu ludzi wobec zmian i sposoby ich eliminacjiKultura organizacyjna – defini-cja, główne czynniki, rodzaje kultur organizacyjnych, wpływ kultury na zachowania organizacyjneElementy etyki za-chowań organizacyjnych – pojęcie etyki, znaczenie etyki w biznesie, preferowane przez organizację wartości a normy etyczne

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

1. Kuc B. R., Moczydłowska J.M., Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009.

2. Potocki A. (red.), Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia, Difin, Warszawa 2005.

3. Sikorski Cz., Źródła i formy zachowań organizacyjnych, wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013.

4. Szaban J., Zachowania organizacyjne. Aspekt międzykulturowy, Adam Marszałek, Toruń 2007.

5. Tyrała P., Zachowania organizacyjne w procesie zarządzania, Adam Marszałek, Toruń 2003.

B. Literatura uzupełniająca

6. Mroziewski M., Style kierowania i zarządzania. Wybrane koncepcje, Difin, Warszawa 2005.

7. Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2002.

8. Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004.

Efekty uczenia się:

Efekty uczenia się

Wiedza

Kr1_W03

S1P_W03

S1P_W08

Kr1_W04

S1P_W05

Kr1_W09

S1P_W07

S1P_W11

- Zna podstawowe systemy zarządzania organizacjami, ich obszary funkcjonalne oraz główne typy struktur organizacyjnych organizacji różnego typu

- Ma podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i ekono-miczne oraz o motywach jego działania

- Zna zasady tworzenia oraz podstaw prawnych i ekonomicznych funkcjonowania organizacji sektora publicznego oraz przedsiębiorstw w wymiarze form organizacyjno-prawnym, jak również uwarunkowania determinujące funkcjonowanie człowieka w organizacji, grupy i samej organizacji

Umiejętności

Kr1_U05

S1P_U05

Kr1_U06

S1P_U02

S1P_U06

S1P_U07

S1P_U08

Kr1_U07

S1P_U06

S1P_U07

S1P_U08

Kr1_U08

S1P_U09

S1P_U10

Kr1_K01

(S1P_K01,

S1P_K06,)

- Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, ekonomicznymi, moralnymi) w celu rozwiązania podstawowego zadania

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodo-wej, z uwzględnieniem znajomości czynników wpływających na zachowania organizacyjne

Potrafi rozwiązać podstawowe problemy z zakresu administracji, zapewnienia dostępu do usług publicznych oraz zarządzania jednostkami terytorialnymi, pojawiające się w praktyce i wynikające ze specyfiki zachowań organizacyjnych

- Analizuje proponowane rozwiązania podstawowych problemów z zakresu działania administracji publicznej, umie przedstawić ich zalety i wady oraz zaproponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia przy uwzględnieniu czynników wpływających na zachowania organizacyjne

-Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych osób oraz formułowania wniosków

Kompetencje społeczne (postawy)

Kr1_K02

(S1P_K02,

S1P_K03,

S1P_K05)

Kr1_K03

(S1P_K05)

Kr1_K04

(S1P_K04,

S1P_K05)

Kr1_K05

(S1P_K05,

S1P_K03)

Kr1_K06

(S1P_K07)

Samodoskonalenie

- rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie

- inspiruje innych do nauki

- potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar in-terdyscyplinarny

- zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości

- umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu

Współpraca

- potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

- potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań

- jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu

Komunikacja

umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekono-miczne tych projektów

Uczciwość

- stosuje się do zasad etyki

- szanuje prawo

- jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Odpowiedzialność

- dotrzymuje terminów,

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zada-nia

- potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności

- konsekwentnie dąży do celu

- umie pracować systematycznie i samodzielnie

- stosuje się do reguł i norm życia społecznego

Kreatywność

- myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy

- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

- potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia:

• opracowanie przydzielonego tematu (wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu zachowań organizacyjnych w odniesieniu do konkretnej organizacji), praca w zespołach

C. Podstawowe kryteria

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zespołowe opracowanie wskazanego zagadnienia zgodnie z wytycznymi, oceniany jest także sposób prezentacji oraz graficzna strona prezentacji.

Ostateczna ocena wystawiona jest na podstawie porównania efektów pracy poszczególnych zespołów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Artur Matłach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0