Zachowania organizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-AP31ZO-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania organizacyjne |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest rozumienie istoty i prawidłowości zachowań organizacyjnych, ich uwarunkowań oraz wpływu na funk-cjonowanie organizacji i zarządzania. Po ukończeniu przedmiotu student powinien wiedzieć: jak posługiwać się podstawową wiedzą dotyczącą zachowań organiza-cyjnych, w tym zachowań jednostki, grupy i organizacji oraz wiedzą dotyczącą źródeł i przejawów władzy w organizacji, znać techniki modyfikacji zachowań, mieć świadomość znaczenia kapitału relacyjnego i kultury organizacyjnej dla sprawnego i skutecznego funkcjonowania organizacji. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu 1. Zachowania organizacyjne – definicja, istota, zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania zachowań 2. Poziomy zachowań organizacyjnych: a) zachowania ludzi w organizacji i ich uwarunkowania - istota motywacji, definicja potrzeby, hierarchia potrzeb wg Ma-slowa, teoria X i Y McGregora, czynniki wpływające na zachowania jednostki, formy uczestnictwa w organizacji, zacho-wania menedżerów i ich uwarunkowania, klasyfikacja zachowań b)zachowania grup w organizacji – cechy grupy, klasyfikacja grup, konflikty interpersonalne wewnątrz i międzygrupowe, ich przyczyny oraz sposoby rozwiązywania c)zachowania organizacji jako całości –wyróżniki organizacji, rodzaje osobowości organizacji, wpływ otoczenia na zacho-wania organizacji, główne determinanty zachowań organizacji, zasady przeżycia organizacji w długim czasie 3. Źródła i przejawy władzy w organizacji – przywództwo, autorytet, techniki modyfikacji zachowań, kapitał relacyjny 4. Komunikacja społeczna w organizacji – poziomy komunikacji, znaczenie komunikacji, bariery komunikacji, warunki skutecznego porozumiewania się, zasady negocjacji, główne techniki negocjacji, zachowania negocjacyj-neKomunikacja międzykulturowa w organizacjach międzynarodowych – główne bariery komunikacji międzynarodo-wej, wielokulturowość organizacyjna a zachowania organizacyjneSpołeczne problemy zmian w organizacji – znacze-nie zmian dla organizacji, przyczyny oporu ludzi wobec zmian i sposoby ich eliminacjiKultura organizacyjna – defini-cja, główne czynniki, rodzaje kultur organizacyjnych, wpływ kultury na zachowania organizacyjneElementy etyki za-chowań organizacyjnych – pojęcie etyki, znaczenie etyki w biznesie, preferowane przez organizację wartości a normy etyczne |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. Kuc B. R., Moczydłowska J.M., Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009. 2. Potocki A. (red.), Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia, Difin, Warszawa 2005. 3. Sikorski Cz., Źródła i formy zachowań organizacyjnych, wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013. 4. Szaban J., Zachowania organizacyjne. Aspekt międzykulturowy, Adam Marszałek, Toruń 2007. 5. Tyrała P., Zachowania organizacyjne w procesie zarządzania, Adam Marszałek, Toruń 2003. B. Literatura uzupełniająca 6. Mroziewski M., Style kierowania i zarządzania. Wybrane koncepcje, Difin, Warszawa 2005. 7. Sikorski Cz., Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2002. 8. Sokołowska S., Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, wyd. Uniwersytetu Opolskiego, Opole 2004. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Wiedza Kr1_W03 S1P_W03 S1P_W08 Kr1_W04 S1P_W05 Kr1_W09 S1P_W07 S1P_W11 - Zna podstawowe systemy zarządzania organizacjami, ich obszary funkcjonalne oraz główne typy struktur organizacyjnych organizacji różnego typu - Ma podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i ekono-miczne oraz o motywach jego działania - Zna zasady tworzenia oraz podstaw prawnych i ekonomicznych funkcjonowania organizacji sektora publicznego oraz przedsiębiorstw w wymiarze form organizacyjno-prawnym, jak również uwarunkowania determinujące funkcjonowanie człowieka w organizacji, grupy i samej organizacji Umiejętności Kr1_U05 S1P_U05 Kr1_U06 S1P_U02 S1P_U06 S1P_U07 S1P_U08 Kr1_U07 S1P_U06 S1P_U07 S1P_U08 Kr1_U08 S1P_U09 S1P_U10 Kr1_K01 (S1P_K01, S1P_K06,) - Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, ekonomicznymi, moralnymi) w celu rozwiązania podstawowego zadania - Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodo-wej, z uwzględnieniem znajomości czynników wpływających na zachowania organizacyjne Potrafi rozwiązać podstawowe problemy z zakresu administracji, zapewnienia dostępu do usług publicznych oraz zarządzania jednostkami terytorialnymi, pojawiające się w praktyce i wynikające ze specyfiki zachowań organizacyjnych - Analizuje proponowane rozwiązania podstawowych problemów z zakresu działania administracji publicznej, umie przedstawić ich zalety i wady oraz zaproponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia przy uwzględnieniu czynników wpływających na zachowania organizacyjne -Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych osób oraz formułowania wniosków Kompetencje społeczne (postawy) Kr1_K02 (S1P_K02, S1P_K03, S1P_K05) Kr1_K03 (S1P_K05) Kr1_K04 (S1P_K04, S1P_K05) Kr1_K05 (S1P_K05, S1P_K03) Kr1_K06 (S1P_K07) Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie - inspiruje innych do nauki - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar in-terdyscyplinarny - zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości - umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań - jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu Komunikacja umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekono-miczne tych projektów Uczciwość - stosuje się do zasad etyki - szanuje prawo - jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zada-nia - potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności - konsekwentnie dąży do celu - umie pracować systematycznie i samodzielnie - stosuje się do reguł i norm życia społecznego Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: • opracowanie przydzielonego tematu (wykorzystanie wiedzy teoretycznej z zakresu zachowań organizacyjnych w odniesieniu do konkretnej organizacji), praca w zespołach C. Podstawowe kryteria Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zespołowe opracowanie wskazanego zagadnienia zgodnie z wytycznymi, oceniany jest także sposób prezentacji oraz graficzna strona prezentacji. Ostateczna ocena wystawiona jest na podstawie porównania efektów pracy poszczególnych zespołów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Artur Matłach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.