Kultura języka polskiego w administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-AP32KJPwA-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura języka polskiego w administracji |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Trzeci rok administracji publicznej, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia Trzeci rok administracji, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Wymagania: | Formy zaliczenia: Zaliczenie ustne – 2 pytania z zestawu zagadnień Przygotowanie analizy tekstu pisanego stylem urzędowym i publicy-stycznym i wskazanie błędów językowych (praca pisemna plus zrefe-rowanie przeprowadzonej analizy na zajęciach) Zredagowanie tekstu na zajęciach: podania, powiadomienia, oświad-czenia, notatki prasowej, ogłoszenia, sprawozdania, protokołu. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Student powinien znać zasady poprawnego komunikowania się w mowie i piśmie, uwzględniającego obowiązujące w języku polskim normy. Student powinien wykazywać szczególną dbałość i staranność w posługiwaniu się językiem ojczystym i mieć świadomość językowych błędów. Student powinien sprawnie i poprawnie redagować: podanie, protokół, notatkę, raport itp. Student powinien wykształcić w swoich zachowaniach komunikacyjnych nawyk korzystania ze słowników (s. poprawnej polszczyzny, s. ortograficznego, s. języka polskiego, s. frazeologicznego) Student powinien umieć identyfikować sytuacje komunikacyjne i dostosować do nich poziom złożoności komunikatu, uwzględniając możliwości percepcyjne odbiorcy. Student powinien być odpowiedzialny za słowo oraz dostrzegać zależność między kulturą języka a kulturą osobistą. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka konwersatorium 1. Interpretacja pojęć: kultura języka, język, komunikowanie się, norma językowa, błąd językowy, słownictwo czynne i bierne. 2. Język jako element kultury organizacyjnej 3. Język mówiony a język pisany (analiza wypowiedzi, wskazanie różnic – ćw.) 4. Etyka słowa - konstruowanie wypowiedzi z poszanowaniem odbiorcy, uwzględnianie jego przy-zwyczajeń i poglądów, komunikowanie się bez przemocy, mówienie w sposób uczciwy i przyjazny wobec rozmówcy, kultura słowa a kultura osobista – aranżacja scenek w urzędzie wskazujących na różnice między etycznym i nieetycznym komunikowaniem się 5. Estetyka słowa – zwroty grzecznościowe, wulgaryzmy i wyrazy grubiańskie, słownictwo środowiskowe, zapożyczenia, skróty, zdrobnienia 6. Style językowe i zasady ich stosowania z uwzględnieniem jednostek administracji publicznej (redagowanie krótkich wypowiedzi z wykorzystaniem stylu urzędowego – ćw.) 7. Kryteria oceny poprawności językowej; typy błędów językowych – błędy gramatyczne (fleksyjne i składniowe), błędy leksykalne (słownikowe, frazeologiczne, słowotwórcze), błędy fonetyczne, błędy stylistyczne, błędy zapisu (ortograficzne i interpunkcyjne) – studenci analizują przygotowane przez wykładowcę przykłady wypowiedzi i wskazują błędy 8. Zasady pisania pism przez pracownika administracji – zawiadomienie, podanie, raport, sprawozdanie, protokół, notatka prasowa itp. 9. Kultura języka a wizerunek urzędnika i urzędu. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. A. Markowski, Kultura języka polskiego. Teoria. Zagadnienia leksykalne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009 2. A. Nagórko, Podręczna gramatyka języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2010 3. M. Bugajski, Język w komunikowaniu się, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 4. H. Jadacka, Kultura języka polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2006 5. Polszczyzna publiczna początku XXI wieku. red. E. Wolańska, Rada Języka Polskiego przy Prezydium PAN, Warszawa 2007 6. Ustawa o języku polskim z dnia 7 października 1999 r. (Dz.U. Nr 90, poz. 999) tekst jednolity z dnia 2 lutego 2011 r. (Dz.U. Nr 43, poz. 224) B. Literatura uzupełniająca 1. Encyklopedia kultury polskiej XX wieku, t. 2, 2. Współczesny język polski, red. J Bartmiński, Lublin 2001, zwłaszcza rozdziały: Kultura języka, oprac. A. Markowski, J. Puzynina, s. 49-71 i O normie językowej, oprac. J. Miodek, s. 73-83. 3. Poprawnie po polsku. Poradnik językowy PWN, wybór i opracowanie A. Kubiak-Sokół, Wydaw-nictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007. 4. M. Marcjanik, Grzeczność w komunikacji językowej, Wydawnictwo naukowe PWN, Warszawa 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Kr1_W04 S1A_W05 Ma podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i ekonomiczne o motywach jego działania i zasadach komunikowania się, ma świadomość dziedzictwa kulturowego, którego składnikiem jest język narodowy. Kr1_W08 S1A_W08 S1A_W11 H1A_W07 Ma wiedzę niezbędną do oceny zjawisk i przedsięwzięć z zakresu procesów społecznych, w tym zmian dotyczących języka . Dostrzega zmiany zachodzące w otoczeniu kulturo-wym, społecznym, w tym zmiany w sposobie komunikowania się, funkcjonowania norm językowych. Umiejętności Kr1_U05 S1A_U05 - Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regu-łami językowymi w celu rozwiązania podstawowego zadania Kr1_U06 S1A_U02 S1A_U06 S1A_U07 - Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, z uwzględnieniem znajomości zasad poprawnego tworzenia komunikatów pisemnych oraz poprawnego posługiwania się językiem mówionym. Ma świadomość odpowiedzialności za czystość i poprawność tego języka Kr1_U07 S1A_U02 S1A_U06 S1A_U07 - Analizuje proponowane rozwiązania podstawowych problemów z zakresu komunikowania się w mowie i piśmie w administracji publicznej Kr1_U08 S1A_U09 S1A_U10 H1A_U06 -Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych osób oraz formułowania wniosków Kompetencje społeczne (postawy) Kr1_K01 (S1A_K01,S1A_K06,S1A_K01) Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie - inspiruje innych do nauki - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wy-miar interdyscyplinarny - zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możli-wości - umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu Kr1_K02 (S1A_K02,S1A_K03,S1A_K05) Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań - jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu Kr1_K03 (H1A_K02) Komunikacja umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wyko-rzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekonomiczne tych projektów Kr1_K04 (S1A_K04,S1A_K05) Uczciwość - stosuje się do zasad etyki - szanuje prawo - jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem za-wodu Kr1_K05 (S1A_K05,S1A_K03,H1A_K05) Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez sie-bie zadania - potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności - konsekwentnie dąży do celu - umie pracować systematycznie i samodzielnie - stosuje się do reguł i norm życia społecznego Kr1_K06 (S1A_K07) Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: • zaliczenie składa się z części pisemnej i ustnej C. Podstawowe kryteria Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest 55% punktów z pracy pisemnej (oceniania forma wypowiedzi, poprawność gramatyczna, jednolitość stylu itp.) Cześć ustna – student odpowiada na dwa wylosowane pytania, na ocenę dst należy udzielić poprawnej odpowiedzi na jedno pytanie, o ocenie db lub bdb decyduja treści merytoryczne odpowiedzi oraz forma wypowiedzi (ocena języka mówionego) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2011/2012" (zakończony)
Okres: | 2012-02-14 - 2012-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-14 - 2013-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioleta Engler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioleta Engler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioleta Engler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.