Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-AP32ZZLwA-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie zasobami ludzkimi w administracji |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Trzeci rok administracji publicznej, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest analiza zasad i procesów zarządzania zasobami ludzkimi we współczesnych organizacjach oraz ich stosowania w praktyce funkcjonowania administracji publicznej oraz ocena znaczenia pracy i poznanie mechanizmów rynku pracy |
Pełny opis: |
Treści programowe Pojęcie pracy, znaczenie pracy w życiu człowieka. Charakterystyka współczesnego rynku pracy. Pojęcie funkcji personalnej w organizacjach. Elementy procesu kadrowego. Systemy motywacyjne w organizacjach. Przywództwo i kierowanie personelem – style przywództwa i kierowania. Decyzje kierownicze. Współczesny model kariery Etyka w zarządzaniu zasobami ludzkimi |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): J. Moczydłowska, Zarządzanie zasobami ludzkimi w organizacji, Difin, Warszawa 2010 365 sposobów na codzienne motywowanie i nagradzanie pracowników, Wolters Kluwer, Warszawa 2010 Zarządzanie zasobami ludzkimi, red. B. Urbaniak, Difin, Warszawa 2008 H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007 B. Literatura uzupełniająca H. A. Simon, Podejmowanie decyzji i zarządzanie ludźmi w biznesie i administracji, wyd. IV, Helion, Gliwice 2007 T. Listwan (red.) Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa 2006 1.T. Rostkowski (red.) Nowoczesne metody zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa 2004 2. B. Mazur, Zarządzanie w warunkach różnorodności zasobów ludzkich, Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania w Białymstoku, Białystok 2009 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Ma rozszerzoną i uporządkowaną wiedzę o człowieku jako twórcy kultury i cywilizacji oraz jako podmiocie tworzącym struktury prawne, społeczne i ekonomiczne oraz o motywach jego działania, a także pogłębioną wiedzę o człowieku jako uczestniku procesów administracyjnych i podmiocie na rynku pracy. - Ma rozszerzoną wiedzę na temat struktur i instytucji publicznych oraz ekonomiczno-społecznych, a także o rodzajach więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji, w tym pogłębioną wiedzę na temat więzi organizacyjnych i stosunku człowieka do pracy. - Ma pogłębioną wiedzę o normach i regułach prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych. - Potrafi zidentyfikować rodzaje ryzyk związanych z działalnością organizacji publicznych i niepublicznych oraz prawidłowo określić ich konsekwencje i metody ograniczania przy umiejętnym wykorzystaniu wiedzy teoretycznej z zastosowaniem określonej metody badawczej Umiejętności - Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska ekonomiczne, społeczne, przestrzenne i środowiskowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jednostek terytorialnych. Rozumie i umie wyjaśnić treść aktów administracyjnych oraz innych dokumentów, komunikatów i artykułów w prasie i czasopismach z obszaru nauk społecznych. Prawidłowo stosuje pojęcia z zakresu nauk społecznych, w tym w szczególności z zakresu nauk prawnych i nauki o administracji - Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i rozwoju jednostek teryt. Potrafi formułować własne opinie krytyczne. Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur - Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Potrafi postawić i zweryfikować proste hipotezy badawcze. Potrafi zgromadzić dane, analizować i prezentować sprawy i zjawiska przy wykorzystaniu technologii informacyjnych. - Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami prawnymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji publicznej. - Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwiązywania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce działania administracji. Zna ograniczenia przydatności stosowanej wiedzy. - Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dyskusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę. Kompetencje społeczne (postawy) Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie - inspiruje innych do nauki - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar interdyscyplinarny - zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości - umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań - jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu Komunikacja umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekono-miczne tych projektów Uczciwość - stosuje się do zasad etyki - szanuje prawo - jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zada-nia - potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności - konsekwentnie dąży do celu - umie pracować systematycznie i samodzielnie - stosuje się do reguł i norm życia społecznego Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
• egzamin pisemny: testowy / z pytaniami (zadaniami) otwarty-mi i zamkniętymi, pytania dotyczą także treści podanych na platformie edukacyjnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2011/2012" (zakończony)
Okres: | 2012-02-14 - 2012-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.