Diagnoza psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-11DP-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | A. Wymagania formalne: Pedagogika ogólna, pedagogika społeczna, psychologia kliniczna, metodologia badań społecznych, pedagogika opiekuńczo – wychowawcza. B. Wymagania wstępne, podstawowa wiedza z zakresu metodologii badań społecznych (proces badawczy i jego uwarunkowania, metoda, technika, narzędzie badawcze, wiedza z zakresu pedagogiki społecznej (środowisko wychowawcze, klasyfikacja środowisk wychowawczych, z zakresu psychopatologii (zaburzenia rozwoju i ich klasyfikacja) |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Wyposażenie studentów w wiedzę oraz wykształcenie profesjonalnych postaw w zakresie istoty, zadań, zasad i przebiegu diagnozy pedagogicznej i psychologicznej. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą szczegółowych reguł metodologiczno-etycznych obowiązujących w diagnozowaniu psychopedagogicznym oraz podstawowych technik diagnozowania wybranych środowisk, problemów i zaburzeń rozwojowych. |
Pełny opis: |
Treści programowe A Konwersatorium: 1. Terminologia, istota i zakres badań diagnostycznych 2. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. 3. Etyczny wymiar badań diagnostycznych. 4. Diagnoza rodziny (środowiska wychowawczego, funkcjonowania, wybranych cech rodziny) 5. Diagnoza zaburzeń nastroju u dzieci i młodzieży. B. Ćwiczenia: Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia związane z technikami diagnozy psychopedagogicznej. Wskazanie na przykładowe narzędzia badawcze, Omówienie zasad poprawnego konstruowania narzędzi diagnostycznych. Opracowanie procedury badawczej oraz kwestionariusza wywiadu w odniesieniu do wybranych problemów badawczych |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć : E. Jarosz, E. Wysocka; Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 M. Guzik – Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: E. Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006 Portale internetowe WWW. psychologia.edu.pl, http://www.ore.edu.pl B. Literatura uzupełniająca B. Skałbania: Diagnostyka Pedagogiczna, Kraków 2011 E. Wysocka; Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno – metodologiczne diagnozy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W odniesieniu do symbolu efektu (KP7_WG1) Student zna i rozumie: - terminologię stosowaną w pedagogice, potrafi ją zastosować opisując proces diagnostyczny i jego elementy składowe. - metody diagnozy psychopedagogicznej oraz etykę w prowadzeniu badań diagnostycznych Umiejętności W odniesieniu do symbolu efektu ( KP7_UW7, KP7_UW10, KP7_UK1) Student potrafi: - wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu diagnozowania różnych problemów wychowawczych - diagnozować złożone sytuacje edukacyjnych, - wybrać i zastosować właściwy dla danej specjalności sposób postępowania. Kompetencje W odniesieniu do symbolu efektu (KP7_KK2 ) Student jest gotowy do: - wykazania się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy i podejmowane decyzje |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: • konwersatorium: wypowiedz pisemna na pytania otwarte • ćwiczenia: praca praktyczna: przygotowanie dwóch kwestionariuszy wywiadu według wygranego problemu. C. Podstawowe kryteria: wypowiedź pisemna na pytania otwarte. Od 50% zaliczenie przedmiotu, zaliczenie przygotowanej pracy praktycznej według ustalonych i podanych studentom kryteriów, aktywność i obecność na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kaczmar, Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kaczmar, Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Prowadzący grup: | Iwona Bugaj-Milewska, Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Bugaj-Milewska, Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Bugaj-Milewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.