Socjologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-11S-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogiki, pierwszy semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | A. Wymagania formalne: Brak B. Wymagania wstępne: Ogólna wiedza o społeczeństwie. |
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami teorii socjologicznej, przedmiotem badań socjologicznych, kwestiami struktury społecznej i jej funkcjonowania, teorią grup społecznych, kwestiami funkcjonowania społeczeństwa i człowieka w świecie społecznym (osobowość, postawy, rola społeczna, pozycja i status, więzi społeczne). Zostanie także zwrócona uwaga w szczególny sposób na funkcjonowanie rodziny we współczesnym świecie, kwestie kulturowe oraz związane z rozwojem medycyny |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu 1. Socjologia jako nauka i jej wybrane subdyscypliny. 2. Perspektywa socjologiczna w wymiarze makro, mezo i mikropoziomowym. 3. Człowiek w społeczeństwie i społeczeństwo w człowieku – wybrane koncepcje osobowości. 4. Socjologia wśród innych nauk społecznych i humanistycznych. 5. Jak funkcjonuje społeczeństwo? Analiza wybranych koncepcji ( T. Parsons, R. Merton, i in.) 6. Co dzieje się między ludźmi? Świat społecznych interakcji. 7. Życie społeczne jako teatr, czyli perspektywa dramaturgiczna E. Goffmana. 8. Współczesna rodzina i jej oblicza w nowoczesnym społeczeństwie. 9. Człowiek nowoczesny a globalizacja. 10. Kim są niebieskie, białe i różowe kołnierzyki? Czyli klasa, warstwa i pozycja społeczna. 11. Stratyfikacja społeczna i ruchliwość społeczna. 12. Wielowymiarowość pojęcia kultury – kultura a społeczeństwo. 13. Wybrane elementy kultury masowej. 14. Wybrane obszary patologii społecznej. Gangsterzy w białych kołnierzykach. B. E-learning W formie e-learningu realizowane będą treści objęte zakresem tematycznym wykładów i konwersatoriów. Studiowanie materiałów dostarczonych w formie e-learningowej służyć ma pogłębieniu i usystematyzowaniu wiedzy uzyskiwanej podczas zajęć w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą. Ponadto w formie e-learningowej zostaną zrealizowane następujące treści programowe: 1. Dynamika i specyfika zmian życia rodzinnego w społecznościach zachodnich, ze szczególnym zwróceniem uwagi na Polskę. 2. Znaczenie kultury w życiu współczesnych społeczeństw zachodnich. 3. Wielowymiarowość pojęcia zdrowia i choroby. Prozdrowotny styl życia w nowoczesnym społeczeństwie. 4. Społeczny wymiar niepełnosprawności. Między izolacjonizmem a integracją. 5. Medykalizacja i demedykalizacja życia społecznego. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. wykorzystywana podczas zajęć Berger P. J., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 1988 (lub późniejsze wydania) Z. Bauman, „Globalizacja”, PIW,Warszawa,2000, 2. studiowana samodzielnie przez studenta (podręczniki do wyboru): B. R. Barber, Skonsumowani. Jak rynek psuje dzieci, infantylizuje dorosłych i połyka obywateli.”,WWL,2008, Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Sztompka P., Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków 2012 Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza( zna i rozumie ) W odniesieniu do efektów kierunkowych (KP6_WG3, KP6_WG5, KP6_WK1) następujące efekty przedmiotowe: Student w stopniu zaawansowanym zna i rozumie wiedzę na temat edukacji, wychowania, opieki w ich uniwersalnych, humanistycznych, społeczno-kulturowych, ideologicznych kontekstach. Ponadto posiada wiedzę oraz potrafi nazwać i opisać podstawowe struktury społeczne, środowiska i instytucje istotne dla podejmowanej działalności pedagogicznej. Student zna i rozumie rodzaje, sposoby tworzenia oraz funkcjonowania relacji społecznych również w kontekście zachodzących procesów pedagogicznych. W formie e-learningu realizowane powyższe efekty zostaną uzupełnione przez: wiedzę o konfliktach społecznych, wymiarach stratyfikacyjnych oraz o postawach społecznych Umiejętności (student potrafi) W odniesieniu do efektów kierunkowych (KP6_UW1, KP6_UW2, KP6_UW19) następujące efekty przedmiotowe: Student potrafi opisywać, na podstawie analizy własnej obserwacji, różne przejawy zachowań w wybranym przez siebie obszarze społecznej praktyki, ze szczególnym uwzględnieniem działalności pedagogicznej, a także dokonać analizy różnych przejawów zachowań w wybranym przez siebie obszarze społecznej praktyki. Ponadto potrafi analizować i oceniać treści przekazu medialnego; umie wykorzystać taki przekaz w działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i/lub pomocowej. W formie e-learningu realizowane będą powyższe efekty, a ponadto: student potrafi korzystać z różnych technik i kanałów komunikacyjnych Kompetencje (student jest gotowy do) W odniesieniu do efektów kierunkowych (KP6_KK2, KP6_KO1) następujące efekty przedmiotowe: Student jest gotów do inicjowania i utrzymywania interakcji komunikacyjnych, znając ich znaczenie w systemie struktur społecznych. Ponadto jest przygotowany do działań organizujących i wspierających rozwój oraz procesy uczenia się wszystkich podmiotów społecznego życia, zdając sobie sprawę z ich istotności. W formie e-learningu realizowane będą powyższe efekty, a ponadto: student buduje postawę otwartości na złożone problemy społeczne współczesnego społeczeństwa i konflikty w nim występujące oraz na różnorodność postaw |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną (wykład + e-learning) B. Formy zaliczenia: zaliczenie na podstawie zdanego testu (pytania zamknięte i otwarte) obejmującego problematykę wykładów C. Podstawowe kryteria Znajomość tematyki wykładów, a także materiałów z e-learningu określonych w sylabusie wg. przedstawionych podpunktów. |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-09-29 - 2013-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Prowadzący grup: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Prowadzący grup: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami socjologii jako nauki społecznej. |
|
Pełny opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami teorii socjologicznej, przedmiotem badań socjologicznych oraz metodologią socjologiczną (metodologią nauk społecznych), kwestiami struktury społecznej i jej funk-cjonowania, teorią grup społecznych, kwestiami funkcjonowania społeczeństwa i człowieka w świecie społecznym (osobowość, postawy, rola społeczna, pozycja i status, więzi społeczne). Zostanie także zwrócona uwaga w szczególny sposób na funkcjonowanie rodziny we współczesnym świecie |
|
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Berger P. J., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 1988 (lub późniejsze wydania) A.2. studiowana samodzielnie przez studenta (podręczniki do wyboru): Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004 (lub późniejsze wydania) Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 1997 (lub późniejsze wydania) Mendras H., Elementy socjologii, Wrocław 1997 Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002 (lub późniejsze wydania) Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998 |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Zapoznanie studentów z podstawami teorii socjologicznej, przedmiotem badań socjologicznych oraz metodologią socjologiczną (metodologią nauk społecznych), kwestiami struktury społecznej i jej funk-cjonowania, teorią grup społecznych, kwestiami funkcjonowania społeczeństwa i człowieka w świecie społecznym (osobowość, postawy, rola społeczna, pozycja i status, więzi społeczne). Zostanie także zwrócona uwaga w szczególny sposób na funkcjonowanie rodziny we współczesnym świecie, kwestie kulturowe oraz związane z rozwojem medycyny |
|
Pełny opis: |
A. Problematyka wykładu Czym jest socjologia Kim jest socjolog? Jaki jest przedmiot badań socjologii? Co to jest społeczeństwo? Socjologia wśród innych nauk społecznych i humanistycznych Socjologia ogólna i socjologie szczegółowe Wzajemne relacje człowiek-społeczeństwo Więź społeczna, mechanizm jej powstawania i czynniki ją osłabiające Kontrola społeczna: jej mechanizmy i prawomocność Osobowość społeczna i jej typy Postawy społeczne, ich klasyfikacje i cechy Analiza struktury społecznej Przyczyny zróżnicowania społecznego oraz różne sposoby jego definiowania i opisywania Pozycja i status społeczny Stratyfikacja społeczna i hierarchie społeczne Grupa społeczna – definiowanie, typologie, cechy Rola społeczna Organizacje i instytucje społeczne Socjologiczne spojrzenie na organizację Co to jest proces społeczny? Typologia procesów społecznych Konflikt, jego typy i społeczne znaczenie B. Problematyka konwersatorium Socjologia rodziny Definicje i funkcje rodziny Rodzina a socjalizacja Typy więzi rodzinnej Sposoby zawierania małżeństw Problematyka przemian współczesnej rodziny w krajach rozwiniętych Wybrane problemy socjologii kultury Definiowanie kultury Wpływ kultury na życie społeczne Współczesne zmiany kulturowe Zdrowie, choroba, społeczeństwo Zdrowie, choroba i śmierć jako problemy społeczne Niepełnosprawność i postawy wobec niej Medykalizacja życia społecznego |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Berger P. J., Zaproszenie do socjologii, Warszawa 1988 (lub późniejsze wydania) A.2. studiowana samodzielnie przez studenta (podręczniki do wyboru): Giddens A., Socjologia, Warszawa 2004 (lub późniejsze wydania) Goodman N., Wstęp do socjologii, Poznań 1997 (lub późniejsze wydania) Mendras H., Elementy socjologii, Wrocław 1997 Szacka B., Wprowadzenie do socjologii, Warszawa 2003 Sztompka P., Socjologia, Kraków 2002 (lub późniejsze wydania) Turner J., Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie, Poznań 1998 B. Literatura uzupełniająca - |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Cezary Obracht-Prondzyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lemska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lemska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Lemska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Lemska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.