USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Aktualne problemy teorii wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-12APTW-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Aktualne problemy teorii wychowania
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Pierwszy rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne drugiego stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

1. Pogłębienie znajomości aktualnych problemów teorii wychowania ujmowanych w relacji do zjawisk socjokulturowych

2. Znajomość aktualnych stanowisk w dyskusji nad problematyką wychowania w pedagogice ogólnej oraz innych subdyscyplinach pedagogicznych.

3. Znajomość aktualnych badań prowadzonych w obszarze teorii wychowania.

4. Wdrożenie do samokształcenia i świadomego budowania osobistych teorii wychowania.

Pełny opis:

Treści programowe

1. Teoria wychowania – geneza , przedmiot –siatka podstawowych pojęć

2. Pluralizm teorii wychowania – analiza wybranych nurtów i teorii wychowania .

3. Współczesne ideologie wychowania .

4. Aksjologiczne i teleologiczne aspekty wychowania

5. Prakseologiczne aspekty wychowania: style ,strategie ,metody i techniki wychowania.

6. Zagadnienie wychowania obywatelskiego we współczesnym dyskursie o wychowaniu.

7. Tożsamość w społeczeństwie pluralistycznym – (popkulturowe ramy tożsamości )

8. Kompetencje współczesnych nauczycieli –wychowawców .

9. Dziecko jako podmiot wychowania i dzieciństwo jako przedmiot teorii wychowania.

10. Dzieci i młodzież w empirycznych badaniach pedagogicznych

11. Etyczne aspekty pracy pedagoga

E –learning W formie e-learningu realizowane będą treści objęte zakresem tematycznym konwersatoriów. Studiowanie materiałów do-starczonych w formie e-learningowej służyć ma pogłębieniu i usystematyzowaniu wiedzy uzyskiwanej podczas zajęć w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą.

Ponadto w formie e-learningowej zostaną zrealizowane następujące treści programowe:

Ad 7.Tożsamość w społeczeństwie pluralistycznym (budowanie tożsamości w przestrzeni edukacyjnej )

Ad.8 Profesjonalizm współczesnych nauczycieli –wychowawców

Ad.6 Edukacja międzykulturowa w Polsce –wobec nowych wyzwań

Ad. 3 Zmiany w świecie współczesnym i nowe problemy wychowania

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć :

A.1. wykorzystywana podczas zajęć :

- Hejnicka-Bezwińska T. Paradygmat pedagogiki instrumentalnej w Polsce (w:) Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.) Ku pedagogii i pogranicza, Toruń 1990

- Męczkowska A., Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem „ Problemy współ-czesnej edukacji” 2010 Nr2.

- Nikitorowicz J., Edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa, [w:] Demokracja a oświata. Kształcenie i wychowanie, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński Toruń 1996.

- Potulicka E., Rutkowiak J.: Neoliberalne uwikłania edukacji , Kraków 2010.

- Śliwerski B.: O podstawowym pojęciu teorii wychowania, [w:] Tożsamość teorii wychowania, red. J. Papież, Kraków 2011.

- Śliwerski B., Współczesne nurty i teorie wychowania, Kraków 2008.

- Czerepaniak-Walczak M.: Teoria wychowania – perspektywa krytyczna, [w:] Tożsamość teorii wychowania, red. J. Papież, Kraków 2011.

- Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995.

- Kożyczkowska A., (red.): Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy, Toruń 2010.

- Męczkowska A., O masie i wychowaniu, które nie łączy i nie rozdziela, „Ars Educandi” 2009, tom.9.

- Obywatele czy poddani ? Młodzież szkolna a demokracja (red.) Zahorska M., Papiór E., Rożkowska M.

- Zdanowicz-Kucharczyk K., Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg 2013.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

B. Literatura uzupełniająca

- Klus-Stańska D. Między wiedza a indoktrynacją, Między wychowaniem a manipulacją, „Problemy Współczesnej Edukacji”, 2007 Nr1/2.

- Szczepska-Pustkowska M.,: Socjalizujący strumień pamięci: Dzieciństwo jako trwanie, „Problemy Współczesnej Edukacji”, 2005 Nr 2.

- Bruner J.: Kultura edukacji, Kraków 2006.

- Męczkowska A.-Christiansen, Mikiewicz P.(red.): Idee -Diagnozy-Nadzieje. Szkoła polska a idee równości, Wrocław 2009.

Efekty uczenia się:

Wiedza (absolwent zna i rozumie )

W odniesieniu do efektów kierunkowych : KP7_WG9 , KP7_WG10 , KP7_WK4, : następujące efekty przedmiotowe:

Student ma uporządkowaną wiedze na temat wychowania a w szczególności: zna podstawowe pojęcia , współczesne nurty teoretyczne w obszarze teorii wychowania oraz rozumie wielowymiarowość i kontekstualność pojęcia wychowania. Ma uporządkowana wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i procesach w nich zachodzących w szczególności dotyczących procesu kształtowania się tożsamości osobowych i społecznych a także postaw i kompetencji obywatelskich w obszarach oddziaływań instytucjonalnych Posiada wiedzę o metodach , ,procedurach stosowanych w pedagogicznej działalności praktycznej.

Umiejętności ( absolwent potrafi )

W odniesieniu do efektów kierunkowych ; KP7_UW2 , KP7_UW3 , KP7_UW10 ,PK7_UK2 następujące efekty przedmiotowe:

Student wykorzystuje wiedze z różnych dyscyplin naukowych przy analizie problemów pedagogicznych , formułuje spójne i precyzyjne wypowiedzi ( ustne i pisemne ) na wybrane problemy pedagogiczne ,posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. Racjonalnie i profesjonalnie dobiera literaturę , metody i środki do realizacji założonych celów.

Kompetencje ( absolwent jest gotów do )

W odniesieniu do efektów kierunkowych : KP7_KK1 ,l KP7_KO2 , następujące efekty przedmiotowe:

Student odznacza się rozwagą , dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu wybranych przez siebie działań pedagogicznych . Krytycznie rozważa znaczenie różnych teoretycznych modeli wychowania, pracuje samodzielnie dokonując analizy lektur. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru prowadzenia działalności edukacyjnej i przestrzegania zasad etyki zawodowej.

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

Z uwagi na prowadzenie zajęć w e-learningu ( KORONA-WIRUS) zaliczenie z oceną i potwierdzenie realizacji założonych efektów kształcenia odbyło się na podstawie prac wykonanych przez studentów i dyskusji

B. Formy zaliczenia

-podstawowa: dyskusja na uprzednio przygotowany temat z zakresu aktualnych problemów teorii wychowania

- analiza i prezentacja wybranego problemu związanego z praktyką wychowawczą.

- sprawdzenie znajomości treści zajęć (konwersatorium

+ e-learning) oraz efektów pracy samokształceniowej ( dyskusja )

Sprawdzenia znajomości lektur samodzielnie czytanych przez studenta oraz oceny realizacji efektów kształcenia ( z uwagi na korona- wirus ) dokonano w oparciu o : opracowanie i przygotowanie prezentacji zgodnie z problematyka przedmiotu oraz treściami zamieszczonymi na platformie ( współczesny profesjonalizm nauczycieli – wychowawców , aksjologia i teleologia w teorii wychowania , tożsamość w społeczeństwie pluralistycznym , popkulturowe ramy tożsamości )rekonstrukcja wybranego tekstu wg podanych kryteriów

C. Podstawowe kryteria :

- znajomość treści objętych problematyką konwersatorium oraz treści w e-learningu ,

- umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w analizie wybranych problemów,

- rozumienie podstawowych problemów współczesnej teorii wychowania.(dyskusja )

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)

Okres: 2013-02-14 - 2013-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Astrid Męczkowska-Christiansen
Prowadzący grup: Astrid Męczkowska-Christiansen
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Teresa Jaworska
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-14 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-14 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-14 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-14 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)