Aktualne problemy teorii wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-12APTW-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aktualne problemy teorii wychowania |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Pogłębienie znajomości aktualnych problemów teorii wychowania ujmowanych w relacji do zjawisk socjokulturowych 2. Znajomość aktualnych stanowisk w dyskusji nad problematyką wychowania w pedagogice ogólnej oraz innych subdyscyplinach pedagogicznych. 3. Znajomość aktualnych badań prowadzonych w obszarze teorii wychowania. 4. Wdrożenie do samokształcenia i świadomego budowania osobistych teorii wychowania. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Teoria wychowania – geneza , przedmiot –siatka podstawowych pojęć 2. Pluralizm teorii wychowania – analiza wybranych nurtów i teorii wychowania . 3. Współczesne ideologie wychowania . 4. Aksjologiczne i teleologiczne aspekty wychowania 5. Prakseologiczne aspekty wychowania: style ,strategie ,metody i techniki wychowania. 6. Zagadnienie wychowania obywatelskiego we współczesnym dyskursie o wychowaniu. 7. Tożsamość w społeczeństwie pluralistycznym – (popkulturowe ramy tożsamości ) 8. Kompetencje współczesnych nauczycieli –wychowawców . 9. Dziecko jako podmiot wychowania i dzieciństwo jako przedmiot teorii wychowania. 10. Dzieci i młodzież w empirycznych badaniach pedagogicznych 11. Etyczne aspekty pracy pedagoga E –learning W formie e-learningu realizowane będą treści objęte zakresem tematycznym konwersatoriów. Studiowanie materiałów do-starczonych w formie e-learningowej służyć ma pogłębieniu i usystematyzowaniu wiedzy uzyskiwanej podczas zajęć w bezpośrednim kontakcie z wykładowcą. Ponadto w formie e-learningowej zostaną zrealizowane następujące treści programowe: Ad 7.Tożsamość w społeczeństwie pluralistycznym (budowanie tożsamości w przestrzeni edukacyjnej ) Ad.8 Profesjonalizm współczesnych nauczycieli –wychowawców Ad.6 Edukacja międzykulturowa w Polsce –wobec nowych wyzwań Ad. 3 Zmiany w świecie współczesnym i nowe problemy wychowania |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć : A.1. wykorzystywana podczas zajęć : - Hejnicka-Bezwińska T. Paradygmat pedagogiki instrumentalnej w Polsce (w:) Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.) Ku pedagogii i pogranicza, Toruń 1990 - Męczkowska A., Dyskursy dzieciństwa a polityka. Pomiędzy wykluczeniem a obywatelskim uczestnictwem „ Problemy współ-czesnej edukacji” 2010 Nr2. - Nikitorowicz J., Edukacja regionalna, wielokulturowa i międzykulturowa, [w:] Demokracja a oświata. Kształcenie i wychowanie, red. H. Kwiatkowska, Z. Kwieciński Toruń 1996. - Potulicka E., Rutkowiak J.: Neoliberalne uwikłania edukacji , Kraków 2010. - Śliwerski B.: O podstawowym pojęciu teorii wychowania, [w:] Tożsamość teorii wychowania, red. J. Papież, Kraków 2011. - Śliwerski B., Współczesne nurty i teorie wychowania, Kraków 2008. - Czerepaniak-Walczak M.: Teoria wychowania – perspektywa krytyczna, [w:] Tożsamość teorii wychowania, red. J. Papież, Kraków 2011. - Rutkowiak J., Odmiany myślenia o edukacji, Kraków 1995. - Kożyczkowska A., (red.): Przestrzenie teraźniejszości i ich społeczno-edukacyjne sensy, Toruń 2010. - Męczkowska A., O masie i wychowaniu, które nie łączy i nie rozdziela, „Ars Educandi” 2009, tom.9. - Obywatele czy poddani ? Młodzież szkolna a demokracja (red.) Zahorska M., Papiór E., Rożkowska M. - Zdanowicz-Kucharczyk K., Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg 2013. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta B. Literatura uzupełniająca - Klus-Stańska D. Między wiedza a indoktrynacją, Między wychowaniem a manipulacją, „Problemy Współczesnej Edukacji”, 2007 Nr1/2. - Szczepska-Pustkowska M.,: Socjalizujący strumień pamięci: Dzieciństwo jako trwanie, „Problemy Współczesnej Edukacji”, 2005 Nr 2. - Bruner J.: Kultura edukacji, Kraków 2006. - Męczkowska A.-Christiansen, Mikiewicz P.(red.): Idee -Diagnozy-Nadzieje. Szkoła polska a idee równości, Wrocław 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza (absolwent zna i rozumie ) W odniesieniu do efektów kierunkowych : KP7_WG9 , KP7_WG10 , KP7_WK4, : następujące efekty przedmiotowe: Student ma uporządkowaną wiedze na temat wychowania a w szczególności: zna podstawowe pojęcia , współczesne nurty teoretyczne w obszarze teorii wychowania oraz rozumie wielowymiarowość i kontekstualność pojęcia wychowania. Ma uporządkowana wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i procesach w nich zachodzących w szczególności dotyczących procesu kształtowania się tożsamości osobowych i społecznych a także postaw i kompetencji obywatelskich w obszarach oddziaływań instytucjonalnych Posiada wiedzę o metodach , ,procedurach stosowanych w pedagogicznej działalności praktycznej. Umiejętności ( absolwent potrafi ) W odniesieniu do efektów kierunkowych ; KP7_UW2 , KP7_UW3 , KP7_UW10 ,PK7_UK2 następujące efekty przedmiotowe: Student wykorzystuje wiedze z różnych dyscyplin naukowych przy analizie problemów pedagogicznych , formułuje spójne i precyzyjne wypowiedzi ( ustne i pisemne ) na wybrane problemy pedagogiczne ,posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk społecznych przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. Racjonalnie i profesjonalnie dobiera literaturę , metody i środki do realizacji założonych celów. Kompetencje ( absolwent jest gotów do ) W odniesieniu do efektów kierunkowych : KP7_KK1 ,l KP7_KO2 , następujące efekty przedmiotowe: Student odznacza się rozwagą , dojrzałością i zaangażowaniem w projektowaniu i realizowaniu wybranych przez siebie działań pedagogicznych . Krytycznie rozważa znaczenie różnych teoretycznych modeli wychowania, pracuje samodzielnie dokonując analizy lektur. Ma świadomość istnienia etycznego wymiaru prowadzenia działalności edukacyjnej i przestrzegania zasad etyki zawodowej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną Z uwagi na prowadzenie zajęć w e-learningu ( KORONA-WIRUS) zaliczenie z oceną i potwierdzenie realizacji założonych efektów kształcenia odbyło się na podstawie prac wykonanych przez studentów i dyskusji B. Formy zaliczenia -podstawowa: dyskusja na uprzednio przygotowany temat z zakresu aktualnych problemów teorii wychowania - analiza i prezentacja wybranego problemu związanego z praktyką wychowawczą. - sprawdzenie znajomości treści zajęć (konwersatorium + e-learning) oraz efektów pracy samokształceniowej ( dyskusja ) Sprawdzenia znajomości lektur samodzielnie czytanych przez studenta oraz oceny realizacji efektów kształcenia ( z uwagi na korona- wirus ) dokonano w oparciu o : opracowanie i przygotowanie prezentacji zgodnie z problematyka przedmiotu oraz treściami zamieszczonymi na platformie ( współczesny profesjonalizm nauczycieli – wychowawców , aksjologia i teleologia w teorii wychowania , tożsamość w społeczeństwie pluralistycznym , popkulturowe ramy tożsamości )rekonstrukcja wybranego tekstu wg podanych kryteriów C. Podstawowe kryteria : - znajomość treści objętych problematyką konwersatorium oraz treści w e-learningu , - umiejętność wykorzystania wiedzy teoretycznej w analizie wybranych problemów, - rozumienie podstawowych problemów współczesnej teorii wychowania.(dyskusja ) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-14 - 2013-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Astrid Męczkowska-Christiansen | |
Prowadzący grup: | Astrid Męczkowska-Christiansen | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Jaworska | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-14 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.