Psychologia rozwojowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-12PR-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychologia rozwojowa |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Wykład |
Wymagania: | przewidziane trybem rekrutacji na studia I stopnia na kierunku pedagogika |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej oraz umiejętności posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z psychologii rozwojowej w celu analizowania zagadnień pedagogicznych w kontekście rozwoju psychicznego człowieka |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu Rozwój psychiczny (poznawczy, emocjonalny, społeczny). Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne czynniki rozwoju. Fazy rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i moto-ryczny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów po-znawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania. Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Zaburzenia zachowania. Dziecko nieśmiałe i nadpobudliwe. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość. Identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 3, 4, 7,8,9,10) 2. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 1-6). 4. Brzezińska, A. (red.) (2013). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP (rozdziały: 1-14) 5. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 6. Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 7. Wiatrowska, L., Dmochowska, H. (2013). Dziecko u progu szkoły. Kraków: Impuls. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 3, 4, 7,8,9,10) 2. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 1-6). 4. Brzezińska, A. (red.) (2013). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP (rozdziały: 1-14) 5. Wiatrowska, L., Dmochowska, H. (2013). Dziecko u progu szkoły. Kraków: Impuls. 6. Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Literatura uzupełniająca 1. Schaffer, R.H. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały: 4, 5, 9, 10) 2. Wilgocka-Okoń, B. (2003). Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 3. Zimbardo, P. (2002). Nieśmiałość. Warszawa: PWN. 4. Spionek, H. (1985). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, ich prawidłowości i zakłóceń. Student opisuje prawidłowości i zakłócenia rozwoju mowy oraz rozwoju społecznego człowieka Student ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie psychologicznym oraz społecznym. Student wymienia i opisuje poszczególne etapy rozwoju człowieka w aspekcie psycho-logicznym i społecznym od niemowlęctwa aż po wczesną dorosłość. Student ma elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych, wychowaw-czych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych. Student charakteryzuje funkcjonowanie dziecka w grupie rówieśniczej w przedszkolu i szkole. Umiejętności Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Student porządkuje wiedzę dotyczącą rozwoju psychicznego człowieka w różnych sferach: po-znawczej, emocjonalnej, społecznej, osobowościowej. Student ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjali-stycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunika-cyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Student porządkuje wiedzę dotyczącą rozwoju psychicznego człowieka posługując się terminolo-gią psychologiczną. Student posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argu-mentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. Student dyskutuje możliwości rozwojowej dziecka związane z gotowością podjęcia nauki szkol-nej. Student potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań. Student analizuje przyczyny zaburzeń i dysharmonii rozwojowych u dzieci oraz proponuje sposoby rozwiązywania problemów edukacyjnych. Kompetencje społeczne (postawy) Student poszerza znajomość problemów rozwoju psychicznego człowieka poprzez uczęszczanie na wykłady i lekturę zalecanej bibliografii. Student przestrzega poczynionych ustaleń dotyczących samodzielnej analizy literatury oraz treści prezentowanych na wykładach. |
Metody i kryteria oceniania: |
egzamin znajomość literatury przeznaczonej do samodzielnego studiowania przez studenta oraz znajomość treści prezentowanych na wykładzie |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-14 - 2013-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Urszula Sokal | |
Prowadzący grup: | Urszula Sokal | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Egzamin, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Skuzińska | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest nabycie przez studentów wiedzy z zakresu psychologii rozwojowej oraz umiejętności posługiwania się podstawowymi ujęciami teoretycznymi z psychologii rozwojowej w celu analizowania zagadnień pedagogicznych w kontekście rozwoju psychicznego człowieka |
|
Pełny opis: |
Problematyka wykładu Rozwój psychiczny (poznawczy, emocjonalny, społeczny). Modele rozwoju. Biologiczne i społeczne czynniki rozwoju. Fazy rozwoju. Rozwój wybranych funkcji psychicznych. Rozwój i kształtowanie osobowości. Rozwój a wychowanie. Sylwetka rozwojowa dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym i wczesnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i moto-ryczny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Lateralizacja, kształtowanie się stronności ciała, modele lateralizacji. Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecka. Typy zabaw. Rola osób dorosłych w aktywności zabawowej dziecka. Sylwetka rozwojowa dziecka we wczesnym i późnym wieku szkolnym. Rozwój fizyczny i motoryczny, rozwój procesów po-znawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Zmiany psychiczne w okresie dojrzewania. Dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u dzieci a ich funkcjonowanie w grupie rówieśniczej. Zaburzenia zachowania. Dziecko nieśmiałe i nadpobudliwe. Dojrzałość szkolna. Pojęcie, składniki, diagnozowanie. Kontrowersje. Sylwetka rozwojowa ucznia w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości. Rozwój fizyczny, motoryczny i psychoseksualny, rozwój procesów poznawczych (myślenie, mowa, spostrzeganie, uwaga, pamięć), rozwój społeczno-emocjonalny i moralny. Dojrzałość fizyczna a dojrzałość społeczna i emocjonalna. Krystalizowanie się tożsamości. Dorosłość. Identyfikacja z nowymi rolami społecznymi. Kształtowanie się stylu życia. |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 3, 4, 7,8,9,10) 2. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 1-6). 4. Brzezińska, A. (red.) (2013). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP (rozdziały: 1-14) 5. Matczak, A. (2003). Zarys psychologii rozwoju. Podręcznik dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. 6. Bogdanowicz, M. (1991). Psychologia kliniczna dziecka w wieku przedszkolnym. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne. 7. Wiatrowska, L., Dmochowska, H. (2013). Dziecko u progu szkoły. Kraków: Impuls. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 3, 4, 7,8,9,10) 2. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 3. Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.) (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały 1-6). 4. Brzezińska, A. (red.) (2013). Psychologiczne portrety człowieka. Gdańsk: GWP (rozdziały: 1-14) 5. Wiatrowska, L., Dmochowska, H. (2013). Dziecko u progu szkoły. Kraków: Impuls. 6. Trempała, J. (2011). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. B. Literatura uzupełniająca 1. Schaffer, R.H. (2005). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdziały: 4, 5, 9, 10) 2. Wilgocka-Okoń, B. (2003). Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 3. Zimbardo, P. (2002). Nieśmiałość. Warszawa: PWN. 4. Spionek, H. (1985). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Plopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-14 - 2023-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Plopa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.