Komunikacja interpersonalna i społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-21KIiS-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja interpersonalna i społeczna |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki, pierwszy semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie uczestników zajęć do samodzielnego doskonalenia umiejętności komunikacyjnych, inter-personalnych, diagnozowania sytuacji społecznych i właściwych zachowań komunikacyjnych dostosowanych do uczestników sytuacji i zaistniałych problemów ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności mediacji i negocjacji. Celem zajęć jest uświadomienie uczestnikom znaczenia takich umiejętności, zdolności i zachowań jak: pewność siebie, budo-wanie autorytetu, asertywność, perswazja, obrona przed manipulacją, empatia i inteligencja emocjonalna, umiejętność rozwią-zywania konfliktów, umiejętność radzenia sobie ze stresem, umiejętność negocjacji, mediacji. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Zasady komunikacji, warunki komunikacji, proces komunikacji, czas i przestrzeń w komunikacji, style komunikacji. 2. Umiejętności interpersonalne i ich znaczenie w środowisku zawodowym nauczyciela. 3. Zachowania asertywne (materiał filmowy). 4. Techniki wywierania wpływu. 5. Przekaz niewerbalny (materiał filmowy). 6. Negocjacje jako forma komunikacji (materiał filmowy). 7. Rozwiązywanie konfliktów. Zachowania komunikacyjne w sytuacjach konfliktowych. 8. Mediacje jako forma komunikacji i rozwiązywania konfliktów (materiał filmowy). 9. Etyczne komunikowanie się w środowisku zawodowym nauczyciela. Ćwiczenia 10. Wykorzystanie narzędzi TOC w rozwiązywaniu konfliktów (ćwiczenia) 11. Wpływ kompetencji osobistych i społecznych pedagoga w procesie porozumiewania się. (ćwiczenia) 12. Umiejętność spójnego wypowiadania się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicz-nych. (ćwiczenia) |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. K. Bocheńska-Włostowska, Akademia umiejętności interpersonalnych, 20 spotkań z komunikacją, Impuls, Kraków 2009. 2. A. Słaboń, Konflikt społeczny i negocjacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008 3. N. Doherty, M. Guyler, Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010. 4. J. Penc, Komunikacja i negocjowanie w organizacji, Difin, Warszawa 2010. 5. Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2006. 6. Z. Nęcki, Komunikacja niewerbalna, w: Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 2005. B. Literatura uzupełniająca 7. N. Peeling, Negocjacje. Co dobry negocjator wie, robi i mówi, PWE, Warszawa 2010 8. P. Steele, J. Murphy, R. Russill, Jak odnieść sukces w negocjacjach, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2007. 9. Knapp, M. L., Hall, J. A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław, Astrum 2000. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W_W08 – Ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania się interpersonalnego i społecznego, w tym w działalności pedagogicznej (dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej) ich prawidłowości i zakłóceń, wie, jakie czynniki kształtują proces komunikowania się. Posiada wiedzę na temat projektowania ścieżki własnego rozwoju i awansu zawodowego Umiejętności U – U06 Potrafi w sposób precyzyjny I spójny wypowiadać się w mowie i piśmie na tematy doty-czące wybranych zagadnień pedagogicznych; z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, ko-rzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin. U-U07 Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, posiada umiejętności analizy postaw komunikacyjnych i określania zależności między obowiązującymi w kulturze war-tościami a zachowaniami komunikacyjnymi. U-U013 Potrafi pracować w zespole, pełniąc różne role, ma świadomość pożądanych zachowań wynikających z danej roli, ma elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem profesjonalnych działań. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności związane z działalnością pedagogiczną Kompetencje społeczne (postawy) K_K07 –Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i nie będącymi specjalistami w danej dziedzinie. Posiada rozwinięte kompetencje komunikacyjne: potrafi porozumiewać się z osobami pochodzącymi z różnych środowisk, będącymi w rożnej kondycji emocjonalnej, dialogowo rozwiązywać konflikty i konstruować dobrą atmosferę dla komunikacji w klasie szkolnej |
Metody i kryteria oceniania: |
C. Podstawowe kryteria Wykład: • aktywność na zajęciach (wspólne rozwiązywanie problemu) – dodatkowe 1-2 punkty • każde pytanie na egzaminie pisemnym – 3 punkty, • zaliczenie uzyskuje się przy 5 punktach Ćwiczenia: • aktywność na zajęciach • ćwiczenia praktyczne (zgodnie z omawianymi zagadnieniami) |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Anna Romanowska, Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioleta Engler, Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie uczestników zajęć do samodzielnego doskonalenia umiejętności komunikacyjnych, interpersonalnych, diagnozowania sytuacji społecznych i właściwych zachowań komunikacyjnych dostosowanych do uczestników sytuacji i zaistniałych problemów ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności mediacji i negocjacji. Celem zajęć jest uświadomienie uczestnikom znaczenia takich umiejętności, zdolności i zachowań jak: pewność siebie, budo-wanie autorytetu, asertywność, perswazja, obrona przed manipulacją, empatia i inteligencja emocjonalna, umiejętność rozwią-zywania konfliktów, umiejętność radzenia sobie ze stresem, umiejętność negocjacji, mediacji. |
|
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Zasady komunikacji, warunki komunikacji, proces komunikacji, czas i przestrzeń w komunikacji, style komunikacji. 2. Umiejętności interpersonalne i ich znaczenie w środowisku zawodowym nauczyciela. 3. Zachowania asertywne (materiał filmowy). 4. Techniki wywierania wpływu. 5. Przekaz niewerbalny (materiał filmowy). 6. Negocjacje jako forma komunikacji (materiał filmowy). 7. Rozwiązywanie konfliktów. Zachowania komunikacyjne w sytuacjach konfliktowych. 8. Mediacje jako forma komunikacji i rozwiązywania konfliktów (materiał filmowy). 9. Etyczne komunikowanie się w środowisku zawodowym nauczyciela. Ćwiczenia 10. Wykorzystanie narzędzi TOC w rozwiązywaniu konfliktów (ćwiczenia) 11. Wpływ kompetencji osobistych i społecznych pedagoga w procesie porozumiewania się. (ćwiczenia) 12. Umiejętność spójnego wypowiadania się w mowie i piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicz-nych. (ćwiczenia) |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. K. Bocheńska-Włostowska, Akademia umiejętności interpersonalnych, 20 spotkań z komunikacją, Impuls, Kraków 2009. 2. A. Słaboń, Konflikt społeczny i negocjacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008 3. N. Doherty, M. Guyler, Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2010. 4. J. Penc, Komunikacja i negocjowanie w organizacji, Difin, Warszawa 2010. 5. Z. Nęcki, Komunikacja międzyludzka, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2006. 6. Z. Nęcki, Komunikacja niewerbalna, w: Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 2005. B. Literatura uzupełniająca 7. N. Peeling, Negocjacje. Co dobry negocjator wie, robi i mówi, PWE, Warszawa 2010 8. P. Steele, J. Murphy, R. Russill, Jak odnieść sukces w negocjacjach, Oficyna a Wolters Kluwer business, Kraków 2007. 9. Knapp, M. L., Hall, J. A., Komunikacja niewerbalna w interakcjach międzyludzkich, Wrocław, Astrum 2000. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz, Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioleta Engler, Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.