USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Patologie społeczne - diagnoza, profilaktyka, terapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-21PSdpt-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Patologie społeczne - diagnoza, profilaktyka, terapia
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok pedagogiki, pierwszy semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

1. Poznanie pojęć z zakresu patologii społecznej i terminów określających: procesy, zjawiska, dewiacje społeczne

2. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk

3. Analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie

4. Zapoznanie z profilaktyką i przezwyciężaniem patologii społecznych (konstruowanie programów profilaktycznych)

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka konwersatoriów

1. Podstawowe pojęcia z zakresu patologii społecznych i terminy określające procesy, zjawiska, dewiacje społeczne

2. Teorie opisujące i wyjaśniające zjawiska przestępczości, dewiacji i zachowań patologicznych

3. Uwarunkowania zachowań patologicznych (czynniki zwiększające ryzyko tych zachowań we współczesnym świecie)

4. Charakterystyka wybranych form patologii społecznych (m.in. uzależnienia chemiczne i niechemiczne; prostytucja; patologie seksualne: pornografia dziecięca, pedofilia, kaziroctwo; dzieciństwo ulicy; terroryzm; handel ludźmi; mobbing, zaburzenia łaknienia).

5. Profilaktyka i przezwyciężanie patologii społecznych.

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

Wykorzystywana na zajęciach

1. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa, 2008

2. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa, 1998

3. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002

4. Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej, Toruń, 2009

Samodzielnie studiowana przez studenta:

1. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków, 2005

2. Sołtysiak T., Sudar-Malukiewicz J., Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz, 2003

3. Zaworska-Nikoniuk D., Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień, Olsztyn, 2005

B. Literatura uzupełniająca:

1. Apfeldorfer G., Anoreksja, bulimia, otyłość: wiedzieć więcej, odkrywać siebie i świat, Katowice, 1999

2. Baudirrald J., Duch terroryzmu. Requiem dla Twin Towels, Warszawa, 2005

3. Borowski M., Alkoholizm jako rodzaj patologii społecznej, Płock, 2010

4. Cekiera Cz., Toksykomania, narkomania, alkoholizm, nikotynizm, Warszawa, 1995

5. Dymek- Balcerek K., Patologie zachowań społecznych, Radom, 2000

6. Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków, 1999

7. Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja w stronę środowiska otwartego, Warszawa, 2007

8. Kurzępa J., Młodzież pogranicza- świnki, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków, 2001

9. Lasocik L., Handel ludźmi, Warszawa, 2006

10. Pospiszyl K, Przestępstwa seksualne, Warszawa, 2006

11. Urban B., (red.), Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania, profilaktyka, Kraków, 2001

12. Zdanowicz-Kucharczyk K., Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg, 2012

Efekty uczenia się:

Wiedza –

Zgodnie z efektami (K_W06, K_W10) student:

Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych.

Ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i ewentualnym ich wpływie na powstawanie patologii społecznych.

Umiejętności:

Zgodnie z efektami (K_U07, K_U09, K_U10, K_U11) student:

Potrafi używać specjalistycznych pojęć z zakresu patologii społecznych.

Potrafi ocenić przydatność i zastosować odpowiednie metody w diagnozie i profilaktyce patologiom społecznym.

Potrafi opracowywać rozwiązania problemów pedagogicznych związanych z patologicznymi zjawiskami społecznymi, prognozować ich przebieg oraz przewidywać skutki. Potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych przy zastosowaniu odpowiednich metod. Potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych i wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy.

Kompetencje społeczne (postawy)

Zgodnie z efektami (K_K03, K_K07) student:

Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym. Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w grupach, organizacjach zapobiegających i pomagających jednostkom zagrożonym patologiom społecznym.

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)

Okres: 2013-10-01 - 2014-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

1. Poznanie pojęć z zakresu patologii społecznej i terminów określających: procesy, zjawiska, dewiacje społeczne

2. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk

3. Analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie

4. Zapoznanie z profilaktyką i przezwyciężaniem patologii społecznych (konstruowanie programów profilaktycznych)

Pełny opis:

Problematyka konwersatoriów

1. Podstawowe pojęcia z zakresu patologii społecznych i terminy określające procesy, zjawiska, dewiacje społeczne

2. Teorie opisujące i wyjaśniające zjawiska przestępczości, dewiacji i zachowań patologicznych

3. Uwarunkowania zachowań patologicznych (czynniki zwiększające ryzyko tych zachowań we współczesnym świecie)

4. Charakterystyka wybranych form patologii społecznych (m.in. uzależnienia chemiczne i niechemiczne; prostytucja; patologie seksualne: pornografia dziecięca, pedofilia, kaziroctwo; dzieciństwo ulicy; terroryzm; handel ludźmi; mobbing, zaburzenia łaknienia).

5. Profilaktyka i przezwyciężanie patologii społecznych.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

1. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków, 2005

2. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa, 2008

3. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa, 1998

4. Sołtysiak T., Sudar-Malukiewicz J., Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz, 2003

5. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002

6. Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej, Toruń, 2009

7. Zaworska-Nikoniuk D., Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień, Olsztyn, 2005

B. Literatura uzupełniająca:

1. Apfeldorfer G., Anoreksja, bulimia, otyłość: wiedzieć więcej, odkrywać siebie i świat, Katowice, 1999

2. Baudirrald J., Duch terroryzmu. Requiem dla Twin Towels, Warszawa, 2005

3. Borowski M., Alkoholizm jako rodzaj patologii społecznej, Płock, 2010

4. Cekiera Cz., Toksykomania, narkomania, alkoholizm, nikotynizm, Warszawa, 1995

5. Dymek- Balcerek K., Patologie zachowań społecznych, Radom, 2000

6. Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków, 1999

7. Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja w stronę środowiska otwartego, Warszawa, 2007

8. Kurzępa J., Młodzież pogranicza- świnki, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków, 2001

9. Lasocik L., Handel ludźmi, Warszawa, 2006

10. Pospiszyl K, Przestępstwa seksualne, Warszawa, 2006

11. Urban B., (red.), Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania, profilaktyka, Kraków, 2001

12. Zdanowicz-Kucharczyk K., Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg, 2012

Uwagi:

Wiedza –

Zgodnie z efektami (KW_11) student:

Zna podstawową terminologię używaną w obrębie patologii społecznych, rozumie ją i adekwatnie nazywa w zależności od sytuacji, nie tylko w pedagogice, ale także odnosząc się do pokrewnych dyscyplin naukowych. Charakteryzuje wybrane teorie (psychologiczne, biologiczne, społeczne, filozoficzne) opisujące i wyjaśniające zachowania patologiczne i ich uwarunkowania.

Umiejętności:

Zgodnie z efektami (KU_09, K_U10, KU_11) student:

Potrafi opracowywać rozwiązania problemów pedagogicznych związanych z patologicznymi zjawiskami społecznymi, prognozować ich przebieg oraz przewidywać skutki. Potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych przy zastosowaniu odpowiednich metod. Potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych i wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy. Posługuje się zasadami i normami etycznymi w projektowaniu działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dostrzega dylematy etyczne.

Kompetencje społeczne (postawy)

Zgodnie z efektami (K_K03, K_K08) student:

Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w swoim środowisku.

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

1. Poznanie pojęć z zakresu patologii społecznej i terminów określających: procesy, zjawiska, dewiacje społeczne

2. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk

3. Analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie

4. Zapoznanie z profilaktyką i przezwyciężaniem patologii społecznych (konstruowanie programów profilaktycznych)

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka konwersatoriów

1. Podstawowe pojęcia z zakresu patologii społecznych i terminy określające procesy, zjawiska, dewiacje społeczne

2. Teorie opisujące i wyjaśniające zjawiska przestępczości, dewiacji i zachowań patologicznych

3. Uwarunkowania zachowań patologicznych (czynniki zwiększające ryzyko tych zachowań we współczesnym świecie)

4. Charakterystyka wybranych form patologii społecznych (m.in. uzależnienia chemiczne i niechemiczne; prostytucja; patologie seksualne: pornografia dziecięca, pedofilia, kaziroctwo; dzieciństwo ulicy; terroryzm; handel ludźmi; mobbing, zaburzenia łaknienia).

5. Profilaktyka i przezwyciężanie patologii społecznych.

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć

Wykorzystywana na zajęciach

1. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa, 2008

2. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa, 1998

3. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002

4. Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej, Toruń, 2009

Samodzielnie studiowana przez studenta:

1. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków, 2005

2. Sołtysiak T., Sudar-Malukiewicz J., Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz, 2003

3. Zaworska-Nikoniuk D., Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień, Olsztyn, 2005

B. Literatura uzupełniająca:

1. Apfeldorfer G., Anoreksja, bulimia, otyłość: wiedzieć więcej, odkrywać siebie i świat, Katowice, 1999

2. Baudirrald J., Duch terroryzmu. Requiem dla Twin Towels, Warszawa, 2005

3. Borowski M., Alkoholizm jako rodzaj patologii społecznej, Płock, 2010

4. Cekiera Cz., Toksykomania, narkomania, alkoholizm, nikotynizm, Warszawa, 1995

5. Dymek- Balcerek K., Patologie zachowań społecznych, Radom, 2000

6. Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków, 1999

7. Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja w stronę środowiska otwartego, Warszawa, 2007

8. Kurzępa J., Młodzież pogranicza- świnki, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków, 2001

9. Lasocik L., Handel ludźmi, Warszawa, 2006

10. Pospiszyl K, Przestępstwa seksualne, Warszawa, 2006

11. Urban B., (red.), Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania, profilaktyka, Kraków, 2001

12. Zdanowicz-Kucharczyk K., Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg, 2012

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kulikowski
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Gładyszewska
Prowadzący grup: Maria Gładyszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kulikowski
Prowadzący grup: Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0