Patologie społeczne - diagnoza, profilaktyka, terapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-21PSdpt-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Patologie społeczne - diagnoza, profilaktyka, terapia |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki, pierwszy semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Poznanie pojęć z zakresu patologii społecznej i terminów określających: procesy, zjawiska, dewiacje społeczne 2. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk 3. Analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie 4. Zapoznanie z profilaktyką i przezwyciężaniem patologii społecznych (konstruowanie programów profilaktycznych) |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka konwersatoriów 1. Podstawowe pojęcia z zakresu patologii społecznych i terminy określające procesy, zjawiska, dewiacje społeczne 2. Teorie opisujące i wyjaśniające zjawiska przestępczości, dewiacji i zachowań patologicznych 3. Uwarunkowania zachowań patologicznych (czynniki zwiększające ryzyko tych zachowań we współczesnym świecie) 4. Charakterystyka wybranych form patologii społecznych (m.in. uzależnienia chemiczne i niechemiczne; prostytucja; patologie seksualne: pornografia dziecięca, pedofilia, kaziroctwo; dzieciństwo ulicy; terroryzm; handel ludźmi; mobbing, zaburzenia łaknienia). 5. Profilaktyka i przezwyciężanie patologii społecznych. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć Wykorzystywana na zajęciach 1. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa, 2008 2. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa, 1998 3. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 4. Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej, Toruń, 2009 Samodzielnie studiowana przez studenta: 1. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków, 2005 2. Sołtysiak T., Sudar-Malukiewicz J., Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz, 2003 3. Zaworska-Nikoniuk D., Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień, Olsztyn, 2005 B. Literatura uzupełniająca: 1. Apfeldorfer G., Anoreksja, bulimia, otyłość: wiedzieć więcej, odkrywać siebie i świat, Katowice, 1999 2. Baudirrald J., Duch terroryzmu. Requiem dla Twin Towels, Warszawa, 2005 3. Borowski M., Alkoholizm jako rodzaj patologii społecznej, Płock, 2010 4. Cekiera Cz., Toksykomania, narkomania, alkoholizm, nikotynizm, Warszawa, 1995 5. Dymek- Balcerek K., Patologie zachowań społecznych, Radom, 2000 6. Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków, 1999 7. Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja w stronę środowiska otwartego, Warszawa, 2007 8. Kurzępa J., Młodzież pogranicza- świnki, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków, 2001 9. Lasocik L., Handel ludźmi, Warszawa, 2006 10. Pospiszyl K, Przestępstwa seksualne, Warszawa, 2006 11. Urban B., (red.), Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania, profilaktyka, Kraków, 2001 12. Zdanowicz-Kucharczyk K., Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg, 2012 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – Zgodnie z efektami (K_W06, K_W10) student: Ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych. Ma podstawową wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych i ewentualnym ich wpływie na powstawanie patologii społecznych. Umiejętności: Zgodnie z efektami (K_U07, K_U09, K_U10, K_U11) student: Potrafi używać specjalistycznych pojęć z zakresu patologii społecznych. Potrafi ocenić przydatność i zastosować odpowiednie metody w diagnozie i profilaktyce patologiom społecznym. Potrafi opracowywać rozwiązania problemów pedagogicznych związanych z patologicznymi zjawiskami społecznymi, prognozować ich przebieg oraz przewidywać skutki. Potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych przy zastosowaniu odpowiednich metod. Potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych i wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy. Kompetencje społeczne (postawy) Zgodnie z efektami (K_K03, K_K07) student: Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym. Jest przygotowany do aktywnego uczestniczenia w grupach, organizacjach zapobiegających i pomagających jednostkom zagrożonym patologiom społecznym. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
1. Poznanie pojęć z zakresu patologii społecznej i terminów określających: procesy, zjawiska, dewiacje społeczne 2. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk 3. Analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie 4. Zapoznanie z profilaktyką i przezwyciężaniem patologii społecznych (konstruowanie programów profilaktycznych) |
|
Pełny opis: |
Problematyka konwersatoriów 1. Podstawowe pojęcia z zakresu patologii społecznych i terminy określające procesy, zjawiska, dewiacje społeczne 2. Teorie opisujące i wyjaśniające zjawiska przestępczości, dewiacji i zachowań patologicznych 3. Uwarunkowania zachowań patologicznych (czynniki zwiększające ryzyko tych zachowań we współczesnym świecie) 4. Charakterystyka wybranych form patologii społecznych (m.in. uzależnienia chemiczne i niechemiczne; prostytucja; patologie seksualne: pornografia dziecięca, pedofilia, kaziroctwo; dzieciństwo ulicy; terroryzm; handel ludźmi; mobbing, zaburzenia łaknienia). 5. Profilaktyka i przezwyciężanie patologii społecznych. |
|
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć 1. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków, 2005 2. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa, 2008 3. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa, 1998 4. Sołtysiak T., Sudar-Malukiewicz J., Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz, 2003 5. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 6. Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej, Toruń, 2009 7. Zaworska-Nikoniuk D., Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień, Olsztyn, 2005 B. Literatura uzupełniająca: 1. Apfeldorfer G., Anoreksja, bulimia, otyłość: wiedzieć więcej, odkrywać siebie i świat, Katowice, 1999 2. Baudirrald J., Duch terroryzmu. Requiem dla Twin Towels, Warszawa, 2005 3. Borowski M., Alkoholizm jako rodzaj patologii społecznej, Płock, 2010 4. Cekiera Cz., Toksykomania, narkomania, alkoholizm, nikotynizm, Warszawa, 1995 5. Dymek- Balcerek K., Patologie zachowań społecznych, Radom, 2000 6. Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków, 1999 7. Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja w stronę środowiska otwartego, Warszawa, 2007 8. Kurzępa J., Młodzież pogranicza- świnki, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków, 2001 9. Lasocik L., Handel ludźmi, Warszawa, 2006 10. Pospiszyl K, Przestępstwa seksualne, Warszawa, 2006 11. Urban B., (red.), Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania, profilaktyka, Kraków, 2001 12. Zdanowicz-Kucharczyk K., Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg, 2012 |
|
Uwagi: |
Wiedza – Zgodnie z efektami (KW_11) student: Zna podstawową terminologię używaną w obrębie patologii społecznych, rozumie ją i adekwatnie nazywa w zależności od sytuacji, nie tylko w pedagogice, ale także odnosząc się do pokrewnych dyscyplin naukowych. Charakteryzuje wybrane teorie (psychologiczne, biologiczne, społeczne, filozoficzne) opisujące i wyjaśniające zachowania patologiczne i ich uwarunkowania. Umiejętności: Zgodnie z efektami (KU_09, K_U10, KU_11) student: Potrafi opracowywać rozwiązania problemów pedagogicznych związanych z patologicznymi zjawiskami społecznymi, prognozować ich przebieg oraz przewidywać skutki. Potrafi posługiwać się podstawowymi teoriami w celu analizowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych przy zastosowaniu odpowiednich metod. Potrafi animować pracę nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych i wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy. Posługuje się zasadami i normami etycznymi w projektowaniu działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych, dostrzega dylematy etyczne. Kompetencje społeczne (postawy) Zgodnie z efektami (K_K03, K_K08) student: Ma przekonanie o sensie wartości i potrzebie podejmowania działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych w środowisku społecznym. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w swoim środowisku. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Poznanie pojęć z zakresu patologii społecznej i terminów określających: procesy, zjawiska, dewiacje społeczne 2. Poznanie teorii opisujących i wyjaśniających zjawiska patologiczne oraz różnorodnych uwarunkowań tych zjawisk 3. Analiza czynników zwiększających ryzyko zachowań patologicznych we współczesnym świecie 4. Zapoznanie z profilaktyką i przezwyciężaniem patologii społecznych (konstruowanie programów profilaktycznych) |
|
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka konwersatoriów 1. Podstawowe pojęcia z zakresu patologii społecznych i terminy określające procesy, zjawiska, dewiacje społeczne 2. Teorie opisujące i wyjaśniające zjawiska przestępczości, dewiacji i zachowań patologicznych 3. Uwarunkowania zachowań patologicznych (czynniki zwiększające ryzyko tych zachowań we współczesnym świecie) 4. Charakterystyka wybranych form patologii społecznych (m.in. uzależnienia chemiczne i niechemiczne; prostytucja; patologie seksualne: pornografia dziecięca, pedofilia, kaziroctwo; dzieciństwo ulicy; terroryzm; handel ludźmi; mobbing, zaburzenia łaknienia). 5. Profilaktyka i przezwyciężanie patologii społecznych. |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć Wykorzystywana na zajęciach 1. Pospiszyl I., Patologie społeczne, Warszawa, 2008 2. Siemaszko A., Granice tolerancji. O teoriach zachowań dewiacyjnych, Warszawa, 1998 3. Szymańska J., Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki, Warszawa, 2002 4. Walancik M., Aktualne przejawy patologii i dewiacji społecznej, Toruń, 2009 Samodzielnie studiowana przez studenta: 1. Guerreschi C., Nowe uzależnienia, Kraków, 2005 2. Sołtysiak T., Sudar-Malukiewicz J., Zjawiskowe formy patologii społecznych oraz profilaktyka i resocjalizacja młodzieży, Bydgoszcz, 2003 3. Zaworska-Nikoniuk D., Diagnoza, profilaktyka i terapia uzależnień, Olsztyn, 2005 B. Literatura uzupełniająca: 1. Apfeldorfer G., Anoreksja, bulimia, otyłość: wiedzieć więcej, odkrywać siebie i świat, Katowice, 1999 2. Baudirrald J., Duch terroryzmu. Requiem dla Twin Towels, Warszawa, 2005 3. Borowski M., Alkoholizm jako rodzaj patologii społecznej, Płock, 2010 4. Cekiera Cz., Toksykomania, narkomania, alkoholizm, nikotynizm, Warszawa, 1995 5. Dymek- Balcerek K., Patologie zachowań społecznych, Radom, 2000 6. Józefik B. (red.), Anoreksja i bulimia psychiczna. Rozumienie i leczenie zaburzeń odżywiania się, Kraków, 1999 7. Konopczyński M., Pospiszyl I., Resocjalizacja w stronę środowiska otwartego, Warszawa, 2007 8. Kurzępa J., Młodzież pogranicza- świnki, czyli o prostytucji nieletnich, Kraków, 2001 9. Lasocik L., Handel ludźmi, Warszawa, 2006 10. Pospiszyl K, Przestępstwa seksualne, Warszawa, 2006 11. Urban B., (red.), Dewiacje wśród młodzieży: uwarunkowania, profilaktyka, Kraków, 2001 12. Zdanowicz-Kucharczyk K., Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg, 2012 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kulikowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Gładyszewska | |
Prowadzący grup: | Maria Gładyszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kulikowski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.