Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-POS22PPOO-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne i organizacyjne oświaty |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki opiekuńczej i socjalnej, drugi semestr, studia niestacjonarne II stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • egzamin pisemny: trzy pytania otwarte, C. Podstawowe kryteria • aktywność na zajęciach (wspólne rozwiązywanie problemu) – dodatkowe 1-2 punkty • każde pytanie na egzaminie pisemnym – 3 punkty, • zaliczenie uzyskuje się przy 5 punktach |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest analiza systemu oświaty w Polsce z uwzględnieniem kluczowych norm prawnych regulujących organizację i funkcjonowanie tego systemu. |
Pełny opis: |
Treści programowe • Podstawowe pojęcia (oświata, system oświaty, reforma systemu oświaty, polityka oświatowa), • Specyfika szkoły jako organizacji. • Przegląd najważniejszych aktów prawnych dotyczących systemu oświaty w Polsce (rys historyczny). • Reforma Edukacyjna 99. • Reformowanie systemu oświaty w aspekcie nowych wyzwań związanych ze szkołą przyszłości. • Pozaedukacyjne uwarunkowania przebudowy szkolnictwa • Reformowanie systemów edukacyjnych a zmiany w sposobach uczenia się człowieka • Współczesne koncepcje zarządzania i koncepcje funkcji kierowniczych w oświacie • Przegląd międzynarodowych aktów prawnych dotyczących systemu oświaty i wychowania • Podstawowe dokumenty regulujące życie szkoły jako instytucji edukacyjnej: statut szkoły, program wychowawczy, regulamin rady rodziców, regulamin rady pedagogicznej • Regulacje prawne dotyczące instytucji pozaszkolnych o charakterze wychowawczym oraz dotyczące pomocy specjalistycznej • Organizacja pracy w szkole i placówce oświatowej, • Zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej • Relacje szkoły z władzami państwowymi i samorządowymi w zakresie zarządzania oświatą |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): • D. Kurzyna- Chmiel, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, ABC, Warszawa 2009 • Menedżer i kreator edukacji, red. Cz. Plewka, H. Bednarczyk, ITiE – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2008 • Współczesne problemy organizacji i zarządzania oświatą, red. E. Karcz, Uniwersytet Opolski, Opole 2009 • R. Pachociński, Oświata i praca w erze globalizacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2006 • K. Gawroński, A. Stefan, Zarządzanie placówką oświatową, Dom wydawniczy ABC, Warszawa 2005 • Ustawa z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty t. j. z dnia 19 listopada 2004 r. (Dz.U. Nr 256, poz. 2572 • Ustawa z dn 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela, t.j. z 17-5-2006 Dz.U.2006.97.674 B. Literatura uzupełniająca I. Bednarska – Wnuk, Zarządzanie szkołą XXI wieku. Perspektywa menedżerska, ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010 I. Grabarczyk, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, Wydawnictwo UW-M, Olsztyn 2002 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Wiedza S1A _W03 S1A _W08 S1A _W02 S1A_W09 Umiejętnosci S1A_U02 S1A_U01 S1A_U06 H1A_U04 Kompetencje społeczne H1A_U01 H1A_U06 H1A_U11 H1A_U)12 H1A_K01 H1A_K04 S1A_K02 Wiedza W_W010 – Ma podstawową i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących W_W014 – Ma podstawową wiedzę o celach, funkcjach instytucji edukacyjnych wchodzących w skład systemu oświaty. Ma wiedzę na temat mechanizmów współpracy w ramach systemu oświaty. Posiada wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji - celów, podstaw prawnych, organizacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych Umiejętności K_ U02 – Potrafi wykorzystywać podstawową wiedze teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz dyscyplin z nią powiązanych w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_ U06 – Potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące wybranych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i i innych dyscyplin Kompetencje społeczne (postawy) K_K0 1 – ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania zawodowego i rozwoju zawodowego wynikające z określonych zapisów prawa oświatowego i oczekiwań współczesnej szkoły |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • egzamin pisemny: trzy pytania otwarte, C. Podstawowe kryteria • aktywność na zajęciach (wspólne rozwiązywanie problemu) – dodatkowe 1-2 punkty • każde pytanie na egzaminie pisemnym – 3 punkty, • zaliczenie uzyskuje się przy 5 punktach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2011/2012" (zakończony)
Okres: | 2012-02-14 - 2012-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.