USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Świadomość kulturowa i historyczna współczesnego człowieka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-POW21SkiH-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Świadomość kulturowa i historyczna współczesnego człowieka
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z element. pracy soc., 1 sem., s. niest. II st
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Poznanie głównych problemów z zakresu świadomości historycznej współczesnego człowieka, kultury oraz cywilizacji. Wyeksponowanie problemów kształtowania się współczesnej kultury europejskiej oraz wartości niezbędnych w życiu współczesnego człowieka.

Pełny opis:

Treści programowe

Zdefiniowanie pojęć: świadomość historyczna i kultura (prezentacja występujących w nauce pojęć i definicji kultury, jednostek elementarnych w badaniu zjawisk kulturowych). Kultura a cywilizacja (analiza porównawcza pojęć w różnych tradycjach badawczych, tożsamość i świadomość historyczno-kulturowa oraz przynależność kulturowa. Rodzina i małżeństwo jako elementarne instytucje społeczne i ich oddziaływanie na świadomość historyczno-kulturową w różnych cywilizacjach współczesnego człowieka. Przedstawienie źródeł tradycji kulturowej na wybranych przykładach oraz analiza formalna i strukturalna wybranych kultur, ukazanie różnorodności zjawisk zachodzących w obrębie jednego kręgu cywilizacyjnego na wybranych przykładach (święto i świętowanie; początki kultury ludzkiej na przykładzie malowideł naskalnych, paleolitycznych Wenus; kultura neolityczna). Proces kształtowania się i rozwoju kultury europejskiej oraz zjawisko poczucia świadomości i tożsamości historycznej (na przykładzie wierzeń przedchrześcijańskich ludów Europy; dziejów średniowiecza). Ukazanie wartości zjawisk wielokulturowości, wzajemnego przenikania się i wzbogacania różnorodnych kultur.

Literatura:

Treści programowe

Zdefiniowanie pojęć: świadomość historyczna i kultura (prezentacja występujących w nauce pojęć i definicji kultury, jednostek elementarnych w badaniu zjawisk kulturowych). Kultura a cywilizacja (analiza porównawcza pojęć w różnych tradycjach badawczych, tożsamość i świadomość historyczno-kulturowa oraz przynależność kulturowa. Rodzina i małżeństwo jako elementarne instytucje społeczne i ich oddziaływanie na świadomość historyczno-kulturową w różnych cywilizacjach współczesnego człowieka. Przedstawienie źródeł tradycji kulturowej na wybranych przykładach oraz analiza formalna i strukturalna wybranych kultur, ukazanie różnorodności zjawisk zachodzących w obrębie jednego kręgu cywilizacyjnego na wybranych przykładach (święto i świętowanie; początki kultury ludzkiej na przykładzie malowideł naskalnych, paleolitycznych Wenus; kultura neolityczna). Proces kształtowania się i rozwoju kultury europejskiej oraz zjawisko poczucia świadomości i tożsamości historycznej (na przykładzie wierzeń przedchrześcijańskich ludów Europy; dziejów średniowiecza). Ukazanie wartości zjawisk wielokulturowości, wzajemnego przenikania się i wzbogacania różnorodnych kultur.

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Bagby Ph. Kultura i historia. Prolegomena do porównawczego badania cywilizacji, Warszawa 1985.

Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce, Kraków 2007.

Bursza W., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004.

Cooley H., Grupy pierwotne, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 2005.

Czarnowski S., Kultura, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 2005.

Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003.

Malinowski B., Czym jest kultura, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 2005.

Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Warszawa 2005.

Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek - kultura - osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Kraków 1991.

Szyjewski A., Religia Słowian, Kraków 2003.

Wagner R., Wynalezienie kultury, w: Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa 2003.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

B. Literatura uzupełniająca

Brencz A., Wielkopolski rok obrzędowy. Tradycja i zmiana, Poznań 2006.

Eliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, Warszawa 1974.

Howell S., Melhuus M., Studia nad pokrewieństwem, osobą ludzką czy nad płcią kulturową, w: Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa 2003.

J. Filipowicz, Pojęcie pamięci społecznej w nauce polskiej, „Kultura i Historia” 2 (2002).

Matriarchat-Patriarchat. Subkultura ojca-subkultura matki, w: ALBO albo problemy psychologii i kultury, 1/2003.

Mielicka H., O potrzebie świętowania w „społeczeństwie wyboru”, w: Religioznawstwo polskie w XXI wieku, red. Z. Stachowski, Tyczyn 2005.

S. Pietruszko, Kultura i świadomość, Wrocław 1999, s. 23-29.

Werner W., Człowiek, świadomość, społeczeństwo. Splątane korzenie współczesnej psychologii, w: M. Wójtowicz-Dacka, L. Zając-Lamparska (red.), O świadomości. Wybrane zagadnienia, Bydgoszcz 2007, s. 17-39.

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01

H2A_W02

H2A_W03

Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym.

Umiejętności

K_U02

S2A_U02

H2A_U0

K_U08

H2A_U02

S2A_U06

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych , pomocowych i terapeutycznych a także diagnozowania i projektowania działań profilaktycznych.

Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych.

Kompetencje społeczne (postawy)

K_K01

H2A_K01

S2A_K06

K_K08

S2A_K04

H2A_K05

Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata.

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)

Okres: 2013-10-01 - 2014-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Gajewski
Prowadzący grup: Wojciech Gajewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)