Świadomość kulturowa i historyczna współczesnego człowieka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-POW21SkiH-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Świadomość kulturowa i historyczna współczesnego człowieka |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z element. pracy soc., 1 sem., s. niest. II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Poznanie głównych problemów z zakresu świadomości historycznej współczesnego człowieka, kultury oraz cywilizacji. Wyeksponowanie problemów kształtowania się współczesnej kultury europejskiej oraz wartości niezbędnych w życiu współczesnego człowieka. |
Pełny opis: |
Treści programowe Zdefiniowanie pojęć: świadomość historyczna i kultura (prezentacja występujących w nauce pojęć i definicji kultury, jednostek elementarnych w badaniu zjawisk kulturowych). Kultura a cywilizacja (analiza porównawcza pojęć w różnych tradycjach badawczych, tożsamość i świadomość historyczno-kulturowa oraz przynależność kulturowa. Rodzina i małżeństwo jako elementarne instytucje społeczne i ich oddziaływanie na świadomość historyczno-kulturową w różnych cywilizacjach współczesnego człowieka. Przedstawienie źródeł tradycji kulturowej na wybranych przykładach oraz analiza formalna i strukturalna wybranych kultur, ukazanie różnorodności zjawisk zachodzących w obrębie jednego kręgu cywilizacyjnego na wybranych przykładach (święto i świętowanie; początki kultury ludzkiej na przykładzie malowideł naskalnych, paleolitycznych Wenus; kultura neolityczna). Proces kształtowania się i rozwoju kultury europejskiej oraz zjawisko poczucia świadomości i tożsamości historycznej (na przykładzie wierzeń przedchrześcijańskich ludów Europy; dziejów średniowiecza). Ukazanie wartości zjawisk wielokulturowości, wzajemnego przenikania się i wzbogacania różnorodnych kultur. |
Literatura: |
Treści programowe Zdefiniowanie pojęć: świadomość historyczna i kultura (prezentacja występujących w nauce pojęć i definicji kultury, jednostek elementarnych w badaniu zjawisk kulturowych). Kultura a cywilizacja (analiza porównawcza pojęć w różnych tradycjach badawczych, tożsamość i świadomość historyczno-kulturowa oraz przynależność kulturowa. Rodzina i małżeństwo jako elementarne instytucje społeczne i ich oddziaływanie na świadomość historyczno-kulturową w różnych cywilizacjach współczesnego człowieka. Przedstawienie źródeł tradycji kulturowej na wybranych przykładach oraz analiza formalna i strukturalna wybranych kultur, ukazanie różnorodności zjawisk zachodzących w obrębie jednego kręgu cywilizacyjnego na wybranych przykładach (święto i świętowanie; początki kultury ludzkiej na przykładzie malowideł naskalnych, paleolitycznych Wenus; kultura neolityczna). Proces kształtowania się i rozwoju kultury europejskiej oraz zjawisko poczucia świadomości i tożsamości historycznej (na przykładzie wierzeń przedchrześcijańskich ludów Europy; dziejów średniowiecza). Ukazanie wartości zjawisk wielokulturowości, wzajemnego przenikania się i wzbogacania różnorodnych kultur. Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Bagby Ph. Kultura i historia. Prolegomena do porównawczego badania cywilizacji, Warszawa 1985. Baniak J., Desakralizacja kultu religijnego i świąt religijnych w Polsce, Kraków 2007. Bursza W., Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność, Poznań 2004. Cooley H., Grupy pierwotne, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 2005. Czarnowski S., Kultura, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 2005. Dyczewski L., Rodzina twórcą i przekazicielem kultury, Lublin 2003. Malinowski B., Czym jest kultura, w: Antropologia kultury. Zagadnienia i wybór tekstów, wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa 2005. Nowicka E., Świat człowieka - świat kultury. Systematyczny wykład problemów antropologii kulturowej, Warszawa 2005. Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek - kultura - osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Kraków 1991. Szyjewski A., Religia Słowian, Kraków 2003. Wagner R., Wynalezienie kultury, w: Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa 2003. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta B. Literatura uzupełniająca Brencz A., Wielkopolski rok obrzędowy. Tradycja i zmiana, Poznań 2006. Eliade M., Sacrum, mit, historia. Wybór esejów, Warszawa 1974. Howell S., Melhuus M., Studia nad pokrewieństwem, osobą ludzką czy nad płcią kulturową, w: Badania kultury. Elementy teorii antropologicznej, wybór i przedmowa M. Kempny i E. Nowicka, Warszawa 2003. J. Filipowicz, Pojęcie pamięci społecznej w nauce polskiej, „Kultura i Historia” 2 (2002). Matriarchat-Patriarchat. Subkultura ojca-subkultura matki, w: ALBO albo problemy psychologii i kultury, 1/2003. Mielicka H., O potrzebie świętowania w „społeczeństwie wyboru”, w: Religioznawstwo polskie w XXI wieku, red. Z. Stachowski, Tyczyn 2005. S. Pietruszko, Kultura i świadomość, Wrocław 1999, s. 23-29. Werner W., Człowiek, świadomość, społeczeństwo. Splątane korzenie współczesnej psychologii, w: M. Wójtowicz-Dacka, L. Zając-Lamparska (red.), O świadomości. Wybrane zagadnienia, Bydgoszcz 2007, s. 17-39. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 H2A_W02 H2A_W03 Zna terminologię używaną w pedagogice oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym. Umiejętności K_U02 S2A_U02 H2A_U0 K_U08 H2A_U02 S2A_U06 Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych , pomocowych i terapeutycznych a także diagnozowania i projektowania działań profilaktycznych. Potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania podejmowanych działań praktycznych. Kompetencje społeczne (postawy) K_K01 H2A_K01 S2A_K06 K_K08 S2A_K04 H2A_K05 Ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego Ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu, kraju, Europy i świata. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Wojciech Gajewski | |
Prowadzący grup: | Wojciech Gajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.