Dysharmonia rozwoju dziecka-diagnoza, profilaktyka, terapia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-POW22DRD-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dysharmonia rozwoju dziecka-diagnoza, profilaktyka, terapia |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, z element. pracy soc., 2 sem., s. niest. II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | Wymagania formalne: podstawy pedagogiki ogólnej, podstawy psychologii, psychologia rozwojowa, biomedyczne podstawy wychowania, B. Wymagania wstępne: Student: 1. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie: biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz dysharmonii i zaburzeń rozwoju. 2. Zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące. 3. Ma podstawową wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych. 4. Potrafi analizować zachowania dzieci. |
Skrócony opis: |
Poznanie przyczyn, przejawów i konsekwencji dysharmonii rozwoju dziecka oraz wybranych programów terapeutycznych. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1.Wprowadzenie w problematykę opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka: • podstawowe pojęcia: rozwój harmonijny i dysharmonijny, • metody oceny poziomu psychoruchowego rozwoju dziecka. 2. Objawy opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka w zakresie: • rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, • rozwoju mowy, • rozwoju intelektualnego, • rozwoju emocjonalno-społecznego. 3. Przyczyny opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka: biologiczne, społeczne. 4.Instytucjonalna pomoc rodzinie z dzieckiem o dysharmonijnym rozwoju. 4. Wczesne wspomaganie rozwoju. 5. Wybrane programy profilaktyczne zapobiegające dysharmonii rozwoju dziecka 6. Wybrane programy terapeutyczne niwelujące dysharmonie rozwoju dziecka. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Bogdanowicz M. ( 2003). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP Bogdanowicz M. (2003). Ćwiczenia grafomotoryczne wg Hany Tymichowej. Gdańsk: Harmonia Cytowska B., Winczura, B. (2006). Dziecko z zaburzeniami rozwoju Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Wyd. Impuls Czajkowska I., Herda K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP Frostig M., Horne D., (1986) Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa Kaja., B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wyd. AB Kephart N. S., ((1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: PWN Nartowska, H. (1980). Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Serafin, T., (2005) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Warszawa: MENiS Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Skorek E.M. (red.) (2004). Terapia pedagogiczna t.II, Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. B. Literatura uzupełniająca Mihilewicz S. (red.) (2001). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Przetacznik, M., (1978). Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP Przeweda, R. (1987). Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: WSiP Tyszkowa M. (1977). Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych K_W06 K_W10 rozumie rolę głównych środowisk wychowawczych (rodzina, przedszkole/szkoła) w etiologii nieprawidłowości rozwojowych oraz w procesie rozwiązywania problemów dzieci z dysharmonijnym rozwojem KW15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej (dzieciach, rodzicach, nauczycielach) w kontekście nieprawidłowości rozwojowych Umiejętności K_U01 K_U02 na podstawie obserwacji zachowania dziecka potrafi rozpoznawać, różnicować i klasyfikować symptomy dysharmonii rozwoju dziecka K_U05 używa języka specjalistycznego i porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny. K_U07 posiada umiejętności w zakresie projektowania indywidualnych programów terapeutycznych K_U10 potrafi dobrać i zastosować metody i środki dydaktyczno-wychowawcze oraz terapeutyczne adekwatnie do możliwości i potrzeb dzieci o dysharmonijnym rozwoju Kompetencje K_K04 rozumie znaczenie wczesnego rozpoznania symptomów dysharmonii rozwoju i specjalistycznej pomocy dla rozwoju dziecka; w dyskusji wyraża przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny zgodny z zasadami etyki zawodowej K_K07 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach interdyscyplinarnych realizujących działania pedagogiczno-terapeutyczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu i prezentacji, • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wiercińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wiercińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Bugaj-Milewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Bugaj-Milewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-14 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Bugaj-Milewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.