USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dysharmonia rozwoju dziecka-diagnoza, profilaktyka, terapia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-POW22DRD-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dysharmonia rozwoju dziecka-diagnoza, profilaktyka, terapia
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, z element. pracy soc., 2 sem., s. niest. II st
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Konwersatorium

Wymagania:

Wymagania formalne: podstawy pedagogiki ogólnej, podstawy psychologii, psychologia rozwojowa, biomedyczne podstawy wychowania,

B. Wymagania wstępne:

Student:

1. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie: biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz dysharmonii i zaburzeń rozwoju.

2. Zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące.

3. Ma podstawową wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.

4. Potrafi analizować zachowania dzieci.

Skrócony opis:

Poznanie przyczyn, przejawów i konsekwencji dysharmonii rozwoju dziecka oraz wybranych programów terapeutycznych.

Pełny opis:

Treści programowe

1.Wprowadzenie w problematykę opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka:

• podstawowe pojęcia: rozwój harmonijny i dysharmonijny,

• metody oceny poziomu psychoruchowego rozwoju dziecka.

2. Objawy opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka w zakresie:

• rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych,

• rozwoju mowy,

• rozwoju intelektualnego,

• rozwoju emocjonalno-społecznego.

3. Przyczyny opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka: biologiczne, społeczne.

4.Instytucjonalna pomoc rodzinie z dzieckiem o dysharmonijnym rozwoju.

4. Wczesne wspomaganie rozwoju.

5. Wybrane programy profilaktyczne zapobiegające dysharmonii rozwoju dziecka

6. Wybrane programy terapeutyczne niwelujące dysharmonie rozwoju dziecka.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP

Bogdanowicz M. ( 2003). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP

Bogdanowicz M. (2003). Ćwiczenia grafomotoryczne wg Hany Tymichowej. Gdańsk: Harmonia

Cytowska B., Winczura, B. (2006). Dziecko z zaburzeniami rozwoju Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Wyd. Impuls

Czajkowska I., Herda K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP

Frostig M., Horne D., (1986) Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa

Kaja., B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wyd. AB

Kephart N. S., ((1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: PWN

Nartowska, H. (1980). Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP

Serafin, T., (2005) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole. Warszawa: MENiS

Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.

Skorek E.M. (red.) (2004). Terapia pedagogiczna t.II, Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

B. Literatura uzupełniająca

Mihilewicz S. (red.) (2001). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls.

Przetacznik, M., (1978). Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP

Przeweda, R. (1987). Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: WSiP

Tyszkowa M. (1977). Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP

Efekty uczenia się:

Wiedza

K_W01 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych

K_W06

K_W10 rozumie rolę głównych środowisk wychowawczych (rodzina, przedszkole/szkoła) w etiologii nieprawidłowości rozwojowych oraz w procesie rozwiązywania problemów dzieci z dysharmonijnym rozwojem

KW15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej (dzieciach, rodzicach, nauczycielach) w kontekście nieprawidłowości rozwojowych

Umiejętności

K_U01

K_U02 na podstawie obserwacji zachowania dziecka potrafi rozpoznawać, różnicować i klasyfikować symptomy dysharmonii rozwoju dziecka

K_U05

używa języka specjalistycznego i porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny.

K_U07 posiada umiejętności w zakresie projektowania indywidualnych programów terapeutycznych

K_U10 potrafi dobrać i zastosować metody i środki dydaktyczno-wychowawcze oraz terapeutyczne adekwatnie do możliwości i potrzeb dzieci o dysharmonijnym rozwoju

Kompetencje

K_K04 rozumie znaczenie wczesnego rozpoznania symptomów dysharmonii rozwoju i specjalistycznej pomocy dla rozwoju dziecka; w dyskusji wyraża przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny zgodny z zasadami etyki zawodowej

K_K07 jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w zespołach interdyscyplinarnych realizujących działania pedagogiczno-terapeutyczne.

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

• wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu i prezentacji,

• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Wiercińska
Prowadzący grup: Dorota Wiercińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Skuzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Skuzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Skuzińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-14 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Iwona Bugaj-Milewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-14 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Iwona Bugaj-Milewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-14 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Iwona Bugaj-Milewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)