USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy w środowisku zamkniętym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-PR31MPŚZ-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy w środowisku zamkniętym
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Trzeci rok pedagogiki resocjalizacyjnej, pierwszy semestr, studia niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Zapoznanie z wiedzą na temat oddziaływań resocjalizacyjnych w zakładach karnych, poprawczych, metodami, formami, środkami stosowanymi w pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej (do wybranych grup sprawców przestępstw).

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka wykładu

1. Podstawowe pojęcia z obszaru pedagogiki penitencjarnej i metodyki pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej

2. Rodzaje i typy placówek o charakterze zamkniętym

3. Zasady umieszczania w placówkach zamkniętych

4. Pobyt w warunkach izolacji z uwzględnieniem procesów zakłócających proces resocjalizacji penitencjarnej

5. Metody (strategie, procedury) oddziaływań resocjalizacyjnych i penitencjarnych wobec różnych kategorii sprawców

6. Formy oddziaływań penitencjarnych, oddziaływań leczniczych, terapeutycznych i penitencjarnych wobec osadzonych

B. Problematyka konwersatorium

1. Charakterystyka instytucji resocjalizujących : zakład karny, zakład poprawczy, policyjna izba dziecka, areszt śledczy, schronisko dla nieletnich

2. Dobór właściwych form zajęć w procesie resocjalizacji osób przebywających warunkach izolacji

3. Metody oddziaływań twórczej resocjalizacji - plastyka, muzyka, teatr, sport

4. Opracowanie strategii działań praktycznych wobec osób niedostosowanych społecznie

5. Programy profilaktyczne

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizująca, Gdańsk 2003.

Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa 1985.

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.

Urban B., Stanik J., Resocjalizacja, Warszawa 2007.

B. Literatura uzupełniająca

H. Machel, Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski, Kraków 2008.

S. Przybyliński, Podkultura więzienna, Kraków 2006.

Ciosek M., Człowiek w obliczu izolacji więziennej, Gdańsk 1996.

Podstawy prawne dot. instytucji o charakterze zamkniętym

Efekty uczenia się:

Wiedza

W07 – ma wiedzę o strukturach grup w środowisku zamkniętym

W 010 – posiada podstawową wiedzę o środowisku resocjalizacyjnym i penitencjarnym

W 014 – charakteryzuje działalność resocjalizacyjną i wyjaśnia jej postawy prawne

W 015 – posiada wiedzę na temat osób niedostosowanych społecznie, nazywa zachowania, relacje w środowisku zamkniętym

W 016 – ma elementarną wiedzę o metodyce pracy resocjalizacyjnej i penitencjarnej (normy, strategie, procedury, formy) oddziaływań w warunkach izolacji

Umiejętności

U 03 – analizuje zachowania osób niedostosowanych społecznie, diagnozuje i opracowuje strategie działań praktycznych wobec innych osób

U 09 – ocenia i stosuje strategie, procedury, metody oddziaływań resocjalizacyjnych do realizacji zadań readaptacji społecznej w warunkach izolacji

U 010 – potrafi dostosować strategie działań resocjalizacyjnych w celu rozwiązania konkretnych problemów osób niedostosowanych społecznie

U 011 – potrafi motywować i wspierać indywidualne działania osób przebywających warunkach izolacji służące readaptacji społecznej

U 013 – pracuje, dyskutuje w zespole, przyjmuje i wyznacza zadania

Kompetencje społeczne (postawy)

K 07 – chętnie podejmuje działania związane z pracą resocjalizacyjną, penitencjarną

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 27 godzin więcej informacji
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Joanna Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kiełbasiewicz
Prowadzący grup: Magdalena Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Kiełbasiewicz
Prowadzący grup: Magdalena Socha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)