USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka pracy prof.-resoc.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-PR31MPPR-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy prof.-resoc.
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Trzeci rok pedagogiki resocjalizacyjnej, pierwszy semestr, studia niestacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 7.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z klasycznymi oraz nowymi metodami stosowanymi w pracy z młodzieżą wykolejoną społecznie. Zapoznanie z mechanizmami oraz procedurami obowiązującymi podczas organizowania i wprowadzania wybranych metod resocjalizacyjnych oraz profilaktycznych. Wykształtowanie umiejętności właściwego doboru metod pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej oraz konstruowania działań niezbędnych w zastosowaniu ich w praktyce.

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka wykładu

1. Metodyka wychowania resocjalizacyjnego w systemie nauk pedagogicznych i społecznych – podstawy teoretyczne (obszary oddziaływań w metodyce wychowania resocjalizującego; zasady wychowania resocjalizującego; cele wychowania resocjalizującego, metody wychowania resocjalizacyjnego).

2. Profilaktyka – podstawy teoretyczne zagadnienia(podstawy terminologiczne poruszane problematyki, kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne oraz próba określenia ich skuteczności).

3. Zadania wychowania resocjalizującego.

4. Mechanizmy resocjalizacji.

5. Resocjalizująca rola kultury.

6. Wybrane alternatywne metody resocjalizacji.

7. Rola kuratora sądowego w profilaktyce i resocjalizacji osób warunkowo zwolnionych z odbywania kary pozbawienia wolności.

8. Uwarunkowania skuteczności podejmowanych działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych.

B. Problematyka ćwiczeń

1. Struktura i forma placówek resocjalizacyjnych w Polsce

2. Metody pracy resocjalizacyjnej: socjotechnika, kulturo technika, metoda projektów, nadawanie komunikatów, ocena resocjalizacyjna i inne

3. Zjawisko agresji i prizonizacji w placówkach resocjalizacyjnych

4. Wizyta w MOW w Kamionku Wielkim

5. Umiejętności wychowawcze. Trudności wychowawcze. Konflikty w klasie, w grupie wychowawczej i w rodzinie. Błędy wychowawcze

6. Demoralizacja nieletnich i jej dalekosiężne skutki

7. Projektowanie działań resocjalizacyjnych i prewencyjnych

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

Benedyczak S.T., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I., Wprowadzenie do Metodyki Pracy Penitancjarnej, Kalisz 1995

Cierpiałkowska L., Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka, Pozna ń 2000.

Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa, 1985, IWZZ Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego

Karpowicz P., Narkotyki. Jak pomóc człowiekowi i jego rodzinie, Białystok 2002.

Kodeks karny wykonawczy – Ustawa z dnia 6.06.1997 r., Dz. U. Nr 90 poz. 557 z dnia 5 sierpnia 1997 r.

Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, 2006, PWN

Machel H, Wszeborowski K., „Psychospołeczne uwarunkowania zjawiski dewiacyjnych wśród młodzieży w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 1999

Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Impuls, Kraków 2010

Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy i przykłady programów oddziaływań, Warszawa, 1998, Wydawnictwo Akademickie "Żak"

Pytka L.: Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2001, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej.

Ustawa z dnia 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich – tekst jednolity, nowelizacja z dnia 15.09.2000 r., weszła w życie 29.01.2001 r.

B. Literatura uzupełniająca

Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania. Wyd. C.F. Muller. Lex utilis Warszawa 2002.

Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin, 2001, AWH

Bulenda T., Musidłowski R., System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003

Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin, 1993, KUL

Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań, 2002, Wydawnictwo Zysk i S-ka

Fidelus A., W stronę społecznej readaptacji. Piotrków Trybunalski 2006

Górecki P., Stachowiak S., Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz., Zakamycze, 2002, Kantor Wydawniczy Zakamycze

Gromek K., Kuratorzy sądowi. Komentarz do ustawy z 27 lipca 2001 r., Warszawa, 2002, Lexis Nexis

K. Sawicka. „Socjoterapia”, Wyd. MEN. Warszawa 1999

Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Wyd. Arche. Gdańsk 2003

Machel H., Wszeborowski K., Psychospołeczne uwarunkowania zjawisk dewiacyjnych wśród młodzieży w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 1999

Pospiszyl I., Razem przeciw przemocy, Warszawa, 1999, Wydawnictwo Akademickie "Żak"

Szczepaniak P., Kara Pozbawienia wolności a wychowanie, Kalisz – Warszawa 2003

Śliwowski J., Kara pozbawienia wolności we współczesnym świecie. Rozważania penitencjarne i penologiczne.. Wyd. Praw. Warszawa 1981

Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna, Lublin, 2000, UMCS

Woronowicz B., „Alkoholizm jest chorobą”, Wyd. PARPA, Warszawa 1998

Efekty uczenia się:

Wiedza K_W 10 K_W 14 K_W 15 K_W 16

Rozróżnia podstawowe środowiska wychowawcz, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Rozpoznaje strukturę i funkcje systemu edukacji, wychowania i resocjalizacji. Rozróżnia podstawowe instytucje opiekuńczo wychowawcze i resocjalizacyjne z uwzględnieniem ich organizacji i funkcjonowania oraz możliwości podjęcia działań naprawczych, terapeutycznych i profilaktycznych

Identyfikuje podstawowe zaburzenia w zachowaniu świadczące o niedostosowaniu społecznym i wykolejeniu społecznym. Klasyfikuje odpowiednie metody resocjalizacyjne i profilaktyczne w zależności od stopnia demoralizacji, niedostosowania i wykolejenia społecznego

Charakteryzuje metody pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej. Potrafi określić podstawowe zadania, cele, mechanizmy i procedury obowiązujące w pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej

Umiejętności K_U 02 K_U 03 K_U 09

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczo-opiekuńczych oraz problemów w zachowaniu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych a także określania ich motywów i podstawowych uwarunkowań.

Na podstawie ludzkich zachowań oraz ich motywów, potrafi dokonać podstawowej diagnozy i kwalifikacji działań praktycznych w zakresie profilaktyki i resocjalizacji oraz zakładać efekty podejmowanych działań.

Potrafi dokonać weryfikacji przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zakładanych efektów w podejmowanych działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych. Potrafi zaproponować alternatywne rozwiązania w odniesieniu efektywności wybranych działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych

Kompetencje społeczne (postawy) K_K 07

Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach podejmujących działania profilaktyczne i resocjalizacyjne przy jednoczesnym zachowaniu otwartości na nowe, alternatywne formy oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych. Potrafi rzeczowo i i zasadnie argumentować i uzasadniać dokonywane wybory.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2011/12" (zakończony)

Okres: 2011-09-01 - 2012-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Kozłowski
Prowadzący grup: Józef Kozłowski, Dorota Wiercińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)

Okres: 2012-09-29 - 2013-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Józef Kozłowski
Prowadzący grup: Józef Kozłowski, Dorota Wiercińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)

Okres: 2013-10-01 - 2014-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)

Okres: 2014-10-01 - 2015-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 27 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)