Metodyka pracy prof.-resoc.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-PR31MPPR-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka pracy prof.-resoc. |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Trzeci rok pedagogiki resocjalizacyjnej, pierwszy semestr, studia niestacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Zapoznanie studentów z klasycznymi oraz nowymi metodami stosowanymi w pracy z młodzieżą wykolejoną społecznie. Zapoznanie z mechanizmami oraz procedurami obowiązującymi podczas organizowania i wprowadzania wybranych metod resocjalizacyjnych oraz profilaktycznych. Wykształtowanie umiejętności właściwego doboru metod pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej oraz konstruowania działań niezbędnych w zastosowaniu ich w praktyce. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu 1. Metodyka wychowania resocjalizacyjnego w systemie nauk pedagogicznych i społecznych – podstawy teoretyczne (obszary oddziaływań w metodyce wychowania resocjalizującego; zasady wychowania resocjalizującego; cele wychowania resocjalizującego, metody wychowania resocjalizacyjnego). 2. Profilaktyka – podstawy teoretyczne zagadnienia(podstawy terminologiczne poruszane problematyki, kryteria doboru oddziaływań profilaktycznych, poziomy profilaktyki, strategie profilaktyczne oraz próba określenia ich skuteczności). 3. Zadania wychowania resocjalizującego. 4. Mechanizmy resocjalizacji. 5. Resocjalizująca rola kultury. 6. Wybrane alternatywne metody resocjalizacji. 7. Rola kuratora sądowego w profilaktyce i resocjalizacji osób warunkowo zwolnionych z odbywania kary pozbawienia wolności. 8. Uwarunkowania skuteczności podejmowanych działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych. B. Problematyka ćwiczeń 1. Struktura i forma placówek resocjalizacyjnych w Polsce 2. Metody pracy resocjalizacyjnej: socjotechnika, kulturo technika, metoda projektów, nadawanie komunikatów, ocena resocjalizacyjna i inne 3. Zjawisko agresji i prizonizacji w placówkach resocjalizacyjnych 4. Wizyta w MOW w Kamionku Wielkim 5. Umiejętności wychowawcze. Trudności wychowawcze. Konflikty w klasie, w grupie wychowawczej i w rodzinie. Błędy wychowawcze 6. Demoralizacja nieletnich i jej dalekosiężne skutki 7. Projektowanie działań resocjalizacyjnych i prewencyjnych |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Benedyczak S.T., Jędrzejak K., Nowak B., Szczepaniak P., Urbańska I., Wprowadzenie do Metodyki Pracy Penitancjarnej, Kalisz 1995 Cierpiałkowska L., Alkoholizm. Przyczyny, leczenie, profilaktyka, Pozna ń 2000. Górski S., Metodyka resocjalizacji, Warszawa, 1985, IWZZ Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego Karpowicz P., Narkotyki. Jak pomóc człowiekowi i jego rodzinie, Białystok 2002. Kodeks karny wykonawczy – Ustawa z dnia 6.06.1997 r., Dz. U. Nr 90 poz. 557 z dnia 5 sierpnia 1997 r. Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa, 2006, PWN Machel H, Wszeborowski K., „Psychospołeczne uwarunkowania zjawiski dewiacyjnych wśród młodzieży w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 1999 Opora R., Resocjalizacja: wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Impuls, Kraków 2010 Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy i przykłady programów oddziaływań, Warszawa, 1998, Wydawnictwo Akademickie "Żak" Pytka L.: Pedagogika resocjalizacyjna: wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2001, Wyd. Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej. Ustawa z dnia 26.10.1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich – tekst jednolity, nowelizacja z dnia 15.09.2000 r., weszła w życie 29.01.2001 r. B. Literatura uzupełniająca Bałandynowicz A., Probacja. System sprawiedliwego karania. Wyd. C.F. Muller. Lex utilis Warszawa 2002. Bartkowicz Z., Pomoc terapeutyczna nieletnim agresorom i ofiarom agresji w zakładach resocjalizacyjnych, Lublin, 2001, AWH Bulenda T., Musidłowski R., System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Warszawa 2003 Cekiera Cz., Psychoprofilaktyka uzależnień oraz terapia i resocjalizacja osób uzależnionych, Lublin, 1993, KUL Egan G., Kompetentne pomaganie, Poznań, 2002, Wydawnictwo Zysk i S-ka Fidelus A., W stronę społecznej readaptacji. Piotrków Trybunalski 2006 Górecki P., Stachowiak S., Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich. Komentarz., Zakamycze, 2002, Kantor Wydawniczy Zakamycze Gromek K., Kuratorzy sądowi. Komentarz do ustawy z 27 lipca 2001 r., Warszawa, 2002, Lexis Nexis K. Sawicka. „Socjoterapia”, Wyd. MEN. Warszawa 1999 Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna. Wyd. Arche. Gdańsk 2003 Machel H., Wszeborowski K., Psychospołeczne uwarunkowania zjawisk dewiacyjnych wśród młodzieży w okresie transformacji ustrojowej w Polsce. Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk 1999 Pospiszyl I., Razem przeciw przemocy, Warszawa, 1999, Wydawnictwo Akademickie "Żak" Szczepaniak P., Kara Pozbawienia wolności a wychowanie, Kalisz – Warszawa 2003 Śliwowski J., Kara pozbawienia wolności we współczesnym świecie. Rozważania penitencjarne i penologiczne.. Wyd. Praw. Warszawa 1981 Węgliński A., Mikrosystemy wychowawcze w resocjalizacji nieletnich. Analiza pedagogiczna, Lublin, 2000, UMCS Woronowicz B., „Alkoholizm jest chorobą”, Wyd. PARPA, Warszawa 1998 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W 10 K_W 14 K_W 15 K_W 16 Rozróżnia podstawowe środowiska wychowawcz, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Rozpoznaje strukturę i funkcje systemu edukacji, wychowania i resocjalizacji. Rozróżnia podstawowe instytucje opiekuńczo wychowawcze i resocjalizacyjne z uwzględnieniem ich organizacji i funkcjonowania oraz możliwości podjęcia działań naprawczych, terapeutycznych i profilaktycznych Identyfikuje podstawowe zaburzenia w zachowaniu świadczące o niedostosowaniu społecznym i wykolejeniu społecznym. Klasyfikuje odpowiednie metody resocjalizacyjne i profilaktyczne w zależności od stopnia demoralizacji, niedostosowania i wykolejenia społecznego Charakteryzuje metody pracy profilaktycznej i resocjalizacyjnej. Potrafi określić podstawowe zadania, cele, mechanizmy i procedury obowiązujące w pracy resocjalizacyjnej i profilaktycznej Umiejętności K_U 02 K_U 03 K_U 09 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów wychowawczo-opiekuńczych oraz problemów w zachowaniu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych a także określania ich motywów i podstawowych uwarunkowań. Na podstawie ludzkich zachowań oraz ich motywów, potrafi dokonać podstawowej diagnozy i kwalifikacji działań praktycznych w zakresie profilaktyki i resocjalizacji oraz zakładać efekty podejmowanych działań. Potrafi dokonać weryfikacji przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zakładanych efektów w podejmowanych działań resocjalizacyjnych i profilaktycznych. Potrafi zaproponować alternatywne rozwiązania w odniesieniu efektywności wybranych działań profilaktycznych i resocjalizacyjnych Kompetencje społeczne (postawy) K_K 07 Jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w organizacjach i instytucjach podejmujących działania profilaktyczne i resocjalizacyjne przy jednoczesnym zachowaniu otwartości na nowe, alternatywne formy oddziaływań profilaktycznych i resocjalizacyjnych. Potrafi rzeczowo i i zasadnie argumentować i uzasadniać dokonywane wybory. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2011/12" (zakończony)
Okres: | 2011-09-01 - 2012-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Józef Kozłowski, Dorota Wiercińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-09-29 - 2013-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Józef Kozłowski | |
Prowadzący grup: | Józef Kozłowski, Dorota Wiercińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 18 godzin
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.