Warsztaty metodyczne -praca pedagogiczna w środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-PR32WMPP-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Warsztaty metodyczne -praca pedagogiczna w środowisku |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Trzeci rok pedagogiki resocjalizacyjnej, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Ćwiczenia |
Wymagania: | Wymagania formalne: przewidziane trybem rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Pedagogika B. Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu pedagogiki ogólnej i resocjalizacyjnej |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze specyfiką pracy w środowisku otwartym oraz przygotowanie go do tejże pracy. |
Pełny opis: |
1. Środowisko otwarte- możliwości pracy pedagogów 2. Streetworking- pomoc dla dzieci ulicy 3. Pracownik socjalny w środowisku- asystent rodziny 4. Survival, czyli sztuka przetrwania – możliwości pracy z trudną młodzieżą |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1) Krasiejko I., (2010), Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy so-cjalnej, Katowice: Śląsk 2) Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), (2007), Resocjalizacja - w stronę środowiska otwartego, Warszawa: Pedagogium 3) Zdanowicz-Kucharczyk K., (2012), Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg: EUH-E A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1) Górak A., (2011), Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej: asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej, Wrocław: Grupa Ergo 2) Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie www.gpas-lodz.pl/download/przewodnik.pdf, (dostępne: 15.02.2013 ) B. Literatura uzupełniająca 1) Bielecka E., (2005), Streetworking Teoria i praktyka, Warszawa 2) Cacutt L., (1995), Survival szkoła przetrwania, Kraków 3) Kwiatkowski K., (2001), Survival po polsku, Łódź, F-ma Tomczak |
Efekty uczenia się: |
Wiedza- student: K_W10: zdobędzie podstawowe wiadomości o środowisku otwartym, jego specyfice i procesach w nim zachodzących K_W14: ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, który może być zastosowany w środowisku otwartym, jego celach, podstawach prawnych, organizacji. Zna również instytucje, które mogą pracować z beneficjentem w środowisku otwartym. K_W15: wymienia i zna zakres obowiązków uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej K_W16: ma elementarną wiedzę o metodyce pracy w środowisku otwartym, zadaniach, normach, procedurach tej działalności Umiejętności- student: K_U02: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki środowiska otwartego oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów zachodzących w środowisku otwartym, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań K_U03: potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania, prognozowania sytuacji zachodzących w środowisku otwartym oraz analizowania działań praktycznych w odniesieniu do działalności pedagogicznej w środowisku otwartym K_U07: ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, niezbędne do pracy w środowisku otwartym, posługuje się językiem specjalistycznym w trakcie kontaktu z profesjonalistami oraz umie dostosować swój zasób słownictwa do poziomu odbioru swoich beneficjentów K_U09: potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i praktyk adekwatnych do pracy w środowisku otwartym K_U10: posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania, projektowania strategii działań pedagogicznych w środowisku otwartym, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów zachodzących w środowisku otwartym, prognozować prze-bieg ich rozwiązań i przewidywać skutki planowanych działań K_U11: posiada umiejętności animacji pracy nad rozwojem uczestników procesów pracy w środowisku otwartym, potrafi wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy i inspirować do nauki przez całe życie K_U13: potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w środowisku otwartym Kompetencje społeczne (postawy)- student: K_K07: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania w środowisku otwartym i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie K_K08: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w środowisku otwartym |
Metody i kryteria oceniania: |
• ćwiczenia audytoryjne: gry symulacyjne, praca w grupach, analiza przypadków krytycznych, dyskusja, rozwiązywanie zadań, metoda projektu (przygotowanie) • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru: aktywny udział w za-jęciach, przygotowanie w grupach projektu pracy w środowisku otwartym |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 6 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.