USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Warsztaty metodyczne -praca pedagogiczna w środowisku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-PR32WMPP-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Warsztaty metodyczne -praca pedagogiczna w środowisku
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Trzeci rok pedagogiki resocjalizacyjnej, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Ćwiczenia

Wymagania:

Wymagania formalne: przewidziane trybem rekrutacji na studia I stopnia na kierunku Pedagogika

B. Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu pedagogiki ogólnej i resocjalizacyjnej

Skrócony opis:

Celem zajęć jest zapoznanie studenta ze specyfiką pracy w środowisku otwartym oraz przygotowanie go do tejże pracy.

Pełny opis:

1. Środowisko otwarte- możliwości pracy pedagogów

2. Streetworking- pomoc dla dzieci ulicy

3. Pracownik socjalny w środowisku- asystent rodziny

4. Survival, czyli sztuka przetrwania – możliwości pracy z trudną młodzieżą

Literatura:

Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1) Krasiejko I., (2010), Metodyka działania asystenta rodziny: podejście skoncentrowane na rozwiązaniach w pracy so-cjalnej, Katowice: Śląsk

2) Pospiszyl I., Konopczyński M. (red.), (2007), Resocjalizacja - w stronę środowiska otwartego, Warszawa: Pedagogium

3) Zdanowicz-Kucharczyk K., (2012), Codzienność uliczna z perspektywy dziecka, Elbląg: EUH-E

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1) Górak A., (2011), Nowatorskie instrumenty w pracy z klientami pomocy społecznej: asystent rodziny, trener pracy, klub integracji społecznej, asystent osoby niepełnosprawnej, Wrocław: Grupa Ergo

2) Międzynarodowy przewodnik metodologiczny po streetworkingu na świecie www.gpas-lodz.pl/download/przewodnik.pdf, (dostępne: 15.02.2013 )

B. Literatura uzupełniająca

1) Bielecka E., (2005), Streetworking Teoria i praktyka, Warszawa

2) Cacutt L., (1995), Survival szkoła przetrwania, Kraków

3) Kwiatkowski K., (2001), Survival po polsku, Łódź, F-ma Tomczak

Efekty uczenia się:

Wiedza-

student:

K_W10: zdobędzie podstawowe wiadomości o środowisku otwartym, jego specyfice i procesach w nim zachodzących

K_W14: ma podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, który może być zastosowany w środowisku otwartym, jego celach, podstawach prawnych, organizacji. Zna również instytucje, które mogą pracować z beneficjentem w środowisku otwartym.

K_W15: wymienia i zna zakres obowiązków uczestników działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej i pomocowej

K_W16: ma elementarną wiedzę o metodyce pracy w środowisku otwartym, zadaniach, normach, procedurach tej działalności

Umiejętności-

student:

K_U02: potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki środowiska otwartego oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów zachodzących w środowisku otwartym, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań

K_U03: potrafi zastosować podstawowe ujęcia teoretyczne w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania, prognozowania sytuacji zachodzących w środowisku otwartym oraz analizowania działań praktycznych w odniesieniu do działalności pedagogicznej w środowisku otwartym

K_U07: ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, niezbędne do pracy w środowisku otwartym, posługuje się językiem specjalistycznym w trakcie kontaktu z profesjonalistami oraz umie dostosować swój zasób słownictwa do poziomu odbioru swoich beneficjentów

K_U09: potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i praktyk adekwatnych do pracy w środowisku otwartym

K_U10: posługuje się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpretowania, projektowania strategii działań pedagogicznych w środowisku otwartym, potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów zachodzących w środowisku otwartym, prognozować prze-bieg ich rozwiązań i przewidywać skutki planowanych działań

K_U11: posiada umiejętności animacji pracy nad rozwojem uczestników procesów pracy w środowisku otwartym, potrafi wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy i inspirować do nauki przez całe życie

K_U13: potrafi pracować w zespole pełniąc różne role, umie przyjmować i wyznaczać zadania, posiada elementarne umiejętności organizacyjne pozwalające na realizację celów związanych z projektowaniem i podejmowaniem działań profesjonalnych w środowisku otwartym

Kompetencje społeczne (postawy)-

student:

K_K07: jest przygotowany do aktywnego uczestnictwa w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania w środowisku otwartym i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

K_K08: odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania w środowisku otwartym

Metody i kryteria oceniania:

• ćwiczenia audytoryjne: gry symulacyjne, praca w grupach, analiza przypadków krytycznych, dyskusja, rozwiązywanie zadań, metoda projektu (przygotowanie)

• ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru: aktywny udział w za-jęciach, przygotowanie w grupach projektu pracy w środowisku otwartym

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)