Pedagogika penitencjarna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-PRzPS21P-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika penitencjarna |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki resocjalizacyjnej z profilaktyką społeczną, 1 sem, studia niestac II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
4.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Wykład |
Wymagania: | A. Wymagania formalne: podstawowa wiedza z przedmiotów: pedagogika resocjalizacyjna, patologie społeczne B. Wymagania wstępne : Student ma podstawową wiedzę o charakterze nauk społecznych i humanistycznych i relacjach zachodzących między tymi naukami, ma podstawową wiedzę o: strukturach i instytucjach społecznych, potrafi prawidłowo interpretować zjawiska społeczne. |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Celem głównym jest: zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu: pojęcie i przedmiot pedagogiki penitencjarnej, pojęcie systemu penitencjarnego, w tym charakterystyki polskiego systemu penitencjarnego, także na tle innych systemów europejskich oraz aspektów i metod procedury resocjalizacyjnej. 2. Zapoznanie studentów z najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi sytuacje osób pozbawionych wolności: w tym Europejskimi Regułami Więziennymi, Regułami Minimalnymi ONZ. 3. Przybliżenie studentom specyfiki pracy personelu penitencjarnego. 4. Zapoznanie z istotą i charakterystyką zjawiska podkultury więziennej, zaburzeń i patologii społeczności więziennej oraz wyzwaniami readaptacji osób przebywających w zakładach karnych. |
Pełny opis: |
Treści programowe A – problematyka wykładu 1. Pojęcie i przedmiot pedagogiki penitencjarnej. 2. Zakład karny jako instytucja wychowawcza. Postępowanie wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności (Europejskie Reguły Więzienne, Reguły Minimalne ONZ). 3. Pojęcie systemu penitencjarnego – elementy składowe, podstawy normatywne. Zmiany w perspektywie czasowej. 4. Charakterystyka polskiego systemu penitencjarnego na tle innych krajów europejskich 5. Charakterystyka społeczności więziennej i problematyka postępowania penitencjarnego wobec jej wybranych grup. 6. Aspekty i metody penitencjarnej procedury resocjalizacyjnej 7. Istota i charakterystyka zjawiska podkultury w zakładzie karnym. 8. Zaburzenia i patologie w społeczności więziennej. 9. Ujemne determinanty oddziaływania penitencjarnego. 10. Specyfika pracy personelu penitencjarnego. 11. Społeczna readaptacja więźniów A – problematyka ćwiczeń 1. Organizacja pracy w Zakładach Karnych, regulaminy, zasady, obowiązki służbowe funkcjonariuszy 2. Terapia w ZK, nauka i praca poza terenem zakładu 3. Podział i charakterystyka zakładów karnych 4. Wyposażenie cel, gwara więzienna, przejawy tzw. „drugiego życia” 5. Elementy pracy kuratora sądowego we współpracy z pracownikiem socjalnym w kontekście readaptacji społecznej skazanych 6. Dzieci i rodzina osadzonych – zjawisko stygmatyzacji i dyskryminacji oraz powrotności do przestępczości ćwiczeń |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć : A.1. wykorzystywana podczas zajęć: - Machel H. Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski, Kraków 2007 r - Szczygieł G.B. Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym, Białystok 2002 r. - Przybyliński S., Podkultura więzienna. Wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2005 r. - Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Kraków 2012 r. - Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003 r. - Szczepaniak P., Polski System Penitencjarny Ujęcie integralno-kulturowe, Warszawa 2013 (online) - P. Szczepaniak, Konteksty pedagogiki penitencjarnej, w: Resocjalizacja Polska, 2011 B. Literatura uzupełniająca - Kodeks karny wykonawczy, Ustawa z dn. 6 czerwca 1997 r. - Europejskie Reguły Więzienne. Zalecenie nr R(87) dla państw członkowskich Rady Europy. - Stańdo -Kawecka B., Podstawy prawne resocjalizacji, Warszawa 2000 r. - znajomość bieżącego dyskursu medialno-społecznego w kontekście pedagogiki penitencjarnej |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_W10, K_K_W15, K_W17,) i efektów obszarowych (H2P_W08, S2P_W05, S2P_W02, S2P_W03, S2P_W07, S2P_W08, H2P_W09) następujące efekty przedmiotowe: Student, studentka: 1. posiada uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji penitencjarnych, pogłębioną w wybranych zakresach zgodnie z zakresem pedagogiki resocjalizacyjnej. 2. ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i elementach systemów penitencjarnych, pogłębioną w zakresach zgodnych z pedagogiką resocjalizacyjną i praktyką pedagogiczną w jej obszarze. 3. dysponuje podstawową wiedzą o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach penitencjarnych. Umiejętności W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_U01, K_U05, K_U10, K_U15) i efektów obszarowych (S2P_U01, H2P_U01, S2P_U06, H2P_U11, S2P_U02 S2P_U03, S2P_U05, H2P_U10, H2P_U03, S2P_U04, S2P_U07, H2P_U07) Student, studentka: 1. posiada pogłębione umiejętności obserwowania, wyszukiwania i przetwarzania informacji na temat zjawisk dotyczących problematyki penitencjarnej i pokrewnych obszarów społecznych rozmaitej natury, przy użyciu różnych źródeł oraz interpretowania ich z punktu widzenia problemów edukacyjnych. 2. posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi – w obszarze problematyki penitencjarnej. 3. potrafi wybrać i zastosować właściwy dla resocjalizacyjnej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej 4. umie stosować przepisy prawa odnoszącego się do instytucji związanych ze sferą problematyki penitencjarnej Kompetencje W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_K01, K_K06) i efektów obszarowych (H2P_K01, S2P_K01, S2P_K06, S2P_K04H2P_K04), następujące efekty przedmiotowe: Student, studentka: 1. ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego 2. odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutki, czuje się odpowiedzialny wobec ludzi, dla których dobra stara się działać, wyraża taką postawę w środowisku specjalistów i pośrednio modeluje to podejście wśród innych |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia wykład – egzamin ćwiczenia – zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i dłuższą wypowiedzią pisemną ćwiczenia (praca zaliczeniowa w formie pisemnej lub prezentacji) C. Podstawowe kryteria : znajomość treści objętych problematyką wykładu i ćwiczeń umiejętność wykorzystania materiałów źródłowych w dyskusji i podczas egzaminu obecność na zajęciach (1 nieobecność dopuszczalna, wg regulaminu studiów) ocena kompetencji komunikacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Teresa Jaworska | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Celem głównym jest: zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami z zakresu przedmiotu: pojęcie i przedmiot pedagogiki penitencjarnej, pojęcie systemu penitencjarnego, w tym charakterystyki polskiego systemu penitencjarnego, także na tle innych systemów europejskich oraz aspektów i metod procedury resocjalizacyjnej. 2. Zapoznanie studentów z najważniejszymi aktami prawnymi regulującymi sytuacje osób pozbawionych wolności: w tym Europejskimi Regułami Więziennymi, Regułami Minimalnymi ONZ. 3. Przybliżenie studentom specyfiki pracy personelu penitencjarnego. 4. Zapoznanie z istotą i charakterystyką zjawiska podkultury więziennej, zaburzeń i patologii społeczności więziennej oraz wyzwaniami readaptacji osób przebywających w zakładach karnych |
|
Pełny opis: |
Treści programowe A – problematyka wykładu 1. Pojęcie i przedmiot pedagogiki penitencjarnej. 2. Zakład karny jako instytucja wychowawcza. Postępowanie wobec osób odbywających karę pozbawienia wolności (Europejskie Reguły Więzienne, Reguły Minimalne ONZ). 3. Pojęcie systemu penitencjarnego – elementy składowe, podstawy normatywne. Zmiany w perspektywie czasowej. 4. Charakterystyka polskiego systemu penitencjarnego na tle innych krajów europejskich 5. Charakterystyka społeczności więziennej i problematyka postępowania penitencjarnego wobec jej wybranych grup. 6. Aspekty i metody penitencjarnej procedury resocjalizacyjnej 7. Istota i charakterystyka zjawiska podkultury w zakładzie karnym. 8. Zaburzenia i patologie w społeczności więziennej. 9. Ujemne determinanty oddziaływania penitencjarnego. 10. Specyfika pracy personelu penitencjarnego. 11. Społeczna readaptacja więźniów . A – problematyka ćwiczeń 1. Organizacja pracy w Zakładach Karnych, regulaminy, zasady, obowiązki służbowe funkcjonariuszy 2. Terapia w ZK, nauka i praca poza terenem zakładu 3. Podział i charakterystyka zakładów karnych 4. Wyposażenie cel, gwara więzienna, przejawy tzw. „drugiego życia” 5. Elementy pracy kuratora sądowego we współpracy z pracownikiem socjalnym w kontekście readaptacji społecznej skazanych 6. Dzieci i rodzina osadzonych – zjawisko stygmatyzacji i dyskryminacji oraz powrotności do przestępczości ćwiczeń |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć : A.1. wykorzystywana podczas zajęć: - Machel H. Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej – casus polski, Kraków 2007 r - Szczygieł G.B. Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym, Białystok 2002 r. - Przybyliński S., Podkultura więzienna. Wielowymiarowość rzeczywistości penitencjarnej, Kraków 2005 r. - Jaworska A., Leksykon resocjalizacji, Kraków 2012 r. - Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003 r. - Szczepaniak P., Polski System Penitencjarny Ujęcie integralno-kulturowe, Warszawa 2013 (online) - P. Szczepaniak, Konteksty pedagogiki penitencjarnej, w: Resocjalizacja Polska, 2011 B. Literatura uzupełniająca - Kodeks karny wykonawczy, Ustawa z dn. 6 czerwca 1997 r. - Europejskie Reguły Więzienne. Zalecenie nr R(87) dla państw członkowskich Rady Europy. - Stańdo -Kawecka B., Podstawy prawne resocjalizacji, Warszawa 2000 r. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanowska, Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.