Problemy współczesnej penitencjarystyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-PRzPS21PP-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Problemy współczesnej penitencjarystyki |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki resocjalizacyjnej z profilaktyką społeczną, 1 sem, studia niestac II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
LUB
3.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Wykład |
Wymagania: | A. Wymagania formalne – podstawowa wiedza z przedmiotów: pedagogika resocjalizacyjna, patologie społeczne B. Wymagania wstępne – zgodnie z założeniem programowym - znajomość specyfiki pracy resocjalizacyjnej |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Celem głównym jest: zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami i wyzwaniami współczesnej penitencjarystyki. W tym z definicjami przestępczości, etiologią i analizą wybranych wskaźników. 2. Przybliżenie studentom problematyki agresji na tle współczesnych teorii osobowości. 3. Zapoznanie z podejściami dotyczącymi ofiary i procesu wiktymizacji. 4. Przekazanie informacji o instytucjach izolacyjnych i skutkach procesu prizonizacji 5. Przybliżenie alternatyw dla istniejących modeli systemów penitencjarnych |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu 1. Analiza aktów prawnych dotyczących pracy ze skazanymi i tryb modyfikacji kary pozbawienia wolności. 2. Definicje przestępczości etiologia i analiza wskaźników 3. Problematyka agresji i współczesne teorie osobowości i zachowań agresywnych 4. Zjawisko przestępczości w ujęciu socjologicznych – przegląd wybranych teorii 5. Wybrane ujemne zjawiska społeczne o potencjale kryminogennym 6. Determinanty zjawisk przestępczych 7. Wybrane aspekty profilaktyki kryminologicznej 8. Alternatywne modele postępowania penitencjarnego i rozwiązań systemowych w tym zakresie 9. Wybrane aspekty bieżącego dyskursu medialno-społecznego dotyczącego problematyki penitencjarnej w Polsce i na świecie. B. Problematyka ćwiczeń 1. Analiza dokumentacji prowadzonej wobec osadzonych i osób poddanych procesowi resocjalizacji 2. Zapoznanie ze specyfiką pracy kuratora sądowego i wychowawcy 3. Wywiad z osobą poddaną resocjalizacji lub pracującą z osadzonymi w ZK lub Areszcie Śledczym /wizyta edukacyjna 4. Analiza zjawiska prizonizacji i jej przejawów (wzorców zachowania) w warunkach izolacji (podkultura więzienna) 5. Omówienie zjawiska stygmatyzacji oraz metod probacji, w tym współpracy z MOPS, GOPS i PCPR |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003 Hołyst B., Kryminologia, oraz: Wiktymologia, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa (2007). E. Aronson, Człowiek – istota społeczna, PWN Warszawa 2001 • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90 poz. 557 z późn. zm.). • Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 396) • Ustawa z dnia 25 maja 2012 r. o zmianie ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego A.2. studiowana samodzielnie przez studenta ( 2 wybrane pozycje) Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 2004. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003 Szczygieł G., Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym, Temida 2, Białystok 2002 B. Literatura uzupełniająca Ambrozik W. Czynniki społecznej readaptacji byłych przestępców, w: Urban B., Stanik J. (red.): Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. T. 2. PWN. Warszawa 2007. Bulenda T., Musidłowski R. (red.), System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Instytut Wymiaru Spra-wiedliwości, Warszawa 2003. Bauman Z., Życie na przemiał, Kraków 2005. Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2004. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_W10, K_W11, K_W13) i efektów obszarowych (S2P_W02,S2P_W03, S2P_W07, H2P_W01, S2P_W08) następujące efekty przedmiotowe: Student, studentka: ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji, funkcjonowaniu instytucji penitencjarnych, pogłębioną w wybranych zakresach zgodnie z problematyką pedagogiki resocjalizacyjnej. Dysponują podstawową wiedzą na temat placówek resocjalizacyjnych w Polsce i w innych państwach. rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w odniesie-niu do praktyki pedagogicznej, w kontekście wieloczynnikowych teorii przestępczości (socjologicznych i biopsychicznych), opisuje współczesne teorie agresywności i przestępczości, identyfikuje konsekwencje przestępczości dotyczące ofiar i sprawców, rozpoznaje kategorie sprawców przestępstw, charakteryzuje rodzaje przestępstw i wykroczeń, rozróżnia trudności adaptacyjne osadzonych i nieletnich wobec których zastosowano środek wychowawczy w postaci umieszczenia w placówce resocjalizacyjnej, potrafi określić prawidłowości regulujące izolowane życie skazanych w ZK (grypsera). ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących, w tym czynników społecznych (więzi społeczne) i osobowościowych wpływających na przestępczość, zna podstawowe zasady etyki w resocjalizacji. Umiejętności W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_U05, K_U09, K_U10, K_U14) i efektów obszarowych (S2P_U02, S2P_U03, S2P_U05, H2P_U10, S2P_U04, S2P_U07, H2P_U06, H2P_U07 następujące efekty przedmiotowe: Student, studentka: posiada pogłębione umiejętności prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierania ich rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach praktycznych, w tym projektuje plan pracy resocjalizacyjnej i mierzy jej efekty, proponuje alternatywne rozwiązania we współpracy z innymi instytucjami pomocowymi, organizuje plan pracy z rodziną osoby poddanej resocjalizacji, dowodzi skuteczności oddziaływań resocjali-zacyjnych dotyczących recydywistów penitencjarnych, wyprowadza wnioski na podstawie twierdzeń, prze-widuje efekty pracy wychowawczej, potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze pedagogiki resocjalizacyjnej, w szczególności wybiera sposób indywidualizacji pracy ze skazany-mi, konstruuje IPET dotyczący nieletnich lub IPR dotyczących dorosłych skazanych, analizuje zasoby i nie-dostatki skazanych opuszczających ZK, ocenia własny potencjał zawodowy, rozpoznaje motywy lub przy-czyny powrotności do przestępczości oraz modelowania wzorców niedostosowania społecznego posiada pogłębione umiejętności w zakresie oceny jakości usług związanych z działalnością resocjalizacyjną, wykrywa słabe punkty systemu opieki i resocjalizacji, ustala kryteria pomocy postpenitencjarnej w kontek-ście dostępnych możliwości pracowników służb, potrafi scharakteryzować sytuację różnych mniejszościo-wych grup podlegających procedurze penitencjarnej np. młodocianych, dzieci kobiet – także na tle sytuacji w innych kulturach i krajach, umie pracować w zespole. Kompetencje W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_K03, K_K07) i efektów obszarowych (H2P_K01, S2P_K02, H2P_K02) następujące efekty przedmiotowe: Student, studentka: docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach spo-łecznych, ma pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu penitencjarystyki i pedagogiki resocja-lizacyjnej i budowania w tym zakresie warsztatu pracy pedagoga, w szczególności ma świadomość swojej wiedzy, zachowuje ostrożność w wyrażaniu opinii nt skuteczności resocjalizacji w warunkach ZK, lub w warunkach dozoru kuratorskiego, zachowuje otwartość na przejawy humanitaryzmu, indywidualizacji i per-sonifikacji założeń resocjalizacyjnych w pracy ze skazanymi, dyskutuje nt stygmatyzacji społecznej skaza-nych i trudności związanych z powrotnością do społeczności, jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, w tym wykazuje odpowiedzialność za głoszone tezy i argumenty, jest kreatywny, angażuje się w pracę indywidualną i zespołową, przestrzega poczynionych ustaleń, chętnie podejmuje się wystąpień na forum |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia wykład – egzamin ćwiczenia – zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia egzamin pisemny z pytaniami otwartymi i dłuższą wypowiedzią pisemną ćwiczenia - przygotowanie pracy pisemnej wraz z przeprowadzeniem badań dotyczących IPR–ów (pla-nów pracy resocjalizacyjnej) i prezentacja ich wyników na forum lub przygotowanie projektu edukacyjnego re-socjalizacyjnego wraz z oceną efektów C. Podstawowe kryteria znajomość treści objętych problematyką wykładu, umiejętność wykorzystania materiałów źródłowych w dyskusji i podczas egzaminu ocena kompetencji komunikacyjnych obecność na zajęciach (1 nieobecność dopuszczalna, wg regulaminu studiów) prawidłowe przygotowanie pracy pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2011/12" (zakończony)
Okres: | 2011-09-01 - 2012-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Lewalska | |
Prowadzący grup: | Beata Lewalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-09-29 - 2013-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Lewalska | |
Prowadzący grup: | Beata Lewalska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kuligowska | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu 1. Celem głównym jest: zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami i wyzwaniami współczesnej penitencjarystyki. W tym z definicjami przestępczości, etiologią i analizą wybranych wskaźników. 2. Przybliżenie studentom problematyki agresji na tle współczesnych teorii osobowości. 3. Zapoznanie z podejściami dotyczącymi ofiary i procesu wiktymizacji. 4. Przekazanie informacji o instytucjach izolacyjnych i skutkach procesu prizonizacji 5. Przybliżenie alternatyw dla istniejących modeli systemów penitencjarnych |
|
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu 1. Analiza aktów prawnych dotyczących pracy ze skazanymi i tryb modyfikacji kary pozbawienia wolności. 2. Definicje przestępczości etiologia i analiza wskaźników 3. Problematyka agresji i współczesne teorie osobowości i zachowań agresywnych 4. Zjawisko przestępczości w ujęciu socjologicznych – przegląd wybranych teorii 5. Wybrane ujemne zjawiska społeczne o potencjale kryminogennym 6. Determinanty zjawisk przestępczych 7. Wybrane aspekty profilaktyki kryminologicznej 8. Alternatywne modele postępowania penitencjarnego i rozwiązań systemowych w tym zakresie 9. Wybrane aspekty bieżącego dyskursu medialno-społecznego dotyczącego problematyki penitencjarnej w Polsce i na świecie. B. Problematyka ćwiczeń 1. Analiza dokumentacji prowadzonej wobec osadzonych i osób poddanych procesowi resocjalizacji 2. Zapoznanie ze specyfiką pracy kuratora sądowego i wychowawcy 3. Wywiad z osobą poddaną resocjalizacji lub pracującą z osadzonymi w ZK lub Areszcie Śledczym /wizyta edukacyjna 4. Analiza zjawiska prizonizacji i jej przejawów (wzorców zachowania) w warunkach izolacji (podkultura więzienna) 5. Omówienie |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003 Hołyst B., Kryminologia, oraz: Wiktymologia, Wydawnictwo LexisNexis, Warszawa (2007). E. Aronson, Człowiek – istota społeczna, PWN Warszawa 2001 • Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. Nr 90 poz. 557 z późn. zm.). • Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy - Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 396) • Ustawa z dnia 25 maja 2012 r. o zmianie ustawy o wykonywaniu kary pozbawienia wolności poza zakładem karnym w systemie dozoru elektronicznego A.2. studiowana samodzielnie przez studenta ( 2 wybrane pozycje) Kawula S., Człowiek w relacjach socjopedagogicznych, Toruń 2004. Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Arche, Gdańsk 2003 Szczygieł G., Społeczna readaptacja skazanych w polskim systemie penitencjarnym, Temida 2, Białystok 2002 B. Literatura uzupełniająca Ambrozik W. Czynniki społecznej readaptacji byłych przestępców, w: Urban B., Stanik J. (red.): Resocjalizacja. Teoria i praktyka pedagogiczna. T. 2. PWN. Warszawa 2007. Bulenda T., Musidłowski R. (red.), System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce, Instytut Wymiaru Spra-wiedliwości, Warszawa 2003. Bauman Z., Życie na przemiał, Kraków 2005. Beck U., Społeczeństwo ryzyka, Warszawa 2004. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanowska, Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanowska, Andrzej Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Katarzyna Iwanowska, Andrzej Piotrowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.