USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika porównawcza

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-PRzPS22PP-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pedagogika porównawcza
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok pedagogiki resocjalizacyjnej z profilaktyką społeczną, 2 sem, studia niestac II st
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 6.00 LUB 3.00 LUB 2.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Wykład

Wymagania:

Wymagania formalne: pedagogika ogólna

Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu pedagogiki i metodologii badań społecznych


Skrócony opis:

Student na zajęciach z pedagogiki porównawczej uzyska wiedzę oraz umiejętności w zakresie porównywania systemów edukacyjnych, wnioskowania, planowania zmian w celu doskonalenia edukacji. Także opanuje umiejętność przeprowadzania badań porównawczych systemów edukacyjnych.

Pełny opis:

Problematyka wykładu

1. Pedagogika porównawcza jako nauka- status naukowy, teoria naukowa, przedmiot badań pedagogiki porównawczej.

2. Podstawowe kierunki uprawiania pedagogiki porównawczej.

3. Tradycja polskiej pedagogiki porównawczej.

4. Badania w pedagogice porównawczej. Wnioski z badań IEA.

5. Reforma edukacji w III RP.

6. Polityka oświatowa w państwach Unii Europejskiej.

7. Reforma edukacji w Anglii z roku 1988 jako egzemplifikacja reform wolnorynkowych w krajach anglosaskich.

8. Socjaldemokratyczne podstawy ideologiczne edukacji obowiązkowej w Szwecji.

9. Edukacja w Niemczech- przykład zdecentralizowanego ustroju szkolnego.

10. Zmiany edukacyjne w Rosji w XX i XXI wieku.

11. System oświatowo- wychowawczy w Stanach Zjednoczonych- struktura, pozytywna socjalizacja, selekcja szkolna.

12. System oświatowo- wychowawczy w Japonii- struktura, socjalizacja, selekcja- piekło egzaminacyjne.

13. System edukacji w Afryce na przykładzie RPA.

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1. Pachociński R., (1998), Zarys pedagogiki porównawczej, Warszawa: KoDruk

2. Pachociński R., (2000), Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa, IBE

3. Pachociński R., (2007), Pedagogika porównawcza, Warszawa, Wyd. Akadem. „Żak”

4. Průcha J., (2006), Pedagogika porównawcza, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta:

1. Cylkowska- Nowak M., (2000), Społeczne funkcje szkolnictwa w Japonii i Stanach Zjednoczonych, Poznań, EDYTOR

2. Bybluk M., (1998), Przemiany edukacji w Rosji u schyłku XX wieku, Toruń, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika

3. Kozielecki J., (2005), Szczęście po szwedzku, Warszawa, PWN

4. Leppert R., (2000), Edukacja w świecie współczesnym: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej, Kraków: Impuls

5. Potulicka E., (1993), Nowa Prawica a edukacja, Cz. I, Cz. II, Poznań- Toruń, EDYTOR

6. www.eurydice.org.pl artykuły na temat szkolnictwa w omawianych państwach

D. Literatura uzupełniająca

1. Dziewulak D., (1997), Systemy szkolne Unii Europejskiej, Wyd. Akadem. „Żak”

2. Grabczuk W., (2000), Szkolnictwo prywatne na świecie, Warszawa, IBE

3. Seredyńska A., (2005), Zarys pedagogiki porównawczej, Kraków: Wydawnictwo WAM

4. Śliwerski B., (2006), Pedagogika, T. 2, Gdańsk, GWP

5. Struktury systemów szkolnictwa ogólnego i zawodowego w krajach UE, (1995), Warszawa, EURIDICE

Efekty uczenia się:

Wiedza –

student:

- K_W01: zna terminologię stosowaną w pedagogice porównawczej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym

- K_W03: ma uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki porównawczej, jej nurtach, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania

- K_W04: ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki porównawczej

- K_W05: ma pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki, współpracujących z pedagogiką porównawczą, obejmującą terminologię, teorię i metodykę.

- K_W14: ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów

Umiejętności

student:

K_U02: potrafi stosować wiedzę z pedagogiki porównawczej w celu analizy różnych problemów pedagogicznych

Kompetencje społeczne (postawy):

student:

K_K01: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie porównywania systemów edukacyjnych, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego

K_K03: docenia znaczenie pedagogiki porównawczej dla rozwoju środowisk edukacyjnych w różnych społecznościach, ma pozytywne nastawienie w zakresie rozwijania swego warsztatu pracy pedagoga porównawczego

Metody i kryteria oceniania:

Metody dydaktyczne

• w zależności od tematyki: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną i dyskusją

• projekcje filmowe

A. Sposób zaliczenia

• egzamin

B. Formy zaliczenia

egzamin pisemny: z pytaniami (zadaniami) otwartymi

C. Podstawowe kryteria:

opanowanie podstawowych treści wykładów oraz umiejętności porównywania systemów edukacyjnych

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2011/2012" (zakończony)

Okres: 2012-02-14 - 2012-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)

Okres: 2013-02-14 - 2013-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Kamila Zdanowicz-Kucharczyk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-14 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aneta Kobylińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-14 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-14 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Teresa Jaworska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0