USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Podstawy terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-PRzPS22PT-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Podstawy terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok pedagogiki resocjalizacyjnej z profilaktyką społeczną, 2 sem, studia niestac II st
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 LUB 5.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Zapoznanie z historią powstania i rozwoju metody TSR, jak również wskazanie i opisanie podstawowych założeń i filozofii omawianej metody. Nauka budowania prawidłowej relacji z klientem w sytuacji pomocowej wraz z jej etapami. Kształtowanie umiejętności stosowania wybranych technik stosowanych w metodzie TSR zarówno z dziećmi jak i z dorosłymi. Uświadomienie konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i osobowościowych w celu prawidłowego przebiegu terapii za pomocą metody TSR.

Pełny opis:

Treści programowe

A. Problematyka konwersatorium

Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) – ujęcie historyczne.

Podstawowe założenia i filozofia TSR.

Wybrane umiejętności pomocne w kontakcie z klientem w przypadku terapii TSR.

Etapy współpracy z klientem w terapii TSR.

Rodzaje relacji terapeutycznych w metodzie TSR.

Wybrane techniki stosowane w terapii TSR – „Szkatuła mądrości”, Anioł i diabeł”, „Ostatnia deska ratunku”, „Colaborative Note – Notatka współpracująca”.

Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach w pracy z klientem uzależnionym - Metoda 15 kroków - jako propozycja sesji terapeutycznej z dziećmi.

Dzieci krzywdzone jak im pomóc? – przykład pomocy dzieciom przy użyciu metody TSR.

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

Kienhuis J., Świtek T. (red.), Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce, Kraków 2007

Milner J., O'Byrne P., „Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania”, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007

Szczepkowski J., Terapia młodzieży problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rowiązaniach, Akpit, Toruń 2007

T. Świtek, Ścieżki i rozwiązania, 2009

Thorana S. Nelson (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Kraków 2007

B. Literatura uzupełniająca

Berg I.K., Miller S.D., "Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. Pomaganie osobom z problemem alkoholowym", Galaktyka, Łódź, 2000

Dolan Y., "Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Jak odnaleźć swoje prawdziwe ja.", Jacek Santorski & Co, 2004

Sharry J., Madden B., Darmody M., W poszukiwaniu rozwiązania. Przewodnik po terapii krótkoterminowej,

Łódź 2007

Dolan Y., Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Jak odnaleźć swoje prawdziwe ja, 2007

Efekty uczenia się:

Wiedza K_W07 K_W11 K_W13 K_W15 K_W16

Definiuje przy wykorzystaniu elementarnej wiedzy podstawowe struktury społeczne oraz instytucje życia społecznego.

Posiada elementarną wiedzę na temat najważniejszych współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych.

Charakteryzuje podstawowe subdyscypliny pedagogik, związane zwłaszcza z profilaktyką, diagnozą i terapią obejmując terminologię, teorię i metodykę

Posiada podstawową wiedzę o uczestnikach działalności, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej

Definiuje podstawowe założenia związane z metodyką wykonywania typowych zadań oraz stosowania odpowiednich procedur wykorzystywanych w TSR

Umiejętności K_U2 K_U4 K_U5 K_U7 K_U10 K_U11

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych.

Wykorzystuje swoje umiejętności w samodzielnym zdobywaniu wiedzy korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii

Dokonuje w podstawowy sposób analizy zjawisk społecznych. Potrafi konstruować i prowadzić proste badania pedagogiczne. Formułuje proste wnioski oraz wskazuje kierunki dalszych badań.

Posiada rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. Porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych.

Dokonuje prostych działań w zakresie analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań terapeutycznych. Potrafi w elementarny sposób generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych oraz przewidywać skutki planowanych działań

Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów terapeutycznych i pomocowych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz ich rozwoju osobistego.

Kompetencje społeczne (postawy) K_K2 K_4 K_K5 K_K6 K_K7

Uznaje znaczenie nauk pedagogicznych jako podstawy do rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań terapeutycznych

Wykazuje odpowiedzialność w zakresie zachowania się w sposób profesjonalny i refleksyjny na tematy etyczne. Przestrzegania zasad etyki terapeutycznej

Zachowuje prawidłowy krytycyzm w formułowaniu problemów moralnych i etycznych związanych z własną i cudzą pracą

Akceptuje istnienie etycznego wymiaru w badaniach naukowych

Jest zorientowany na aktywne uczestnictwo w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Piotr Kulikowski
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-14 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-14 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Kulikowski, Agnieszka Łuńska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-14 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0