Podstawy terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-PRzPS22PT-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki resocjalizacyjnej z profilaktyką społeczną, 2 sem, studia niestac II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Zapoznanie z historią powstania i rozwoju metody TSR, jak również wskazanie i opisanie podstawowych założeń i filozofii omawianej metody. Nauka budowania prawidłowej relacji z klientem w sytuacji pomocowej wraz z jej etapami. Kształtowanie umiejętności stosowania wybranych technik stosowanych w metodzie TSR zarówno z dziećmi jak i z dorosłymi. Uświadomienie konieczności podnoszenia swoich kwalifikacji zawodowych i osobowościowych w celu prawidłowego przebiegu terapii za pomocą metody TSR. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka konwersatorium Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach (TSR) – ujęcie historyczne. Podstawowe założenia i filozofia TSR. Wybrane umiejętności pomocne w kontakcie z klientem w przypadku terapii TSR. Etapy współpracy z klientem w terapii TSR. Rodzaje relacji terapeutycznych w metodzie TSR. Wybrane techniki stosowane w terapii TSR – „Szkatuła mądrości”, Anioł i diabeł”, „Ostatnia deska ratunku”, „Colaborative Note – Notatka współpracująca”. Terapia Skoncentrowana na Rozwiązaniach w pracy z klientem uzależnionym - Metoda 15 kroków - jako propozycja sesji terapeutycznej z dziećmi. Dzieci krzywdzone jak im pomóc? – przykład pomocy dzieciom przy użyciu metody TSR. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Kienhuis J., Świtek T. (red.), Klient ekspertem. Podejście Skoncentrowane na Rozwiązaniach i jego zastosowanie w Polsce, Kraków 2007 Milner J., O'Byrne P., „Poradnictwo krótkoterminowe: narracje i rozwiązania”, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 2007 Szczepkowski J., Terapia młodzieży problemem narkotykowym. Podejście skoncentrowane na rowiązaniach, Akpit, Toruń 2007 T. Świtek, Ścieżki i rozwiązania, 2009 Thorana S. Nelson (red.), Edukacja i szkolenie w krótkoterminowej terapii skoncentrowanej na rozwiązaniach, Kraków 2007 B. Literatura uzupełniająca Berg I.K., Miller S.D., "Terapia krótkoterminowa skoncentrowana na rozwiązaniu. Pomaganie osobom z problemem alkoholowym", Galaktyka, Łódź, 2000 Dolan Y., "Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Jak odnaleźć swoje prawdziwe ja.", Jacek Santorski & Co, 2004 Sharry J., Madden B., Darmody M., W poszukiwaniu rozwiązania. Przewodnik po terapii krótkoterminowej, Łódź 2007 Dolan Y., Jeden mały krok do szczęśliwego życia. Jak odnaleźć swoje prawdziwe ja, 2007 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W07 K_W11 K_W13 K_W15 K_W16 Definiuje przy wykorzystaniu elementarnej wiedzy podstawowe struktury społeczne oraz instytucje życia społecznego. Posiada elementarną wiedzę na temat najważniejszych współczesnych nurtów i systemów pedagogicznych. Charakteryzuje podstawowe subdyscypliny pedagogik, związane zwłaszcza z profilaktyką, diagnozą i terapią obejmując terminologię, teorię i metodykę Posiada podstawową wiedzę o uczestnikach działalności, wychowawczej, opiekuńczej, pomocowej i terapeutycznej Definiuje podstawowe założenia związane z metodyką wykonywania typowych zadań oraz stosowania odpowiednich procedur wykorzystywanych w TSR Umiejętności K_U2 K_U4 K_U5 K_U7 K_U10 K_U11 Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych i pomocowych. Wykorzystuje swoje umiejętności w samodzielnym zdobywaniu wiedzy korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii Dokonuje w podstawowy sposób analizy zjawisk społecznych. Potrafi konstruować i prowadzić proste badania pedagogiczne. Formułuje proste wnioski oraz wskazuje kierunki dalszych badań. Posiada rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej. Porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych. Dokonuje prostych działań w zakresie analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań terapeutycznych. Potrafi w elementarny sposób generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych oraz przewidywać skutki planowanych działań Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów terapeutycznych i pomocowych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz ich rozwoju osobistego. Kompetencje społeczne (postawy) K_K2 K_4 K_K5 K_K6 K_K7 Uznaje znaczenie nauk pedagogicznych jako podstawy do rozwoju prawidłowych więzi w środowiskach społecznych i odnosi zdobytą wiedzę do projektowania działań terapeutycznych Wykazuje odpowiedzialność w zakresie zachowania się w sposób profesjonalny i refleksyjny na tematy etyczne. Przestrzegania zasad etyki terapeutycznej Zachowuje prawidłowy krytycyzm w formułowaniu problemów moralnych i etycznych związanych z własną i cudzą pracą Akceptuje istnienie etycznego wymiaru w badaniach naukowych Jest zorientowany na aktywne uczestnictwo w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania pedagogiczne i zdolny do porozumiewania się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Piotr Kulikowski | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Kulikowski, Agnieszka Łuńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-14 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Piotr Kulikowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.