Pedagogika porównawcza
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-TP22PP-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika porównawcza |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok terapii pedagogicznej, 4 sem., N II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Wykład |
Wymagania: | Wymagania formalne: pedagogika ogólna Wymagania wstępne: podstawowe wiadomości i umiejętności z zakresu pedagogiki i metodologii badań społecznych |
Skrócony opis: |
Student na zajęciach z pedagogiki porównawczej uzyska wiedzę oraz umiejętności w zakresie porównywania systemów edukacyjnych, wnioskowania, planowania zmian w celu doskonalenia edukacji. Także opanuje umiejętność przeprowadzania badań porównawczych systemów edukacyjnych |
Pełny opis: |
Problematyka wykładu 1. Pedagogika porównawcza jako nauka- status naukowy, teoria naukowa, przedmiot badań pedagogiki porównawczej. 2. Podstawowe kierunki uprawiania pedagogiki porównawczej. 3. Tradycja polskiej pedagogiki porównawczej. 4. Badania w pedagogice porównawczej. Wnioski z badań IEA. 5. Reforma edukacji w III RP. 6. Polityka oświatowa w państwach Unii Europejskiej. 7. Reforma edukacji w Anglii z roku 1988 jako egzemplifikacja reform wolnorynkowych w krajach anglosaskich. 8. Socjaldemokratyczne podstawy ideologiczne edukacji obowiązkowej w Szwecji. 9. Edukacja w Niemczech- przykład zdecentralizowanego ustroju szkolnego. 10. Zmiany edukacyjne w Rosji w XX i XXI wieku. 11. System oświatowo- wychowawczy w Stanach Zjednoczonych- struktura, pozytywna socjalizacja, selekcja szkolna. 12. System oświatowo- wychowawczy w Japonii- struktura, socjalizacja, selekcja- piekło egzaminacyjne. 13. System edukacji w Afryce na przykładzie RPA. |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Pachociński R., (1998), Zarys pedagogiki porównawczej, Warszawa: KoDruk 2. Pachociński R., (2000), Współczesne systemy edukacyjne, Warszawa, IBE 3. Pachociński R., (2007), Pedagogika porównawcza, Warszawa, Wyd. Akadem. „Żak” 4. Průcha J., (2006), Pedagogika porównawcza, Warszawa, Wyd. Naukowe PWN A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: 1. Cylkowska- Nowak M., (2000), Społeczne funkcje szkolnictwa w Japonii i Stanach Zjednoczonych, Poznań, EDYTOR 2. Bybluk M., (1998), Przemiany edukacji w Rosji u schyłku XX wieku, Toruń, Wyd. Uniwersytetu Mikołaja Kopernika 3. Kozielecki J., (2005), Szczęście po szwedzku, Warszawa, PWN 4. Leppert R., (2000), Edukacja w świecie współczesnym: wybór tekstów z pedagogiki porównawczej, Kraków: Impuls 5. Potulicka E., (1993), Nowa Prawica a edukacja, Cz. I, Cz. II, Poznań- Toruń, EDYTOR 6. www.eurydice.org.pl artykuły na temat szkolnictwa w omawianych państwach D. Literatura uzupełniająca 1. Dziewulak D., (1997), Systemy szkolne Unii Europejskiej, Wyd. Akadem. „Żak” 2. Grabczuk W., (2000), Szkolnictwo prywatne na świecie, Warszawa, IBE 3. Seredyńska A., (2005), Zarys pedagogiki porównawczej, Kraków: Wydawnictwo WAM 4. Śliwerski B., (2006), Pedagogika, T. 2, Gdańsk, GWP 5. Struktury systemów szkolnictwa ogólnego i zawodowego w krajach UE, (1995), Warszawa, EURIDICE |
Efekty uczenia się: |
Wiedza – student: - K_W01: zna terminologię stosowaną w pedagogice porównawczej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych na poziomie rozszerzonym - K_W03: ma uporządkowaną wiedzę o współczesnych kierunkach rozwoju pedagogiki porównawczej, jej nurtach, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania - K_W04: ma pogłębioną wiedzę na temat specyfiki przedmiotowej i metodologicznej pedagogiki porównawczej - K_W05: ma pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin pedagogiki, współpracujących z pedagogiką porównawczą, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. - K_W14: ma uporządkowaną wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji, zna wybrane systemy edukacyjne innych krajów Umiejętności student: K_U02: potrafi stosować wiedzę z pedagogiki porównawczej w celu analizy różnych problemów pedagogicznych Kompetencje społeczne (postawy): student: K_K01: ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności w zakresie porównywania systemów edukacyjnych, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego K_K03: docenia znaczenie pedagogiki porównawczej dla rozwoju środowisk edukacyjnych w różnych społecznościach, ma pozytywne nastawienie w zakresie rozwijania swego warsztatu pracy pedagoga porównawczego |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody dydaktyczne • w zależności od tematyki: wykład problemowy, wykład konwersatoryjny wsparty prezentacją multimedialną i dyskusją • projekcje filmowe A. Sposób zaliczenia • egzamin B. Formy zaliczenia egzamin pisemny: z pytaniami (zadaniami) otwartymi C. Podstawowe kryteria: opanowanie podstawowych treści wykładów oraz umiejętności porównywania systemów edukacyjnych |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Kobylińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.