Terapia niepowodzeń szkolnych w zakresie czytania i pisania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-TP22TN-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Terapia niepowodzeń szkolnych w zakresie czytania i pisania |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok terapii pedagogicznej, 4 sem., N II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Ćwiczenia |
Wymagania: | A. Wymagania formalne: Psychologia rozwojowa, Diagnostyka edukacyjna. B. Wymagania wstępne: Student: - zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych, - ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym, - odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Skrócony opis: |
Student wykorzystuje umiejętności diagnostyczne do rozpoznawania sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie czytania i pisania oraz projektuje oddziaływania terapeutyczne w zakresie specyficznych trudności w procesie uczenia się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia). |
Pełny opis: |
Problematyka ćwiczeń: 1. Dysleksja rozwojowa na tle trudności w uczeniu się. 2. Patomechanizm dysleksji rozwojowej – przegląd koncepcji. 3. Objawy ryzyka dysleksji. 3. Diagnoza dysleksji rozwojowej jako niezbędny wstęp do pomocy dziecku. 4. Prezentacja przykładowych dostępnych w Polsce narzędzi diagnostycznych ryzyka dysleksji rozwojowej. 5. Prezentacja (warsztaty symulacyjne) samodzielnie opracowanych przez studentów projektów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: Wykorzystywana podczas zajęć i studiowana samodzielnie przez studenta: Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Reid, G., Wearmouth, J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne B. Literatura uzupełniająca: Bogdanowicz, M. (1999). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP Bogadnowicz, M., Czabaj, R., Bućko, A. (2008). Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Gdynia: Wydawnictwo Harmonia Grabałowska, K., Jastrząb, J., Mickiewicz, J., Wojtak, M.(1995). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych.. Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_W11, K_W12, K_W16) i efektów obszarowych (H2P_W01, H2P_W02, S2P_W07, H2P_W10) następujące efekty przedmiotowe: Student: - ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w odniesieniu do praktyki pedagogicznej, - ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych zgodnie ze studiowaną specjalnością oraz w odniesieniu do praktyki pedagogicznej, - ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej i jej zastosowanie w obszarze pedagogicznych działań praktycznych, a także rozumie podstawowe pojęcia związane z prawem autorskim i koniecznością ochrony własności intelektualnej. Umiejętności W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_U02, K_U07, K_U08, K_U10, K_U11, K_U12) i efektów obszarowych (S2P_U02, H2P_U01, S2P_U01, S2P_U03, H2P_U03, S2P_U04, S2P_U07, H2P_U02, H2P_U05) następujące efekty przedmiotowe: Student: - potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w obszarze studiowanej specjalności pedagogicznej, - ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w obrębie praktyki studiowanej specjalności pedagogicznej, - potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, planowania, projektowania oraz realizowania podejmowanych działań praktycznych w obszarze studiowanej specjalności pedagogicznej, - potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze studiowanej specjalności, - potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem i kierowaniem własną karierą zawodową oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie, - potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. Kompetencje społeczne (postawy): W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_K07, K_K09) i efektów obszarowych (S2P_K02, H2P_K02, H2P_K04) następujące efekty przedmiotowe: Student: - jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania. |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia: - zaliczenie z oceną. B. Formy zaliczenia: - przygotowanie i prezentacja projektu praktycznego. C. Podstawowe kryteria: - znajomość podstawowych pojęć, zagadnień, przyczyn dysleksji rozwojowej, - umiejętność projektowania strategii działań pedagogicznych oraz generowania i prognozowania rozwiązań problemów w zakresie trudności w czytaniu i pisaniu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Gabriela Laskowska | |
Prowadzący grup: | Gabriela Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Gabriela Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Gabriela Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Gabriela Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Gabriela Laskowska, Joanna Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Gabriela Laskowska, Joanna Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Gabriela Laskowska, Joanna Nowak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-14 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Gabriela Laskowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.