USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Terapia niepowodzeń szkolnych w zakresie czytania i pisania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-TP22TN-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Terapia niepowodzeń szkolnych w zakresie czytania i pisania
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok terapii pedagogicznej, 4 sem., N II st
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Ćwiczenia

Wymagania:

A. Wymagania formalne:

Psychologia rozwojowa,

Diagnostyka edukacyjna.

B. Wymagania wstępne:

Student:

- zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych,

- ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym, jak i psychologicznym oraz społecznym,

- odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne.

Skrócony opis:

Student wykorzystuje umiejętności diagnostyczne do rozpoznawania sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w zakresie czytania i pisania oraz projektuje oddziaływania terapeutyczne w zakresie specyficznych trudności w procesie uczenia się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia).

Pełny opis:

Problematyka ćwiczeń:

1. Dysleksja rozwojowa na tle trudności w uczeniu się.

2. Patomechanizm dysleksji rozwojowej – przegląd koncepcji.

3. Objawy ryzyka dysleksji.

3. Diagnoza dysleksji rozwojowej jako niezbędny wstęp do pomocy dziecku.

4. Prezentacja przykładowych dostępnych w Polsce narzędzi diagnostycznych ryzyka dysleksji rozwojowej.

5. Prezentacja (warsztaty symulacyjne) samodzielnie opracowanych przez studentów projektów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć:

Wykorzystywana podczas zajęć i studiowana samodzielnie przez studenta:

Krasowicz-Kupis, G. (2008). Psychologia dysleksji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN

Reid, G., Wearmouth, J. (2008). Dysleksja. Teoria i praktyka. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne

B. Literatura uzupełniająca:

Bogdanowicz, M. (1999). Metoda dobrego startu. Warszawa: WSiP

Bogadnowicz, M., Czabaj, R., Bućko, A. (2008). Modelowy system profilaktyki i pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom z dysleksją. Gdynia: Wydawnictwo Harmonia

Grabałowska, K., Jastrząb, J., Mickiewicz, J., Wojtak, M.(1995). Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu. Poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych.. Warszawa

Efekty uczenia się:

Wiedza

W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_W11, K_W12, K_W16) i efektów obszarowych (H2P_W01, H2P_W02, S2P_W07, H2P_W10) następujące efekty przedmiotowe:

Student:

- ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw kształcenia i wychowania; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii w odniesieniu do praktyki pedagogicznej,

- ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat teorii wychowania, uczenia się i nauczania oraz innych procesów edukacyjnych zgodnie ze studiowaną specjalnością oraz w odniesieniu do praktyki pedagogicznej,

- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych oraz etyki zawodowej i jej zastosowanie w obszarze pedagogicznych działań praktycznych, a także rozumie podstawowe pojęcia związane z prawem autorskim i koniecznością ochrony własności intelektualnej.

Umiejętności

W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_U02, K_U07, K_U08, K_U10, K_U11, K_U12) i efektów obszarowych (S2P_U02, H2P_U01, S2P_U01, S2P_U03, H2P_U03, S2P_U04, S2P_U07, H2P_U02, H2P_U05) następujące efekty przedmiotowe:

Student:

- potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych w obszarze studiowanej specjalności pedagogicznej,

- ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań w obrębie praktyki studiowanej specjalności pedagogicznej,

- potrafi sprawnie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, planowania, projektowania oraz realizowania podejmowanych działań praktycznych w obszarze studiowanej specjalności pedagogicznej,

- potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze studiowanej specjalności,

- potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem i kierowaniem własną karierą zawodową oraz rozwojem uczestników procesów edukacyjno-wychowawczych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie,

- potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole.

Kompetencje społeczne (postawy):

W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_K07, K_K09) i efektów obszarowych (S2P_K02, H2P_K02, H2P_K04) następujące efekty przedmiotowe:

Student:

- jest wrażliwy na problemy edukacyjne, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie, oraz do aktywnego uczestnictwa w grupach i organizacjach realizujących działania pedagogiczne,

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania.

Metody i kryteria oceniania:

A. Sposób zaliczenia:

- zaliczenie z oceną.

B. Formy zaliczenia:

- przygotowanie i prezentacja projektu praktycznego.

C. Podstawowe kryteria:

- znajomość podstawowych pojęć, zagadnień, przyczyn dysleksji rozwojowej,

- umiejętność projektowania strategii działań pedagogicznych oraz generowania i prognozowania rozwiązań problemów w zakresie trudności w czytaniu i pisaniu.

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Gabriela Laskowska
Prowadzący grup: Gabriela Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Gabriela Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Gabriela Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Gabriela Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Gabriela Laskowska, Joanna Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-14 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Gabriela Laskowska, Joanna Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-14 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Gabriela Laskowska, Joanna Nowak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-14 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 10 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Gabriela Laskowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)