Dysharmonia rozwoju dziecka i praca korekcyjno-komensacyjna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-ZEW12DRD-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Dysharmonia rozwoju dziecka i praca korekcyjno-komensacyjna |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogika zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 2 semestr, N II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | A. Wymagania formalne: podstawy pedagogiki ogólnej, podstawy psychologii, psychologia rozwojowa, biomedyczne podsta-wy wychowania, B. Wymagania wstępne: Student: 1. Ma podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie: biologicznym, psychologicznym i społecz-nym oraz dysharmonii i zaburzeń rozwoju. 2.Zna główne środowiska wychowawcze, ich specyfikę i procesy w nich zachodzące. 3. Ma podstawową wiedzę na temat struktury i funkcji systemu edukacji i funkcjonowania instytucji edukacyjnych, wycho-wawczych i opiekuńczych. 5. Potrafi analizować zachowania dzieci. |
Skrócony opis: |
Poznanie przyczyn, przejawów i konsekwencji dysharmonii w rozwoju dziecka oraz wybranych programów terapeutycznych. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1.Wprowadzenie w problematykę opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka: • podstawowe pojęcia: rozwój harmonijny i dysharmonijny, • metody oceny poziomu psychoruchowego rozwoju dziecka. 2. Objawy opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka w zakresie: • rozwoju funkcji percepcyjno-motorycznych, • rozwoju mowy, • rozwoju intelektualnego, • rozwoju emocjonalno-społecznego. 3. Przyczyny opóźnień i dysharmonii rozwoju dziecka: biologiczne, społeczne. 4. Wczesne wspomaganie rozwoju. 5. Zarys metodyki zajęć korekcyjno-wyrównawczych dla dzieci o dysharmonijnym rozwoju – zasady i metody prowadzenia zajęć, sposoby konstruowania programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dostosowanych do potrzeb i możliwości dziecka 6. Wybrane programy terapeutyczne niwelujące dysharmonie rozwoju dziecka. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M., (1996). Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Bogdanowicz M. ( 2003). Metoda Dobrego Startu. Warszawa: WSiP Bogdanowicz M. (2003). Ćwiczenia grafomotoryczne wg Hany Tymichowej. Gdańsk: Harmonia Cytowska B., Winczura, B. (2006). Dziecko z zaburzeniami rozwoju Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne. Kraków: Wyd. Impuls Czajkowska I., Herda K. (1989). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa: WSiP Frostig M., Horne D., (1986) Wzory i obrazki. Program rozwijający percepcję wzrokową. Warszawa Kaja., B. (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wyd. AB Kephart N. S., ((1970). Dziecko opóźnione w nauce szkolnej. Warszawa: PWN Nartowska, H. (1980). Opóźnienia i dysharmonie rozwoju dziecka. Warszawa: WSiP Serafin, T., (2005) Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szko-le. Warszawa: MENiS Spionek, H. (1973). Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN. Skorek E.M. (red.) (2004). Terapia pedagogiczna t.II, Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. B. Literatura uzupełniająca Mihilewicz S. (red.) (2001). Dziecko z trudnościami w rozwoju. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. Przetacznik, M., (1978). Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP Przeweda, R. (1987). Rozwój somatyczny i motoryczny. Warszawa: WSiP Tyszkowa M. (1977). Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa: WSiP |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W01 zna elementarną terminologię używaną w pedagogice i rozumie jej źródła oraz zastosowania w obrębie pokrewnych dyscyplin naukowych K_W05 charakteryzuje rozwój dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym w aspekcie biologicznym, psychologicznym oraz społecznym K_W06 rozumie rolę głównych środowisk wychowawczych (rodzina, przedszkole/szkoła) w etiologii nieprawidłowości rozwojowych oraz w procesie rozwiązywania problemów dzieci z dysharmonijnym rozwojem K_W11 zna wybrane metody stymulacji, usprawniania i terapii dzieci o dysharmonijnym rozwoju KW15 ma podstawową wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej (dzieciach, rodzicach, nauczycielach) w kontekście nieprawidłowości rozwojowych Umiejętności K_U02 potrafi rozpoznawać, różnicować i klasyfikować symptomy dysharmonii rozwoju dziecka K_U07 używa języka specjalistycznego i porozumiewa się w sposób precyzyjny i spójny. K_U08 posiada umiejętności w zakresie projektowania indywidualnych programów terapeutycznych K_U09 potrafi ocenić przydatność wybranych metod, technik stymulacji, usprawniania i terapii do danej sytuacji dziecka K_U10 potrafi dobrać i zastosować metody i środki dydaktyczno-wychowawcze oraz terapeutyczne adekwatnie do możliwości i potrzeb dzieci o dysharmonijnym rozwoju K_U11 skutecznie kieruje aktywnością dziecka w trakcie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych K_U12 rozumie odpowiedzialność etyczną nauczyciela przy planowaniu i prowadzeniu działań diagnostyczno-terapeutycznych |
Metody i kryteria oceniania: |
A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • wykonanie pracy zaliczeniowej: przygotowanie projektu i prezentacji, • ustalenie oceny zaliczeniowej na podstawie ocen cząstkowych otrzymywanych w trakcie trwania semestru |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-14 - 2013-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wiercińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wiercińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Wiercińska | |
Prowadzący grup: | Dorota Wiercińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paulina Broża-Grabowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.