Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-ZEW12ZEWM-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z metodyką |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogika zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 2 semestr, N II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Wykład |
Wymagania: | A. Wymagania formalne: wiedza z zakresu dydaktyki ogólnej oraz wiedza z zakresu współczesnych tendencji w kształce-niu, B. Wymagania wstępne: niezbędna jest wiedza z zakresu podstawowej terminologii pedagogiki, zasoby wiedzy z różnych dyscyplin jako podstawa umiejętności integracji wiedzy z pedagogiki z innymi dyscyplinami w tym: diagnozowania, oceniania, obserwowania i analizowania sytuacji edukacyjnych, umiejętność doboru środków dla danej działalności pedagogicznej. |
Skrócony opis: |
Przedmiot systematyzuje i pogłębia wiedzę z zakresu treści, zadań i funkcji pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, poszerza umiejętności interpretacyjne tekstów źródłowych oraz kompetencje metodyczne z zakresu edukacji wczesnoszkolnej |
Pełny opis: |
Wykład: • Systematyzacja i pogłębienie wiedzy z zakresu treści, zadań i funkcji pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, dyskusja nad kontekstem społecznym procesów edukacyjnych oraz analiza ich znaczenia dla pracy pedagogów, środowiska lokalnego, włączenie tych problemów do planowania pracy pedagogicznej. • Wykształcenie umiejętności doboru i krytycznej oceny treści z zakresu wczesnej edukacji (podstawa programowa, podręczniki oraz ich włączenia w tok pracy dydaktycznej. • Rozwinięcie i rozszerzenie umiejętności studentów w zakresie włączania nowych doktryn i paradygmatów w edukacji zintegrowanej odnoszących się do działalności przedszkola i edukacji w klasach młodszych. • Wykształcenie umiejętności interdyscyplinarnego planowania pracy dydaktycznej na poziomie wczesnej edukacji z wykorzystaniem wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, nauk kognitywnych, wiedzy o kulturze oraz wiedzy tech-nicznej i przyrodniczej. Ćwiczenia: Ćwiczenia: Przedstawienie modeli nauczania systematyzujące wiedzę studenta o sposobach pracy edukacyjnej. Zaprezentowanie podstawowych metod stosowanych w szkołach (zarówno skoncentrowanych na nauczycielu, jak i na uczniu) od strony teoretycznej i praktycznej. Treści wykładu: • Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna - teoria i metodyki, zmiany w zakresie jej funkcji i zadań. Zmiana paradyg-matyczna w pedagogice wczesnoszkolnej i przedszkolnej; polityka oświatowa a edukacja wczesnoszkolna w okresie transformacji • Wykorzystanie wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii, nauk kognitywnych, wiedzy o kulturze oraz wiedzy tech-nicznej i przyrodniczej w pracy pedagoga wczesnej edukacji; nowe metodyki w zakresie kształcenia językowego, ro-zumowania logiczno-matematycznego, metodyki uwrażliwiania na sztukę i środowisko przyrodnicze (ekologie środo-wiskowe). • Formy włączania nowych doktryn i paradygmatów w edukacji zintegrowanej odnoszących się do działalności przed-szkola i edukacji w klasach młodszych w zakresie edukacji językowej, matematycznej, przyrodniczej, estetycznej; • Ocena i analiza treści z zakresu wczesnej edukacji (podstawa programowa, podręczniki) oraz metody ich włączania w tok pracy dydaktycznej.- podejście krytyczne; problem oceny w kształceniu zintegrowanym • Nauczyciel wczesnej edukacji a konteksty procesów edukacyjnych, planowanie pracy pedagogicznej(socjalizacja szkolna a dezintegracja, współpraca z rodzicami, komunikacja społeczna). Środowisko dydaktyczne we wczesnej edukacji; Treści ćwiczeń: Problematyka ćwiczeń: • Poznanie ucznia drogą do skuteczniejszych działań edukacyjnych. • Partnerstwo edukacyjne w relacjach nauczyciel- rodzic. • Nauka poprzez zabawę (znaczenie gier edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej). • Metody rozwijania twórczości w klasach początkowych (CORT, Future Problem Solving, CPS, SCAMPER, CIFS). • Nauka łatwa i przyjemna- metody skutecznego i szybkiego uczenia się. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Pedagogika wczesnoszkolna red D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. Więckowski R, Pedagogika wczesnoszkolna WSiP, Warszawa, kolejne wydania. Klus – Stańska D., Światy dziecięcych znaczeń, Wyd. Akad. Żak, Warszawa 2004. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Zysk i S-ka, Poznań 2011., Dziecko w zabawie i świecie języka, A. Brzezińska (red), Zysk i S-ka, Poznań, 1995. (Anty)edukacja wczesnoszkolna, D. Klus-Stańska(red.), OW „Impuls” Kraków 2014.(wybrane fragmenty) A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: Dylak S. Architektura wiedzy w szkole, wyd Difin SA Warszawa 2013. Pedagogika wczesnoszkolna red D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, wyd. akademickie i profesjonalne Warszawa 2009. (Anty)edukacja wczesnoszkolna, D.Klus-Stańska(red.), OW „Impuls” Kraków 2014.(wybrane fragmenty). Szmidt K J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007. J. Harris, l. Katz, Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej, Warszawa 2003. B. Literatura uzupełniająca: Muszyńska M.,, Metafory w edukacji prymarnej, Toruń 1999. Nauczycielskie zmagania z podstawą programową, red. A. Dereń, J. Tersa, T. Sadoń-Osowiecka, CIE, Kartuzy 2010. Wczesna edukacja między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno-badawczych, red. D. Klus Stańska, E. Szatan, D. Bronk, wyd. UG, Gdańsk 2006. K.Lachowicz –Tabaczek, Potoczne koncepcje świata i natury ludzkiej, GWP, Gdańsk 2004. A. Malenda, O twórcze uczenie się matematyki, wyd. UG, Gdańsk 2001. Kruk J, Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych, „Impuls”, Kraków 2002. Zalewska E., Obraz świata w podręcznikach szkolnych do klas początkowych, wyd. UG, Gdańsk 2013 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W odniesieniu do efektów wzorcowych (KW05, KW10, KW11, KW13) efektów obszarowych (H2A_W04, S2A_W02, S2A_W03, S2A_W07, H2A_W05, S2A_W01, S2A_W08) oraz efektów kształcenia n-li na EUH-E (X3a) efekty przedmiotowe: student zna terminologie pedagogiczną stosowaną w odniesieniu do zagadnień kształcenia zinte-growanego, łączy tę wiedzę z innymi dyscyplinami stanowiącymi bazę dla rozumienia zasad integracji wiedzy, zna nowe nurty pedagogiczne odnoszące się do metodyki wczesnej edukacji, odnosi zdobytą wiedzę do szerszego kontekstu kulturowego, funkcjonowania instytucji edukacyjnych, opiekuńczych i terapeutycznych. Rozumie uwarunkowania psychologiczne, społeczne i filozoficzne wprowadzania do praktyki pedagogicznej nowych doktryn i paradygmatów z zakresu wczesnej edukacji w ramach istniejącego systemu edukacji. Umiejętności: W odniesieniu do efektów wzorcowych (KU02, KU05, KU08, KU09, KU10, KU11) efektów obszarowych (S2A_U02, H2A_U01, S2A_U02, S2A_U03, S2A_U05, H2A_U06, H2A_U02, S2A_U06, S2A_U04, S2A_U07) efekty przedmiotowe: - zakłada się, że student będzie umiał: za pomocą obserwacji i interpretacji zdobywać informacje o procesie kształcenia na poziomie wczesnej edukacji, łącząc je z wiedzą z innych dyscyplin, konstruować rozwiązania dla praktyki pedagogicznej z przedmiotowego zakresu, prezentować je przed słuchaczami oraz opracowywać w postaci pisemnej. Diagnozuje, analizuje, prognozuje zdarzenia i sytuacje edukacyjne odnoszące się do wczesnej edukacji, opracowuje projekty zajęć, osadzając wiedzę praktyczną z kontekstem teoretycznym, jest twórczy i pomysłowy w swoim działaniu. Potrafi generować oryginalne rozwiązania problemów pedagogicznych. Potrafi twórczo animować pracę nad własnym rozwojem. Kompetencje społeczne (postawy): W odniesieniu do efektów wzorcowych (KK02, KK03, KK06) efektów obszarowych (H2A_K02, S2A_K01, S2A_K04, H2A_K01, S2A_K05, S2A_K07) efekty przedmiotowe: zakłada się że student będzie: Zaangażowany w działania na rzecz własnego rozwoju z uwzględnieniem sfery pedagogicznej jako podstawy przyszłej aktywności zawodowej, będzie udoskonalał przyszły warsztat pracy, rozwijał umiejętność pracy w grupie oraz współdziałania z osobami zaangażowanymi w pozytywne zmiany w sferze edukacji, podejmował wyzwania zawodowe. |
Metody i kryteria oceniania: |
• Egzamin ustny: - zawiera zadania otwarte o zróżnicowanym stopniu trudności związane z umiejętnością stosowania wiedzy z przedmiotowego zakresu w sytuacjach edukacyjnych oraz umiejętność krytycznej interpretacji wiedzy wchodzącej w zakres wykładów poszerzonych o podaną literaturę. Zaliczenie z oceną: student projektuje zajęcia edukacyjne dla dzieci klas I- III, mające na celu rozwijanie jego twórczości oraz wykorzystanie poznanych metod skutecznego uczenia się. Podstawowe kryteria oceny: Umiejętność samodzielnej analizy tekstów źródłowych oraz wykorzy-stania treści objętych problematyką wykładu w projektowaniu roz-wiązań dydaktycznych na poziomie edukacji wczesnoszkolnej Umiejętność krytycznej analizy i oceny problemów dotyczących wcze-snej edukacji (w zadaniach otwartych: edukacja polonistyczna, matematyczna, przyrodnicza, wiedza o technice) Umiejętność wykorzystania wiedzy w projektowaniu sytuacji dydak-tycznych (zajęcia rozwijające) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-14 - 2013-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Kruk | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Kruk | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz, Jolanta Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.