Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-ZEW21ZEWM-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zintegrowana edukacja wczesnoszkolna z metodyką |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej, pierwszy sem, S N I st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Ćwiczenia |
Wymagania: | Wymagania formalne: Dydaktyka ogólna B. Wymagania wstępne: wiedza z zakresu podstawowej terminologii pedagogiki, oraz z zakresuu biologicznych, psycho-logicznych, społecznych podstaw procesu kształcenia i wychowania, umiejętność integracji wiedzy z pedagogiki z in-nymi dyscyplinami, diagnozowania, oceniania, obserwowania i analizowania sytuacji edukacyjnych, umiejętność doboru środków dla danej działalności pedagogicznej. |
Skrócony opis: |
Przedmiot prezentuje cele, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej |
Pełny opis: |
Cele: • Zaznajomienie z celami, zadaniami i funkcjami pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, • Prezentacja nowych doktryn i paradygmatów w edukacji zintegrowanej odnoszących się do działalności przedszkola i edukacji w klasach młodszych • Rozwinięcie umiejętności krytycznego i aktywnego uczestnictwa w wykładach oraz korzystania z nich w formie „uczenia się wyprzedzającego” Treści: • Cele, zadania i funkcje edukacji zintegrowanej, dyskursy wczesnej edukacji i ich obszary; dziecko, dzieciństwo, zabawa i socjalizacja. • Podstawa programowa i metody pracy z nią, programy kształcenia i podręczniki • Metodyki edukacji wczesnoszkolnej, włączanie ucznia w świat kultury i języka, rozwijanie rozumowania logicz-no-matematycznego, edukacja przyrodniczo-ekologiczna, wrażliwość na sztukę, rozwijanie sprawności fizycznej dziecka w wieku wczesnoszkolnym; • Realizacja zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem dydaktyki szkoły aktywnej, interaktywnej i dydaktyki trady-cyjnej (podejście porównawcze). Problem integracji wiedzy. • Planowanie pracy dydaktycznej, zasady pracy w klasach 1-3 z wykorzystaniem psychologicznych zasad konstruowania wiedzy w oparciu m.in. o teorię Piageta, Wygotskiego, założenia psychologii poznawczej i konstruktywizmu. • Metody poznawania ucznia a problem oceniania w edukacji wczesnoszkolnej, diagnozowanie a zagadnienie nor-my szkolnej. • Warsztat pracy nauczyciela wczesnoszkolnego, kompetencje zawodowe i umiejętności niezbędne do pracy pedagogicznej. Cwiczenia : Przedstawienie modeli nauczania systematyzujące wiedzę studenta o sposobach pracy edukacyjnej. Zaprezentowanie podstawowych metod stosowanych w szkołach (zarówno skoncentrowanych na nauczycielu, jak i na uczniu) od strony teoretycznej i praktycznej. . Problematyka ćwiczeń: • Modele nauczania oraz metody wspierania aktywności edukacyjnej uczniów, formy organizacyjne aktywności dzieci. • Środowisko i pomoce dydaktyczne w organizowaniu procesu uczenia się. • Nauczanie zintegrowane: metodyka edukacji polonistycznej (nauka czytania, nauka pisania, komunikacja, gramatyka, ortografia), metodyka edukacji matematycznej (matematyka w działaniu, uczenie się przez wgląd, różne podejścia do rozwiązywania zadań tekstowych), metodyka edukacji przyrodniczej (metoda eksperymentalna, praca grupowa), metodyka edukacji plastycznej, muzycznej, technicznej, motoryczno- zdrowotnej. • Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej- jakich błędów nie popełniać? |
Literatura: |
Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. Paradygmaty współczesnej dydaktyki, L Hurło, D. Klus-Stańska, M. Łojko (red), wyd.Impuls, Kraków 2009. Więckowski R, Pedagogika wczesnoszkolna WSiP, Warszawa, kolejne wydania. (Anty)edukacja wczesnoszkolna, D. Klus-Stańska(red.), OW „Impuls” Kraków 2014. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: Bereźnicki F., Dydaktyka kształcenia ogólnego, Oficyna Wydawnicza „Impuls” Kraków 2007. Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań, 2011. Fontana D., Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998. Pedagogika wczesnoszkolna red D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, wyd. akademickie i profesjonalne Warszawa 2009. Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. Wadsworth B J., Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, WSiP, Warszawa 1998. B. Literatura uzupełniająca: Bruner J., Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978, Wygotski L., Myślenie i mowa, Warszawa 1989 Klus-Stańska D, M., Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. Kruk J, Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych, „Impuls”, Kraków 2002. Petty G. Nowoczesne nauczanie Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców, szkoleniowców, Sopot: GWP, 2010 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W odniesieniu do efektów wzorcowych (KW09, KW10, KW13, KW14, KW15, KW16), efek-tów obszarowych (H1A_W04, S1A_W03, S1A_W08, S1A_W02, H1A_W04, S1A_W09, S1A_W04) oraz efektów kształcenia n-li na EUH-E (X3a) efekty przedmiotowe: student zna terminologię pedagogiczną stosowaną w odniesieniu do zagadnień kształcenia zintegrowane-go, łączy tę wiedzę z innymi dyscyplinami stanowiącymi bazę dla rozumienia zasad integracji wiedzy, zna nowe nurty pedagogiczne odnoszące się do metodyki wczesnej edukacji, odnosi zdobytą wiedzę do szerszego kontekstu kulturowego, funkcjonowania instytucji edukacyjnych, opiekuńczych i terapeutycznych. Rozumie uwarunkowania psychologiczne, społeczne i filozoficzne wprowadzania do praktyki pedagogicznej nowych doktryn i paradygmatów z zakresu wczesnej edukacji w ramach istniejącego systemu edukacji. Umiejętności: W odniesieniu do efektów wzorcowych (KU01, KU02, KU03, KU04, KU08, KU09, KU10), efektów obszarowych (S1A_U01, S1A_U08, S1A_U02, S1A_U06, H1A_U04, H1A_U06, S1A_U03, H1A_U01, H1A_U03, H1A_U10, H1A_U06, S1A_U07, S1A_U04) efekty przed-miotowe: - zakłada się, że student będzie umiał: za pomocą obserwacji i interpretacji zdobywać informacje o procesie kształcenia na poziomie wczesnej edukacji, łącząc je z wiedzą z innych dyscyplin, konstruować rozwiązania dla praktyki pedagogicznej z przedmiotowego zakresu, prezentować je przed słuchaczami oraz opracowywać w postaci pisemnej. Diagnozuje, analizuje, prognozuje zdarzenia i sytuacje edukacyjne odnoszące się do wczesnej edukacji, opracowuje projekty zajęć, osadzając wiedzę praktyczną z kontekstem teoretycznym, jest twórczy i pomysłowy w swoim działaniu. Kompetencje społeczne (postawy): W odniesieniu do efektów wzorcowych (KK02), efektów obszarowych (-), efekty przedmio-towe: zakłada się że student będzie: Zaangażowany w działania na rzecz własnego rozwoju z uwzględnieniem sfery pedagogicznej jako podstawy przyszłej aktywności zawodowej, będzie udoskonalał przyszły warsztat pracy, rozwijał umiejętność pracy w grupie oraz współdziałania z osobami zaangażowanymi w pozytywne zmiany w sferze edukacji. |
Metody i kryteria oceniania: |
• egzamin pisemny z zadaniami otwartymi o zróżnicowanym stopniu trudności, sprawdzające wiedzę i umiejętności w zakresie wyznaczonym przez treści programowe oraz umiejętność interpre-tacji samodzielnie studiowanej literatury; •zaliczenie: wykonanie pracy zaliczeniowej: wykonanie projektu zespołowe-go i jego prezentacja (pisemna i ustna) lub też do wyboru przez prowadzącego- prezentacja multimedialna na temat wybranej metody wykonana i zaprezentowana jako efekt pracy grupowej . Podstawowe kryteria oceny: Znajomość treści objętych problematyką wykładu, poszerzonych o samodzielną lekturę i analizę tekstów źródłowych. Umiejętność wykorzystania wiedzy w projektowaniu sytuacji dydak-tycznych Umiejętność stosowania podstawowych metod skoncentrowanych na nauczycielu, jak i na uczniu wynikająca z wiedzy teoretycznej i prak-tycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2011/12" (zakończony)
Okres: | 2011-09-01 - 2012-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Kruk | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-09-29 - 2013-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Samokształcenie, 15 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Kruk | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Samokształcenie - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz, Jolanta Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.