USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edukacja przyrodnicza i ekologiczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-ZEW22EPRZ-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja przyrodnicza i ekologiczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Drugi rok pedagogika zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 2 sem., N IIst
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Ćwiczenia
Wykład

Wymagania:

znajomość podstaw dydaktyki ogólnej oraz podstawowa wiedza biologiczna z zakresu szkoły średniej


Skrócony opis:

Cele przedmiotu - metodyczne i merytoryczne przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III.

Pełny opis:

Treści programowe:

A. Problematyka wykładu

- akty prawne dotyczące przygotowania programu nauczania ,

- konstrukcja programu nauczania,

B. Problematyka ćwiczeń:

- metodyka kształtowania pojęć przyrodniczych, umiejętności i postaw,

- zastosowanie aktywizujących metod nauczania treści przyrodniczych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej ,

- kącik przyrody – organizacja i wykorzystanie zasobów przyrodniczych,

- zajęcia terenowe – rozpoznawanie pospolitych gat. roślin i zwierząt,

- organizacja pracy lekcyjnej/ zajęć - konstrukcja scenariusza zajęć.

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

1. Andrews G., Knighton K., 100 eksperymentów naukowych. Baw się i ucz razem z nami, Wyd. Świat Książki, Warszawa

2006.

2.Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2002

3.Burnie D., 101 szkolnych doświadczeń przyrodniczych. Wyd. Muza, Warszawa 1997.

4. Brown S.E., Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber, Warszawa 2005.

5. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010

6. Stawiński W., Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa 2000

B. Literatura uzupełniająca

1. Dylak S., Przyrodnicze rozumowanie najmłodszych, czyli uczyć inaczej. Fot-Art, 90,Warszawa 1994

2.Dymara B. /red../, Dziecko w świecie przyrody, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000

3.Gołębniak D. /red /, Uczenie metodą projektów, WSiP. Warszawa 2002

4. Parczewska T., Edukacja ekologiczna w wychowaniu przedszkolnym, Lublin 2008 5

5. Suchora -Olech A., Kształtowanie postawy ekologicznej w edukacji wczesnej, Słupsk 2005

Efekty uczenia się:

Wiedza

W odniesieniu do efektów wzorowych (K_W16), efektów obszarowych (H1A, W04) oraz efektów kształcenia nauczycieli na EUH-E (X3) następujące efekty przedmiotowe:

Student zna dokumenty na podstawie których przygotowywany jest program nauczania oraz metody aktywizujące z zakresu edukacji przyrodniczej. Ma wiedzę dotyczącą sposobów prowadzenia i dokumentowania prostych obserwacji i eksperymentów .

Umiejętności

W odniesieniu do efektów wzorowych (K_U02, K_U03, K_U09, K_U10, K_U11, K_U13), efektów obszarowych (SIA_U02, SIA_U01, SIA_U06, H1A_U04, H1A_U04,H1A_U06, S1A_U03, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U07,S1A_U04, H1A-U05) następujące efekty przedmiotowe:

Student potrafi konstruować własne, innowacyjne programy nauczania. Podczas zajęć/lekcji z edukacji przyrodniczej wykorzystywać będzie głównie metody aktywizujące, pozwalające na realizację założonych celów . Potrafi prowadzić szkolne hodowle zwierząt i uprawę roślin. Bezbłędnie rozpoznawać będzie rośliny i zwierzęta występujące w najbliższym otoczeniu ucznia

Kompetencje społeczne (postawy)

W odniesieniu de efektów wzorcowych (KK01, KK08), efektów obszarowych (H1A_K01, H1A_K04, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05) następujące efekty przedmiotowe:

Student odnosi zdobytą wiedzę i umiejętności do projektowania swojej ścieżki zawodowej, mając świadomość, że wiedza dotycząca metod nauczania musi być ciągle aktualizowana.

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia

• wykład - egzamin,

• ćwiczenia – zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

wykład:

praca egzaminacyjna – program nauczania w zakresie edukacji przyrodniczej

ćwiczenia:

- rozpoznawanie określonych gatunków roślin i zwierząt,

- opracowanie scenariusza zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej z zastosowaniem aktywizujących metod nauczania w kąciku przyrody

C. Podstawowe kryteria :

wykład:

- znajomość dokumentów normalizujących czynności nauczyciela

w zakresie przygotowania programu nauczania,

ćwiczenia:

- aktywny udział w zajęciach,

- prawidłowe formułowanie tematu, celów lekcji/ zajęć i metod do

wybranych treści programowych.

.

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Chrostek-Żugaj
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)