Edukacja przyrodnicza i ekologiczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-ZEW22EPRZ-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edukacja przyrodnicza i ekologiczna dziecka w wieku wczesnoszkolnym i przedszkolnym |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogika zintegrowana edukacja wczesnoszkolna, 2 sem., N IIst |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Ćwiczenia |
Wymagania: | znajomość podstaw dydaktyki ogólnej oraz podstawowa wiedza biologiczna z zakresu szkoły średniej |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu - metodyczne i merytoryczne przygotowanie studentów do prowadzenia zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej w przedszkolu i klasach I-III. |
Pełny opis: |
Treści programowe: A. Problematyka wykładu - akty prawne dotyczące przygotowania programu nauczania , - konstrukcja programu nauczania, B. Problematyka ćwiczeń: - metodyka kształtowania pojęć przyrodniczych, umiejętności i postaw, - zastosowanie aktywizujących metod nauczania treści przyrodniczych w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej , - kącik przyrody – organizacja i wykorzystanie zasobów przyrodniczych, - zajęcia terenowe – rozpoznawanie pospolitych gat. roślin i zwierząt, - organizacja pracy lekcyjnej/ zajęć - konstrukcja scenariusza zajęć. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. Andrews G., Knighton K., 100 eksperymentów naukowych. Baw się i ucz razem z nami, Wyd. Świat Książki, Warszawa 2006. 2.Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2002 3.Burnie D., 101 szkolnych doświadczeń przyrodniczych. Wyd. Muza, Warszawa 1997. 4. Brown S.E., Robimy eksperymenty. Wyd. K. E. Liber, Warszawa 2005. 5. Petty G., Nowoczesne nauczanie. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot 2010 6. Stawiński W., Dydaktyka biologii i ochrony środowiska. PWN, Warszawa 2000 B. Literatura uzupełniająca 1. Dylak S., Przyrodnicze rozumowanie najmłodszych, czyli uczyć inaczej. Fot-Art, 90,Warszawa 1994 2.Dymara B. /red../, Dziecko w świecie przyrody, Wydawnictwo Impuls, Kraków 2000 3.Gołębniak D. /red /, Uczenie metodą projektów, WSiP. Warszawa 2002 4. Parczewska T., Edukacja ekologiczna w wychowaniu przedszkolnym, Lublin 2008 5 5. Suchora -Olech A., Kształtowanie postawy ekologicznej w edukacji wczesnej, Słupsk 2005 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W odniesieniu do efektów wzorowych (K_W16), efektów obszarowych (H1A, W04) oraz efektów kształcenia nauczycieli na EUH-E (X3) następujące efekty przedmiotowe: Student zna dokumenty na podstawie których przygotowywany jest program nauczania oraz metody aktywizujące z zakresu edukacji przyrodniczej. Ma wiedzę dotyczącą sposobów prowadzenia i dokumentowania prostych obserwacji i eksperymentów . Umiejętności W odniesieniu do efektów wzorowych (K_U02, K_U03, K_U09, K_U10, K_U11, K_U13), efektów obszarowych (SIA_U02, SIA_U01, SIA_U06, H1A_U04, H1A_U04,H1A_U06, S1A_U03, S1A_U08, S1A_U06, S1A_U07,S1A_U04, H1A-U05) następujące efekty przedmiotowe: Student potrafi konstruować własne, innowacyjne programy nauczania. Podczas zajęć/lekcji z edukacji przyrodniczej wykorzystywać będzie głównie metody aktywizujące, pozwalające na realizację założonych celów . Potrafi prowadzić szkolne hodowle zwierząt i uprawę roślin. Bezbłędnie rozpoznawać będzie rośliny i zwierzęta występujące w najbliższym otoczeniu ucznia Kompetencje społeczne (postawy) W odniesieniu de efektów wzorcowych (KK01, KK08), efektów obszarowych (H1A_K01, H1A_K04, S1A_K02, S1A_K03, S1A_K05) następujące efekty przedmiotowe: Student odnosi zdobytą wiedzę i umiejętności do projektowania swojej ścieżki zawodowej, mając świadomość, że wiedza dotycząca metod nauczania musi być ciągle aktualizowana. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • wykład - egzamin, • ćwiczenia – zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia wykład: praca egzaminacyjna – program nauczania w zakresie edukacji przyrodniczej ćwiczenia: - rozpoznawanie określonych gatunków roślin i zwierząt, - opracowanie scenariusza zajęć z zakresu edukacji przyrodniczej z zastosowaniem aktywizujących metod nauczania w kąciku przyrody C. Podstawowe kryteria : wykład: - znajomość dokumentów normalizujących czynności nauczyciela w zakresie przygotowania programu nauczania, ćwiczenia: - aktywny udział w zajęciach, - prawidłowe formułowanie tematu, celów lekcji/ zajęć i metod do wybranych treści programowych. . |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.