Zachowania organizacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-31ZO-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zachowania organizacyjne |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Trzeci rok administracji, pierwszy semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest rozumienie istoty i prawidłowości zachowań organizacyjnych, ich uwarunkowań oraz wpływu na funk-cjonowanie organizacji i zarządzania. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest rozumienie istoty i prawidłowości zachowań organizacyjnych, ich uwarunkowań oraz wpływu na funk-cjonowanie organizacji i zarządzania. Po ukończeniu przedmiotu student powinien wiedzieć: jak posługiwać się podstawową wiedzą dotyczącą zachowań organiza-cyjnych, w tym zachowań jednostki, grupy i organizacji oraz wiedzą dotyczącą źródeł i przejawów władzy w organizacji, znać techniki modyfikacji zachowań, mieć świadomość znaczenia kapitału relacyjnego i kultury organizacyjnej dla sprawnego i skutecznego funkcjonowania organizacji. Student powinien znać czynniki kształtujące zachowania organizacyjne, w tym uwarunkowania etyczne tych zachowań rozpatrywane w kontekście odpowiedzialności społecznej organizacji. Ponadto, student powinien mieć świadomość swojej osobowości i czynników determinujących jego zachowania organizacyjne, by świadomie planować swoją karierę zawodową. Student powinnien też umieć skutecznie komunikować się w środowisku społecznym, uwzględniając w procesie komunikacji kontekst odmienności kulturowej. Celem nauczania jest również rozwój osobowości studenta w kierunku dalszego samokształcenia w trakcie pracy zawodowej. Treści programowe A. Problematyka wykładu 1. Zachowania organizacyjne – definicja, istota, zewnętrzne i wewnętrzne uwarunkowania zachowań 2. Poziomy zachowań organizacyjnych: a) zachowania ludzi w organizacji i ich uwarunkowania - istota motywacji, definicja potrzeby, hierarchia potrzeb wg Ma-slowa, teoria X i Y McGregora, czynniki wpływające na zachowania jednostki, formy uczestnictwa w organizacji, zacho-wania menedżerów i ich uwarunkowania, klasyfikacja zachowań b)zachowania grup w organizacji – cechy grupy, klasyfikacja grup, konflikty interpersonalne wewnątrz i międzygrupowe, ich przyczyny oraz sposoby rozwiązywania c)zachowania organizacji jako całości –wyróżniki organizacji, rodzaje osobowości organizacji, wpływ otoczenia na zacho-wania organizacji, główne determinanty zachowań organizacji, zasady przeżycia organizacji w długim czasie 3. Źródła i przejawy władzy w organizacji – przywództwo, autorytet, techniki modyfikacji zachowań, kapitał relacyjny 4. Komunikacja społeczna w organizacji – poziomy komunikacji, znaczenie komunikacji, bariery komunikacji, warunki skutecznego porozumiewania się, zasady negocjacji, główne techniki negocjacji, zachowania negocjacyjne 5. Komunikacja międzykulturowa w organizacjach międzynarodowych – główne bariery komunikacji międzynaro-dowej, wielokulturowość organizacyjna a zachowania organizacyjne 6. Społeczne problemy zmian w organizacji – znaczenie zmian dla organizacji, przyczyny oporu ludzi wobec zmian i sposoby ich eliminacji 7. Kultura organizacyjna – definicja, główne czynniki, rodzaje kultur organizacyjnych, wpływ kultury na zachowania or-ganizacyjne 8. Elementy etyki zachowań organizacyjnych – pojęcie etyki, znaczenie etyki w biznesie, preferowane przez organizację wartości a normy etyczne |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. Cz. Sikorski, Źródła i formy zachowań organizacyjnych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013 2. Zachowania organizacyjne. Wybrane zagadnienia, red. A. Potockiego, Difin, Warszawa 2005 3. B. R. Kuc, J. M. Moczydłowska, Zachowania organizacyjne, Difin, Warszawa 2009 4. J. Szaban, Zachowania organizacyjne. Aspekt międzykulturowy, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2007 5. P. Tyrała, Zachowania organizacyjne w procesie zarządzania, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2003 B. Literatura uzupełniająca 6. S. Sokołowska, Organizacja i zarządzanie. Ujęcie teoretyczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego. Opole 2004 7. M. Mroziewski, Style kierowania i zarządzania. Wybrane koncepcje, Difin, Warszawa 2005 8. Cz. Sikorski, Kultura organizacyjna, C.H. Beck, Warszawa 2002 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Kr1_W03 S1A_W08 - Zna podstawowe systemy zarządzania organizacjami, ich obszary funkcjonalne oraz główne typy struktur organizacyjnych organizacji różnego typu Kr1_W04 S1A_W05 - Ma podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i ekonomiczne oraz o motywach jego działania Kr1_W09S1A_W08S1A_W11 - Zna zasady tworzenia oraz podstaw prawnych i ekonomicznych funkcjonowania organizacji sektora publicznego oraz przedsiębiorstw w wymiarze form organizacyjno-prawnym, jak również uwarunkowania determinujące funkcjonowanie człowieka w organizacji, grupy i samej organizacji Umiejętności Kr1_U05 S1A_U05 - Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regu-łami (prawnymi, ekonomicznymi, moralnymi) w celu rozwiązania podstawowego zadania Kr1_U06 S1A_U02 S1A_U06 S1A_U07 - Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodowej, z uwzględnieniem znajomości czynników wpływających na zachowania organizacyjne Potrafi rozwiązać podstawowe problemy z zakresu administracji, zapewnienia dostępu do usług publicznych oraz zarządzania jednostkami terytorialnymi, pojawiające się w praktyce i wynikające ze specyfiki zachowań organizacyjnych Kr1_U07 S1A_U02 S1A_U06 S1A_U07 - Analizuje proponowane rozwiązania podstawowych problemów z zakresu działania administracji publicznej, umie przedstawić ich zalety i wady oraz zaproponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia przy uwzględnieniu czynników wpływających na zachowania organizacyjne Kr1_U08 S1A_U09 S1A_U10 H1A_U06 -Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych osób oraz formułowania wniosków Kompetencje społeczne (postawy) Kr1_K01 (S1A_K01,S1A_K06,S1A_K01) Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie - inspiruje innych do nauki - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wy-miar interdyscyplinarny - zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możli-wości - umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu Kr1_K02 (S1A_K02,S1A_K03,S1A_K05) Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań - jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu Kr1_K03 (H1A_K02) Komunikacja umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wyko-rzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekonomiczne tych projektów Kr1_K04 (S1A_K04,S1A_K05) Uczciwość - stosuje się do zasad etyki - szanuje prawo - jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem za-wodu Kr1_K05 (S1A_K05,S1A_K03,H1A_K05) Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez sie-bie zadania - potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności - konsekwentnie dąży do celu - umie pracować systematycznie i samodzielnie - stosuje się do reguł i norm życia społecznego Kr1_K06 (S1A_K07) Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • egzamin B. Formy zaliczenia: • egzamin pisemny: testowy / z pytaniami (zadaniami) otwartymi C. Podstawowe kryteria Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest 55% punktów z testu, osoby zabierające głos na wykładzie, odpowiadające na pytania prowadzącego otrzymują dodatkowe punkty. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Egzamin, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Egzamin - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.