USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zarządzanie strategiczne i marketing instytucji publicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2000-AD-AP31ZS-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zarządzanie strategiczne i marketing instytucji publicznych
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Trzeci rok administracji publicznej, pierwszy semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Konwersatorium

Wymagania:

Formy zaliczenia:

• opracowanie przez studentów zagadnień problemowych z zakresu marketingu usług publicznych i zarządzania strategicznego w od-niesieniu do wybranych jednostek administracji publicznej, przygo-towanie prezentacji z opracowanego materiału i zreferowanie jej na zajęciach


Skrócony opis:

Celem konwersatorium jest przybliżenie istoty strategicznego zarządzania instytucją publiczną i uświadomienie znaczenia stra-tegii dla właściwego jej funkcjonowania, ze szczególnym uwzględnieniem działań marketingowych, kształtujących relacje insty-tucji publicznej z otoczeniem, w tym z klientem świadczonych przez tę instytucję usług. Zajęcia mają także uświadomić słucha-czom potrzebę i metody doskonalenia jakości usług oferowanych przez instytucje publiczne oraz wpływ tych działań na wizeru-nek urzędu i charakter relacji z klientem.

Pełny opis:

KONCEPCJA ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO PLACÓWKĄ PUBLICZNĄ:

- definicja zarządzania strategicznego,

- główne szkoły i nurty,

- pojęcie strategii zarządzania (misja, cele organizacji - przykłady),

- analiza strategiczna (analiza SWOT - przykłady),

- planowanie strategiczne jako narzędzie rozwoju instytucji publicznej,

- przykłady strategii instytucji publicznych

2. STRATEGIE MARKETNGOWE INSTYTUCJI PUBLICZNEJ:

- definicja marketingu,

- istota strategii marketingowej

- rodzaje strategii marketingowych

3. MARKETING USŁUG PUBLICZNYCH

- specyfika marketingu usług,

- definicja usługi,

- cechy usług,

- koncepcja marketingu-mix w odniesieniu do usług publicznych

- znaczenie marketingu w funkcjonowaniu instytucji publicznej

4. PROMOCJA INSYTUCJI PUBLICZNEJ

- definicja promocji,

- instrumenty promocji

- znaczenie PR, zasady współpracy z mediami

- postępowanie w sytuacjach kryzysowych (koncepcja zarządzanie kryzysem)

5. ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W INSTYTUCJACH PUBLICZNYCH

- definicja jakości usługi

- jakość jako strategia działania

- podstawowe informacje o normach ISO

- zarządzanie przez jakość (TQM)

- wybrane metody doskonalenia jakości usług (benchmarking, koncepcja organizacji inteligentnej, model European Funda-tion for Quality Management, doskonalenie jakości poprzez samoocenę)

- zarządzanie jakością na wybranych przykładach (Urząd Skarbowy w Elblągu, Komenda Miejska Policji w Elblągu, Urząd Miejski w Elblągu)

Literatura:

1. H. Gawroński, Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010.

2. K. Janasz, W. Janasz, K. Kozioł, K. Szopik, Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, strategie, Difin, Warszawa 2008

3. A. Stanowicka-Traczyk, Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Olsztyn 2008

4. P. Modzelewski, System zarządzania jakością a skuteczność i efektywność administracji samorządowej, CeDeWu, Warszawa 2009

5. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji, Difin, Warszawa 2008.

6. P. Kotler i N. Lee, Marketing w sektorze publicznym, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008

7. Strategie marketingowe, red. W. Wrzoska, PWE, Warszawa 2004

8. Bobińska B., Funkcjonowanie sektora publicznego jako organizacji „otwartych na klienta”,

9. „Firma i Rynek” 2012, nr 1.

B. Literatura uzupełniająca

10. Kierunki doskonalenia usług świadczonych przez administrację publiczną, red. K. Lisiecka

i T. Papaj, Śląskie Centrum Społeczeństwa Informacyjnego, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2009

11. J. Flis „Samorządowe public relations”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007

12. Szeremet P., Zastosowanie marketingu społecznego w realizacji zadań własnych administracji

samorządu gminnego, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”2012, nr 27 (735).

Efekty uczenia się:

Wiedza

- Zna podstawowe systemy zarządzania organizacjami, ich obszary funkcjonalne oraz główne typy struktur organizacyjnych organizacji różnego typu ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania strategicznego i zarządzania marketingiem

- Ma podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i ekono-miczne oraz o motywach jego działania, niezbędną do tworzenia strategii marketinowych

Ma wiedzę niezbędną do oceny zjawisk i przedsięwzięć z zakresu funkcjonowania instytucji ad-ministracyjnych i procesów społecznych. Dostrzega zmiany zachodzące w otoczeniu kulturowym, społecznym, ekonomicznym, politycznym i technologicznym organizacji różnego typu, by two-rzyć strategie i podejmowac decyzje strategiczne w organizacji publicznej

- Zna zasady tworzenia oraz podstaw prawnych i ekonomicznych funkcjonowania organizacji sektora publicznego oraz przedsiębiorstw w wymiarze form organizacyjno-prawnym, jak również uwarunkowania determinujące funkcjonowanie człowieka w organizacji, grupy i samej organizacji

Umiejętności

- Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne w zakresie działania administracji z wykorzy-staniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie strategicznej otoczenia i samej organizacji

- Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, ekonomicznymi, moralnymi) w celu rozwiązania podstawowego zadania z zakresu zarządzania strategicznego i marketingowego

- Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodo-wej, z uwzględnieniem znajomości czynników wpływających na zachowania organizacyjne

Potrafi rozwiązać podstawowe problemy z zakresu administracji, zapewnienia dostępu do usług publicznych oraz zarządzania jednostkami terytorialnymi, pojawiające się w praktyce i wynikające ze specyfiki zarządzania strategicznego i zarządzania marketingiem usług

- Analizuje proponowane rozwiązania podstawowych problemów z zakresu działania administracji publicznej, umie przedstawić ich zalety i wady oraz zaproponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia przy uwzględnieniu czynników wpływających na zachowania organizacyjne

-Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych osób oraz formułowania wniosków

Kompetencje społeczne (postawy)

Samodoskonalenie

- rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie

- inspiruje innych do nauki

- potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar inter-dyscyplinarny

- zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości

- umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu

Współpraca

- potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role

- potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań

- jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu

Komunikacja

umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekono-miczne tych projektów

Uczciwość

- stosuje się do zasad etyki

- szanuje prawo

- jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów

- prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu

Odpowiedzialność

- dotrzymuje terminów,

- potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zada-nia

- potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności

- konsekwentnie dąży do celu

- umie pracować systematycznie i samodzielnie

- stosuje się do reguł i norm życia społecznego

Kreatywność

- myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy

- potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy

- potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia

Metody i kryteria oceniania:

Podstawowe kryteria

Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest umiejętne wykorzystanie w praktyce wiedzy teoretycznej (prawidłowość przeprowadzenia analizy), estetyczne i ciekawe opracowanie danych w postaci pre-zentacji multimedialnej, zgodność prezentacji z tematem, popraw-ność językowa.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2011/12" (zakończony)

Okres: 2011-09-01 - 2012-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Seredocha
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)

Okres: 2012-09-29 - 2013-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Izabela Seredocha
Prowadzący grup: Izabela Seredocha
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0