Zarządzanie strategiczne i marketing instytucji publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-AP31ZS-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie strategiczne i marketing instytucji publicznych |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Trzeci rok administracji publicznej, pierwszy semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | Formy zaliczenia: • opracowanie przez studentów zagadnień problemowych z zakresu marketingu usług publicznych i zarządzania strategicznego w od-niesieniu do wybranych jednostek administracji publicznej, przygo-towanie prezentacji z opracowanego materiału i zreferowanie jej na zajęciach |
Skrócony opis: |
Celem konwersatorium jest przybliżenie istoty strategicznego zarządzania instytucją publiczną i uświadomienie znaczenia stra-tegii dla właściwego jej funkcjonowania, ze szczególnym uwzględnieniem działań marketingowych, kształtujących relacje insty-tucji publicznej z otoczeniem, w tym z klientem świadczonych przez tę instytucję usług. Zajęcia mają także uświadomić słucha-czom potrzebę i metody doskonalenia jakości usług oferowanych przez instytucje publiczne oraz wpływ tych działań na wizeru-nek urzędu i charakter relacji z klientem. |
Pełny opis: |
KONCEPCJA ZARZĄDZANIA STRATEGICZNEGO PLACÓWKĄ PUBLICZNĄ: - definicja zarządzania strategicznego, - główne szkoły i nurty, - pojęcie strategii zarządzania (misja, cele organizacji - przykłady), - analiza strategiczna (analiza SWOT - przykłady), - planowanie strategiczne jako narzędzie rozwoju instytucji publicznej, - przykłady strategii instytucji publicznych 2. STRATEGIE MARKETNGOWE INSTYTUCJI PUBLICZNEJ: - definicja marketingu, - istota strategii marketingowej - rodzaje strategii marketingowych 3. MARKETING USŁUG PUBLICZNYCH - specyfika marketingu usług, - definicja usługi, - cechy usług, - koncepcja marketingu-mix w odniesieniu do usług publicznych - znaczenie marketingu w funkcjonowaniu instytucji publicznej 4. PROMOCJA INSYTUCJI PUBLICZNEJ - definicja promocji, - instrumenty promocji - znaczenie PR, zasady współpracy z mediami - postępowanie w sytuacjach kryzysowych (koncepcja zarządzanie kryzysem) 5. ZARZĄDZANIE JAKOŚCIĄ W INSTYTUCJACH PUBLICZNYCH - definicja jakości usługi - jakość jako strategia działania - podstawowe informacje o normach ISO - zarządzanie przez jakość (TQM) - wybrane metody doskonalenia jakości usług (benchmarking, koncepcja organizacji inteligentnej, model European Funda-tion for Quality Management, doskonalenie jakości poprzez samoocenę) - zarządzanie jakością na wybranych przykładach (Urząd Skarbowy w Elblągu, Komenda Miejska Policji w Elblągu, Urząd Miejski w Elblągu) |
Literatura: |
1. H. Gawroński, Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2010. 2. K. Janasz, W. Janasz, K. Kozioł, K. Szopik, Zarządzanie strategiczne. Koncepcje, metody, strategie, Difin, Warszawa 2008 3. A. Stanowicka-Traczyk, Kształtowanie wizerunku miasta na przykładzie miast polskich, Oficyna Wydawnicza Branta, Bydgoszcz-Olsztyn 2008 4. P. Modzelewski, System zarządzania jakością a skuteczność i efektywność administracji samorządowej, CeDeWu, Warszawa 2009 5. M. Bugdol, Zarządzanie jakością w urzędach administracji, Difin, Warszawa 2008. 6. P. Kotler i N. Lee, Marketing w sektorze publicznym, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008 7. Strategie marketingowe, red. W. Wrzoska, PWE, Warszawa 2004 8. Bobińska B., Funkcjonowanie sektora publicznego jako organizacji „otwartych na klienta”, 9. „Firma i Rynek” 2012, nr 1. B. Literatura uzupełniająca 10. Kierunki doskonalenia usług świadczonych przez administrację publiczną, red. K. Lisiecka i T. Papaj, Śląskie Centrum Społeczeństwa Informacyjnego, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice 2009 11. J. Flis „Samorządowe public relations”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2007 12. Szeremet P., Zastosowanie marketingu społecznego w realizacji zadań własnych administracji samorządu gminnego, „Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu”2012, nr 27 (735). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - Zna podstawowe systemy zarządzania organizacjami, ich obszary funkcjonalne oraz główne typy struktur organizacyjnych organizacji różnego typu ze szczególnym uwzględnieniem zarządzania strategicznego i zarządzania marketingiem - Ma podstawową wiedzę o człowieku, jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i ekono-miczne oraz o motywach jego działania, niezbędną do tworzenia strategii marketinowych Ma wiedzę niezbędną do oceny zjawisk i przedsięwzięć z zakresu funkcjonowania instytucji ad-ministracyjnych i procesów społecznych. Dostrzega zmiany zachodzące w otoczeniu kulturowym, społecznym, ekonomicznym, politycznym i technologicznym organizacji różnego typu, by two-rzyć strategie i podejmowac decyzje strategiczne w organizacji publicznej - Zna zasady tworzenia oraz podstaw prawnych i ekonomicznych funkcjonowania organizacji sektora publicznego oraz przedsiębiorstw w wymiarze form organizacyjno-prawnym, jak również uwarunkowania determinujące funkcjonowanie człowieka w organizacji, grupy i samej organizacji Umiejętności - Potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne w zakresie działania administracji z wykorzy-staniem standardowych metod i narzędzi wykorzystywanych w analizie strategicznej otoczenia i samej organizacji - Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami (prawnymi, ekonomicznymi, moralnymi) w celu rozwiązania podstawowego zadania z zakresu zarządzania strategicznego i marketingowego - Wykorzystuje zdobytą wiedzę do rozstrzygania dylematów pojawiających się w pracy zawodo-wej, z uwzględnieniem znajomości czynników wpływających na zachowania organizacyjne Potrafi rozwiązać podstawowe problemy z zakresu administracji, zapewnienia dostępu do usług publicznych oraz zarządzania jednostkami terytorialnymi, pojawiające się w praktyce i wynikające ze specyfiki zarządzania strategicznego i zarządzania marketingiem usług - Analizuje proponowane rozwiązania podstawowych problemów z zakresu działania administracji publicznej, umie przedstawić ich zalety i wady oraz zaproponować w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia przy uwzględnieniu czynników wpływających na zachowania organizacyjne -Posiada umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych osób oraz formułowania wniosków Kompetencje społeczne (postawy) Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie - inspiruje innych do nauki - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar inter-dyscyplinarny - zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości - umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań - jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu Komunikacja umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekono-miczne tych projektów Uczciwość - stosuje się do zasad etyki - szanuje prawo - jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zada-nia - potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności - konsekwentnie dąży do celu - umie pracować systematycznie i samodzielnie - stosuje się do reguł i norm życia społecznego Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest umiejętne wykorzystanie w praktyce wiedzy teoretycznej (prawidłowość przeprowadzenia analizy), estetyczne i ciekawe opracowanie danych w postaci pre-zentacji multimedialnej, zgodność prezentacji z tematem, popraw-ność językowa. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2011/12" (zakończony)
Okres: | 2011-09-01 - 2012-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-09-29 - 2013-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.