USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Poradnictwo rodzinne 1000-PE-POW21APR-N2
Ćwiczenia (CW) Semestr Zimowy 2013/14

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Literatura:

wykorzystywana podczas zajęć

1. Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział 2: Po-radnictwo).

2. Kawula, S., Brągiel, J., Janke, A.W. (1998). Pedagogika rodziny. Toruń: Wydawnictwo Adam Marsza-łek.(Rozdział 2)

3. Bandler, R., Grinder, J., Satir, V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP.

4. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP.

5. Stierlin, H., Rucker-Embden, I., Wetzel, N., Wirsching, M. (1999). Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk: GWP

6. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

8. Sęk, H. (1985). Wybrane koncepcje teoretyczne jako podstawa poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 51-84). Warszawa: Pań-stwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

10. Sokoluk, W. (1985). Doradztwo i formy psychoterapii w poradnictwie małżeńskim oraz rodzinnym. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 110-136). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

11. Komorowski, A. (1985). Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii małżeńskiej. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 137-161). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

12. McGoldrick, M., Gerson, R., Shellenberger, S. (2007). Genogramy. rozpoznanie i interwencja. Poznań: Wydawnctwo Zysk i S-ka.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1. Bandler, R., Grinder, J., Satir, V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP.

2. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP.

3. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP.

4. Tryjarska, B. (red.) (2012). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe SCHOLAR. (rozdziały: 1, 3, 4, 8, 9, 11).

Efekty uczenia się:

Umiejętności

Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z róż-nymi obszarami działalności pedagogicznej. Student analizuje: komunikację między członkami rodziny, zasady panujące w rodzinie, kontakty rodziny z jej otoczeniem zewnętrznym.

Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Student wykorzystuje wiedzę psychologiczną do analizowania relacji między małżonkami oraz między rodzicami a dziećmi oraz wyprowadza wnioski dla poradnictwa rodzin-nego.

Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) i nowoczesnych technologii (ICT). Student samo-dzielnie studiuje literaturę przedmiotu.

Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjalistycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu rożnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Student stosuje techniki aktywnego słuchania, definiuje zakłócenia w komu-nikacji interpersonalnej. Posługuje się językiem specjalistycznym z zakresu poradnictwa rodzin-nego.

Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. Student prezentuje własne pomysły dotyczące przebiegu porady rodzinnej i formułuje wątpliwości w kontekście dostępnej wiedzy teoretycznej z zakresu poradnictwa rodzinnego. Student konstruuje scenariusz wstępnego wywiadu z rodziną zgłaszającą się po poradę.

Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania, interpreto-wania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz prze-widywać skutki planowanych działań. Student, posługując się wiedzą teoretyczną, proponuje własne wyjaśnienie przyczyn trudności rodzinnych, dyskutuje je w kontekście wiedzy teo-retycznej oraz proponuje alternatywne rozwiązania problemu.

Potrafi animować prace nad rozwojem uczestników procesów pedagogicznych oraz wspierać ich samodzielność w zdobywaniu wiedzy, a także inspirować do działań na rzecz uczenia się przez całe życie. Student w oparciu o wiedzę teoretyczną proponuje i wybiera właściwy sposób prowa-dzenia porady rodzinnej.

Potrafi posługiwać się zasadami i normami etycznymi w podejmowanej działalności, dostrzega i analizuje dylematy etyczne; przewiduje skutki konkretnych działań pedagogicznych. Student analizuje dylematy etyczne w poradnictwie rodzinnym.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia: obecność i aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej

Zakres tematów:

Problematyka ćwiczeń

Charakterystyka interakcji doradcy i rodziny. Prowadzenie wywiadu z rodziną – pierwszy kontakt z rodziną. Komunikacja werbalna i niewerbalna – techniki; komunikacja błędy i bariery komunikacyjne. Poczucie własnej wartości i wyrażanie uczuć. Identyfikowanie reguł rodzinnych. Nawiązywanie kontaktu z dzieckiem. Analiza ról w rodzinie. Wgląd we własny sposób funkcjonowania w rodzinie.

Metody dydaktyczne:

ćwiczenia: dyskusja, pogadanka, ćwiczenia indywidualne, ćwiczenia w podgrupach, ćwiczenia w parach.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 (brak danych), (sala nieznana)
Anna Skuzińska 12/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)