Instytucjonalny wymiar opieki, wychowania i kultury
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-11IWO-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucjonalny wymiar opieki, wychowania i kultury |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogiki, pierwszy semestr, studia niestacjonarne drugiego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
3.00
LUB
2.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest krytyczna analiza instytucjonalnego wymiaru opieki i wychowania oraz kultury, analizy mocnych i słabych stron instytucji opiekuńczo-wychowawczych. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1. Definicja instytucji opiekuńczych i wychowawczych, instytucja jako organizacja, cele organizacji świadczących usługi edukacyjne i opiekuńczo-wychowawcze oraz usługi w zakresie kultury. 2. Definicje podstawowych pojęć: opieka, wychowanie, kultura, system. 3. Analiza zadań z zakresu opieki i wychowania na poziomie poszczególnych resortów (ministerstwo edukacji, ministerstwo zdrowia, ministerstwo sprawiedliwości itd.) 4. Podstawy prawne instytucjonalnego sprawowania opieki, wychowania i funkcjonowania placówek kultury 5. Funkcjonowanie systemu rodzinnych i instytucjonalnych form opieki zastępczej w Polsce, w tym o charakterze ciągłym, całodobowym, placówki opiekuńczo-wychowawcze wsparcia dziennego – zadania i formy pracy 6. Charakterystyka systemu edukacji w Polsce ze wskazaniem placówek wychowania pozaszkolnego 7. Konteksty i wyzwania społecznego ryzyka w obszarze indywidulanym, rodzinnym i wybranych grup społecznych Trendy w opiece kompensacyjnej i kierunki przemian w opiece nad dzieckiem, w tym problematyka praw dziecka – analiza porównawcza wybranych rozwiązań polskich i zagranicznych 8. Polski system opiekuńczy w świetle standardów europejskich 9. Najważniejsze bieżące trendy w reformowaniu opieki zinstytucjonalizowanej |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: 1. System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie, red. S. Badora i D. Marzec, Impuls, Kraków 2002. 2. Prawa dziecka Konteksty prawne i pedagogiczne, red. Andrzejewski, UAM, Poznań 2013. 3. M. Matuszewska, Polski system opiekuńczy w świetle standardów europejskich, http://www.edukacja.edux.pl 4. E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, PWN, Warszawa 1997 B. Literatura uzupełniająca Akty prawne regulujące kwestię opieki, wychowania i edukacji 1. Konstytucja RP, Dz. U. 1997 Nr 78 poz. 483 2. Kodeks rodzinny i opiekuńczy z dnia 25 lutego 1964 r. ((t.j. Dz. U. 2012 poz. 788) 3. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. t.j. 2004 nr 256 poz. 2572 ze zm. 4. Ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004, (Dz. U. t. j. 2009 nr 175 poz. 1362). 5. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235) 6. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887) 7. Kodeks postępowania karnego z dn. 6 czerwca 1997 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 555 ze zm.) 8. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, (t.j.Dz. U. z 2010 nr 33 poz. 178) 9. Konwencja o prawach dziecka (Dz. U. 1991 nr 120 poz. 526). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza W odniesieniu do efektów wzorcowych (KP7_WG7, KP7_WG10, KP7_WG11, KP7_WG12, KP7_WK1, KP7_WK5) następujące efekty przedmiotowe: Student: - ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz zachodzących między nimi relacjach istotnych z punktu widzenia studiowanej specjalności pedagogicznej – ma uporządkowaną wiedzę o celach organizacji, instytucji edukacyjnych i wychowawczych oraz kulturalnych, wchodzących w skład systemu opieki i wychowania, systemu kultury oraz systemu edukacji w Polsce. – ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, kulturalnych oraz wie, jakie zadania i cele opiekuńczo-wychowawcze winni oni realizować. - zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju indywidualnej przedsiębiorczości wykorzystujące wiedzę z zakresu pedagogiki Umiejętności W odniesieniu do efektów wzorcowych (KP7_UW10, KP7_UW11, KP7_UW12, KP7_UW13) następujące efekty przedmiotowe: Student: - wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze pedagogiki - posiada pogłębione umiejętności organizacyjne pozwalające na planowanie, projektowanie i innowacyjne rozwiązywanie problemów związanych ze studiowaną specjalnością pedagogiczną - posiada pogłębione umiejętności w zakresie oceny jakości usług związanych z działalnością edukacyjną, wychowawczą, opiekuńczą i terapeutyczną - stosować przepisy prawa odnoszącego się do instytucji związanych z wybraną sferą działalności edukacyjnej, opiekuńczej, wychowawczej Kompetencje W odniesieniu do efektów wzorcowych (KP7_KK1, KP7_KK3, KP7_KO1, KP7_KO5) następujące efekty przedmiotowe: Student: - ma pogłębioną świadomość poziomu swoje wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. - odpowiedniego określenia priorytetów służących realizacji określonego przez siebie lub innych zadania - jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością w podejmowaniu indywidualnych i zespołowy działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki, angażuje się we współpracę. - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, potrafi uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • Zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia • przygotowanie w małych grupach prezentacji multimedialnej dotyczącej funkcjonowania wybranej instytucji C. Podstawowe kryteria • merytoryczne oraz estetyczne aspekty prezentacji multimedialnej, jej zgodność z określonymi przez wykładowcę wymaganiami oraz sposób referowania każdej z osób • aktywność na zajęciach – możliwość podwyższenia oceny o jeden stopień • obecność na zajęciach (1 nieobecność dopuszczalna, wg. regulaminu studiów) |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2012-09-29 - 2013-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Domańska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest krytyczna analiza instytucjonalnego wymiaru opieki i wychowania oraz kultury, analizy mocnych i słabych stron instytucji opiekuńczo-wychowawczych. |
|
Pełny opis: |
1. Definicja instytucji opiekuńczych i wychowawczych, instytucja jako organizacja, cele organizacji świadczących usługi edukacyjne i opiekuńczo-wychowawcze oraz usługi w zakresie kultury. 2. Definicje podstawowych pojęć: opieka, wychowanie, kultura, system. 3. Analiza zadań z zakresu opieki i wychowania na poziomie poszczególnych resortów (ministerstwo edukacji, ministerstwo zdrowia, ministerstwo sprawiedliwości itd.) 4. Podstawy prawne instytucjonalnego sprawowania opieki, wychowania i funkcjonowania placówek kultury 5. Funkcjonowanie systemu rodzinnych i instytucjonalnych form opieki zastępczej w Polsce, w tym o charakterze ciągłym, całodobowym, placówki opiekuńczo-wychowawcze wsparcia dziennego – zadania i formy pracy 6. Charakterystyka systemu edukacji w Polsce ze wskazaniem placówek wychowania pozaszkolnego 7. Konteksty i wyzwania społecznego ryzyka w obszarze indywidulanym, rodzinnym i wybranych grup społecznych Trendy w opiece kompensacyjnej i kierunki przemian w opiece nad dzieckiem, w tym problematyka praw dziecka – analiza porównawcza wybranych rozwiązań polskich i zagranicznych 8. Polski system opiekuńczy w świetle standardów europejskich 9. Najważniejsze bieżące trendy w reformowaniu opieki zinstytucjonalizowanej |
|
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: 1. System opieki kompensacyjnej w zjednoczonej Europie, red. S. Badora i D. Marzec, Impuls, Kraków 2002. 2. Prawa dziecka Konteksty prawne i pedagogiczne, red. Andrzejewski, UAM, Poznań 2013. 3. M. Matuszewska, Polski system opiekuńczy w świetle standardów europejskich, http://www.edukacja.edux.pl 4. E. Aronson, Człowiek - istota społeczna, PWN, Warszawa 1997 B. Literatura uzupełniająca Akty prawne regulujące kwestię opieki, wychowania i edukacji 1. Konstytucja RP, Dz. U. 1997 Nr 78 poz. 483 2. Kodeks rodzinny i opiekuńczy z dnia 25 lutego 1964 r. ((t.j. Dz. U. 2012 poz. 788) 3. Ustawa o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. t.j. 2004 nr 256 poz. 2572 ze zm. 4. Ustawa o pomocy społecznej z 12 marca 2004, (Dz. U. t. j. 2009 nr 175 poz. 1362). 5. Ustawa z dnia 4 lutego 2011 roku o opiece nad dziećmi do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235) 6. Ustawa z dn. 9 czerwca 2011 roku o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (Dz. U. Nr 149, poz. 887) 7. Kodeks postępowania karnego z dn. 6 czerwca 1997 r. (Dz. U. Nr 89, poz. 555 ze zm.) 8. Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich, (t.j.Dz. U. z 2010 nr 33 poz. 178) 9. Konwencja o prawach dziecka (Dz. U. 1991 nr 120 poz. 526). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-13 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.