Podstawy prawne i organizacyjne oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-22PPiOŚ-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy prawne i organizacyjne oświaty |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | Do uczestniczenia w zajęciach wymagana jest ogólna wiedza o systemie oświaty w Polsce i prawach ucznia Celem przedmiotu jest analiza systemu oświaty w Polsce z uwzględnieniem kluczowych norm prawnych regulujących or-ganizację i funkcjonowanie tego systemu. |
Pełny opis: |
• Podstawowe pojęcia (oświata, system oświaty, reforma systemu oświaty, polityka oświatowa). • Specyfika szkoły jako organizacji. • Przegląd najważniejszych aktów prawnych dotyczących systemu oświaty w Polsce (rys historyczny). • Reformowanie systemu oświaty w aspekcie nowych wyzwań związanych ze szkołą przyszłości. • Współczesne koncepcje zarządzania i koncepcje funkcji kierowniczych w oświacie • • Reforma systemu oświaty 2017. Nowy ustrój szkolny. • Prawa dziecka i prawa oraz obowiązki ucznia • • Przegląd prawa oświatowego (cechy szkoły publicznej, obowiązki nauczyciela, wymagania wobec nauczyciela, obo-wiązki dyrektora szkoły, zadania organu prowadzącego szkołę i organu prowadzącego nadzór pedagogiczny, awans na-uczycieli, ocenianie nauczycieli, wynagradzanie nauczycieli • Organizacja pracy w szkole i placówce oświatowej (na podstawie prawa oświatowego) • Podstawowe dokumenty regulujące życie szkoły jako instytucji edukacyjnej: statut szkoły, program wychowawczy, re-gulamin rady rodziców, regulamin rady pedagogicznej, regulamin samorządu. • Zasady prowadzenia dokumentacji szkolnej • Relacje szkoły z władzami państwowymi i samorządowymi w zakresie zarządzania oświatą |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): • Zarządzanie oświatą, red. M. Herbst, Biblioteczka Oświaty Samorządowej, Warszawa 2012. • D. Kurzyna- Chmiel, Podstawy prawne i organizacyjne oświaty, ABC, Warszawa 2009. • Współczesne problemy organizacji i zarządzania oświatą, red. E. Karcz, Uniwersytet Opolski, Opole 2009 • Konstytucja RP z dnia 2 kwietnia 1997 , Dz. U. 1997 nr 78 poz. 483 • Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe, Dz.U. 2017 poz. 59 i wybrane rozporządzenia MEN • Ustawa z dn 26 stycznia 1982 Karta Nauczyciela, t.j. Dz.U. 2017 nr 0 poz. 1189 B. Literatura uzupełniająca I. Bednarska – Wnuk, Zarządzanie szkołą XXI wieku. Perspektywa menedżerska, ABC a Wolters Kluwer business, War-szawa 2010. R. Pachociński, Oświata i praca w erze globalizacji, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2006. Menedżer i kreator edukacji, red. Cz. Plewka, H. Bednarczyk, ITiE – Państwowy Instytut Badawczy, Radom 2008 J. Fazlagić, Marketing szkoły, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011 |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się K_W014 H1P_W05 S1P_W09 Wiedza Zna wszystkie elementy systemu edukacji, ich powiązania prawne, organizacyjne, instytucjonalne uwarunkowania oraz praktyczne rozwiązania w każdym elemencie tego systemu K_U03 H1P_U02 S1P_U01 S1P_U02 S1P_U06 K_U13 H1P_U11 K_U18 S1P_U05 Umiejętności Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę teoretyczną z zakresu prawa oświatowego w analizie systemu oświaty w Polsce i w odniesieniu do konkretnych elementów tego systemu oraz sytuacji pedagogicznych. Potrafi używać języka specjalistycznego, w tym z zakresu prawa oswiatowego i porozumiewać się w sposób klarowny i spójny z osobami pochodzącymi z różnych środowisk Dostrzega etyczny wymiar działalności pedagogicznej, umie dostosować normy i reguły działania pedagogicznego do aksjologicznego uniwersum K_K01 H1P_K01 S1P_K01 K_K05 H1P_K04 S1P_K04 Kompetencje społeczne (postawy) Posiada samowiedzę dotyczącą własnego profesjonalizmu oraz osobistych możliwości i ograniczeń, jest gotów do pracy nad własnym rozwojem, także podczas pedagogicznej działalności praktycznej Postępuje w sposób odpowiedzialny i etyczny. |
Metody i kryteria oceniania: |
B. Formy zaliczenia • egzamin pisemny: trzy pytania otwarte, • opracowanie zleconych zagadnień w grupach dwuosobowych (celem jest samodzielne korzystanie z obowiązujących aktów prawa) C. Podstawowe kryteria • uzyskanie zaliczenia z prezentacji • każde pytanie na egzaminie pisemnym – 3 punkty, • zaliczenie uzyskuje się przy 5 punktach z egzaminu i zal. z prezentacji |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
![]() |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Seredocha | |
Prowadzący grup: | Izabela Seredocha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-14 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.