Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-22IP-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Instytucje i źródła prawa Unii Europejskiej |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok administracji, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest pojęcie istoty stosunków wewnątrz UE oraz umiejętność scharakteryzowania instytucji i podstawowych instrumentów prawnych integracji europejskiej. |
Pełny opis: |
Treści programowe 1) Zagadnienia wstępne Czym jest UE? Geneza idei zjednoczonej Europy Traktaty wspólnotowe i unijne Charakter prawny UE Prawo unijne-próba zdefiniowania Traktat rzymski (EWG) jako wspólnotowa karta konstytucyjna Traktat z Lizbony Metoda ponadnarodowa Metoda międzyrządowa i jej obecny status w UE 2) Źródła prawa unijnego Inne źródła prawa unijnego niż zasady: prawo pierwotne i prawo wtórne Rozporządzenia Dyrektywy Decyzje Zalecenia i opinie Kwalifikacja aktów unijnych Umowy międzynarodowe jako źródło prawa unijnego 3) System instytucjonalny Instytucje UE-podstawy traktatowe Zadania ETS i Sądu Podsumowanie wiadomości o kompetencjach ETS 4) Podstawowe zasady ustanowione przez orzecznictwo ETS Zasada bezpośredniego skutku Zasada pierwszeństwa prawa unijnego przed prawem krajowym państw członkowskich UE Zasada odpowiedzialności państwa członkowskiego wobec jednostek za szkody Podział na zasady pisane i niepisane Znaczenie zasady solidarności Zasada subsydiarności 5) Trybunał w życiu Obywatela UE Obywatelstwo UE w traktatach i orzecznictwie Swobodny przepływ towarów Swobodny przepływ osób Swoboda świadczenia usług/swobodny przepływ usług 6) Pozostałe instytucje UE Charakterystyka PE Charakterystyka Rady Europejskiej Charakterystyka Rady UE Charakterystyka Komisji Europejskiej Charakterystyka Trybunału Obrachunkowego Charakterystyka Europejskiego Banku Centralnego 7) Wybrane orzeczenia unijne Zarys i znaczenie orzeczenia historycznego Van Gend, sprawa 26/62 z 5.2.1963 r. Zarys i znaczenie orzeczenia historycznego Costa v. ENEL, sprawa 6/64 z 15.7.1964 r. Zarys i znaczenie orzeczenia historycznego w sprawie C-151/02 z 9.9.2003 r. (pojęcia czasu pracy i okresu odpoczynku) - Zarys i znaczenie orzeczenia historycznego w sprawie C-112/00 z 12.6.2003 r. (swoboda wypowiedzi i wolność zgromadzeń) 8) Rozwój UE Pojęcie wspólnego rynku, rynku wewnętrznego, unii gospodarczej i monetarnej Rozwój horyzontalny UE Procedura nabycia członkostwa Traktat akcesyjny Ustanie członkostwa w UE Polityki i działania wewnętrzne UE Podział kompetencji pomiędzy UE a państwa członkowskie |
Literatura: |
Wykaz literatury Do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu) wymagana jest przede wszystkim znajomość wybranych fragmentów podstawowych aktów prawnych UE, czyli TFUE i TUE w wersji Traktatu Lizbońskiego oraz treści prezentowane na wykładzie. Literatura wykorzystana do opracowania wykładu to między innymi: - Kenig-Witkowska, A. Łazowski, R. Ostrihansky, "Prawo instytucjonalne UE", Warszawa 2008 - Z. Brodecki, "Prawo europejskiej integracji", Warszawa 2008 - red. A. Kuś, "Prawo UE z uwzględnieniem Traktatu z Lizbony", Lublin 2010 - strona internetowa: www.curia.europa.eu Literatura uzupełniająca: - J. Justyński, "Instytucje i porządek prawny UE na tle tekstów prawnych oraz orzecznictwa ETS", Toruń 2003 - I. Justyńska, "Zasada poszanowania praw człowieka w europejskim prawie wspólnotowym", Toruń 2009. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Kr2_W04 (S2A_W04 S2A_W09) Ma rozszerzoną wiedzę o poglądach na temat struktur i instytucji publicznych oraz ekonomiczno-społecznych, a także o rodzajach więzi społecznych i o ich historycznej ewolucji, w tym pogłębio-ną wiedzę na temat więzi wynikających z historyczne ewolucji państwa, stosunków pomiędzy państwami oraz administracji jako władzy wykonawczej w trójpodziale władz Kr2_W10 (S2A_W02 S2A_W03 S2A_W07 S2A_W08 S2A_W11) Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji publicznych: prawnych, admini-stracyjnych, ekonomicznych i społecznych, przestrzennych i środowiskowych oraz zmianach w nich zachodzących w odniesieniu do struktur i procedur związanych z funkcjonowaniem admini-stracji europejskiej. Ma pogłębioną wiedzę o wzajemnych relacjach zachodzących pomiędzy normami prawa europejskiego i międzynarodowego oraz pomiędzy strukturami i instytucjami w skali krajowej, europejskiej i międzynarodowej. Umiejętności Kr2_U01 (S2A_U01 S2A_U08) Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska eko-nomiczne, społeczne, przestrzenne i środowiskowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jedno-stek terytorialnych. Rozumie i umie wyjaśnić treść aktów administracyjnych oraz innych dokumentów, komunikatów i artykułów w prasie i czasopismach z obszaru nauk społecznych. Prawidłowo stosuje pojęcia z zakresu nauk społecznych, w tym w szczególności z zakresu nauk prawnych i nauki o administracji. Kr2_U02 (S2A_U02 S2A_U03 S2A_U10 H2A_U07) Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i rozwoju jed-nostek teryt. Potrafi formułować własne opinie krytyczne. Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur Kr2_U03 (S2A_U02 S2A_U03 H2A_U05) Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Potrafi postawić i zweryfikować proste hipotezy badawcze. Potrafi zgromadzić dane, analizować i prezentować sprawy i zjawiska przy wykorzystaniu technologii informacyjnych. Kr2_U04 (S2A_U04) Potrafi prognozować i modelować złożone sprawy administracyjne oraz procesy i zjawiska spo-łeczno-ekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla nauki o administracji Kr2_U05 (S2A_U05) Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami praw-nymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji pu-blicznej. Kr2_U06 (S2A_U02 S2A_U06 S2A_U07) Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwiązy-wania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce działania administracji. Zna ograniczenia przydatności stosowanej wiedzy. Kr2_U07 (S2A_U02 S2A_U06 S2A_U07) Umie samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych spraw administracyjnych i publicz-nych problemów z zakresu społeczno-ekonomicznego w oparciu o założone kryteria. Potrafi do-prowadzić do podjęcia rozstrzygnięć w tym zakresie. Kr2_U08 (S2A_U09 S2A_U10 H2A_U07) Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dyskusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę. Kompetencje społeczne (postawy) Kr2_K01 (S2A_K01 S2A_K06 H2A_K01) Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie - inspiruje innych do nauki - potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar inter-dyscyplinarny - zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwości - umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu Kr2_K02 (S2A_K02 S2A_K03 S2A_K05) Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role - potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań - jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu Kr2_K03 (S2A_K05 A2A_K02) Komunikacja - umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzysta-niem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekonomicz-ne tych projektów Kr2_K04 (S2A_K04 S2A_K05) Uczciwość - stosuje się do zasad etyki - szanuje prawo - jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów - prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu Kr2_K05 (S2A_K05 S2A_K03 H2A_K05) Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, - potrafi odpowiednio określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania - potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności - konsekwentnie dąży do celu - umie pracować systematycznie i samodzielnie - stosuje się do reguł i norm życia społecznego Kr2_K06 (S2A_K07 H2A_K06) Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy - potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy - potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • egzamin B. Formy zaliczenia - przygotowanie prezentacji o danej instytucji unijnej lub omawiającej dane orzeczenie unijne - egzamin pisemny testowy z działu: źródła prawa UE. C. Podstawowe kryteria -przygotowanie prezentacji ocenionej bardzo dobrze zwalnia z części egzaminu dotyczącej instytucji -na egzaminie pisemnym testowym kryterium pozytywnej oceny jest wybór prawidłowej odpowiedzi na przynajmniej połowę pytań testowych |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Justyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Justyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Izabela Justyńska | |
Prowadzący grup: | Izabela Justyńska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Zawrot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Zawrot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Zawrot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Zawrot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 27 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosław Zawrot | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-14 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.