Komunikacja społeczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-ZA-12KS-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komunikacja społeczna |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w wiedzę z zakresu komunikacji społecznej (podstawy, uwarunkowania, barie-ry) oraz – kluczowe umiejętności komunikacyjne. Uczestnicy zajęć powinni nie tylko umieć się porozumiewać na płaszczyźnie społecznej w różnych formach i stylach stosownie do sytuacji i okoliczności, ale także – rozwiązywać konflikty na płaszczyź-nie komunikacji ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności mediacji i negocjacji. Zajęcia mają także na celu uświadomie-nie studentom znaczenia w komunikacji społecznej takich cech i postaw, jak: sprawność i precyzja językowa, empatia, wła-ściwa samoocena i asertywność. |
Pełny opis: |
Treści programowe – konwersatorium 1. Podstawy komunikacji społecznej: pojęcie, elementy i proces komunikacji społ., formy i sposoby komunikacji społ. 2. Podstawy komunikacji społecznej cd.: kanały, modele i schematy, rola kontekstu. 3. Komunikacja interpersonalna: komunikacja werbalna i niewerbalna. 4. Przeszkody w skutecznej komunikacji: rodzaje przeszkód, informacja zwrotna. 5. Aktywne słuchanie: reguły i techniki. Asertywność. 6. Manipulacja i perswazja: pojęcia, funkcje, techniki i strategie, stereotypy i uprzedzenia. 7. Efektywna współpraca: zasady współpracy, wzbudzanie zaufania, role w grupie. 8. Konflikty społeczne: rodzaje konfliktów, sposoby ich rozwiązywania i radzenia sobie z nimi. 9. Negocjacje i mediacje: techniki negocjacji, rola mediacji. 10. Rola mediów masowych w społeczeństwie: sposób funkcjonowania, rodzaje audycji radiowych i telewizyjnych, od-działywanie na społeczeństwo, budowanie wizerunku. 11. Komunikacja w internecie: formy i sposoby, portale społecznościowe, netykieta. 12. Profesjonalna komunikacja: zasady, sposoby i błędy. 13. Komunikacja w organizacji: sposoby i formy komunikacji w organizacji, komunikowanie pionowe, poziome, masowe. 14. Autoprezentacja: formy i style, rozmowa kwalifikacyjna, wizerunek. 15. Wystąpienia publiczne: prezentacje, przemówienia, zebrania, konferencje, wiece. 16. Reklama i Public Relations. 17. Komunikacja międzykulturowa: przyczyny niepowodzeń, reguły skutecznej komunikacji międzykulturowej. 18. Plotka i fake news. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć: 1. Baryluk M., Wawrzak-Chodaczek M., Komunikacja społeczna w świecie realnym, Adam Marszałek, Toruń 2008. 2. Blein B., Sztuka prezentacji i wystąpień publicznych, RM, Warszawa 2010. 3. Dobek-Ostrowska B., Podstawy komunikowania społecznego, Astrum, Wrocław 2004. 4. Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, GWP, Gdańsk 2003. 5. Wachowiak A., Komunikacja społeczna i negocjacje w biznesie, WSZHiR, Poznań 2001. 6. Wawrzak-Chodaczek M., Komunikacja społeczna w świecie wirtualnym, Adam Marszałek, Toruń 2008. B. Literatura uzupełniająca 1. Bartmiński J., Majer-Baranowska U., Bariery i pomosty w komunikacji językowej Polaków, UMCS, Lublin 2005. 2. Bocheńska-Włostowska K., Akademia umiejętności interpersonalnych. 20 spotkań z komunikacją, Impuls, Kraków 2009. 3. Davis M., Fanning P., Mc Kay M., Sztuka skutecznego porozumiewania się, GWP, Gdańsk 2007. 4. Nęcki Z., Komunikacja międzyludzka, Antykwa, Kraków 2000. 5. Nęcki Z., Komunikacja niewerbalna [w:] Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Kraków 2005. 6. Penc J., Komunikacja i negocjowanie w organizacji, Difin, Warszawa 2010. 7. Doherty N., M. Guyler, Mediacja i rozwiązywanie konfliktów w pracy, Wolters Kluwer Polska, War-szawa 2010. 8. Pease A. B., Mowa ciała, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2011. 9. Pease A. B., Mowa ciała w pracy, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2011. 10. Peeling N., Negocjacje. Co dobry negocjator wie, robi i mówi, PWE, Warszawa 2010. 11. Rojewska A., Grupa bawi się i pracuje, UNUS, Wrocław 2000. 12. Słaboń A., Konflikt społeczny i negocjacje, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2008. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia się Wiedza KP6_WG4 wiedzę o człowieku, jako podmiocie tworzącym struktury społeczne i ekonomiczne oraz o motywach jego działania KP6_WK1 wiedzę o normach i regułach (prawnych, organizacyjnych, moralnych i etycznych) w zakresie nauk społecznych dotyczących organizacji różnego typu i osób tworzących te organizacje i potrafi je wykorzystać w praktyce, a także pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności przemysłowej i prawa autorskiego Umiejętności KP6_UK3 posiada umiejętność merytorycznego formułowania wniosków i ich argumentowania z wykorzystaniem posiadanej wiedzy w odniesieniu do poglądów innych osób KP6_UO Planować i organizować pracę indywidualną oraz zespołową, przyjmować i wyznaczać zadania, współpracować z grupą, pełnić różne role w grupie; Kompetencje społeczne PK6_KO2 myślenia kreatywnego, wyjścia poza utarte schematy; myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy; elastycznego dostosowania się do wymogów otoczenia KP6_KR2 przedstawienia w sposób zrozumiały dla innych swojego poglądu, zagadnienia; odważnego (ale z rozwagą) wyrażania swojego zdania oraz zadawania pytań; kulturalnego uczestnictwa w dyskusji; wyrażania konstruktywnej krytyki |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia aktywność na zajęciach, praca zaliczeniowa C. Podstawowe kryteria obecność na zajęciach, znajomość treści objętych problematyką konwersatorium (aktywne uczestnictwo w zajęciach), napisanie pracy zaliczeniowej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioleta Engler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-14 - 2021-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioleta Engler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Wioleta Engler | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.