Biomedyczne podstawy wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-12BPW-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biomedyczne podstawy wychowania |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | Wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka ze szkoły średniej |
Skrócony opis: |
1) Zapoznanie z czynnikami warunkującym prawidłowy rozwój ontogenetyczny (molekularne podstawy dziedziczności i zmienności). 2. Nabycie umiejętności rozpoznawania i rozumienia potrzeb biologicznych dziecka na każdym etapie rozwoju w celu wspierania jego zdrowia i rozwoju. |
Pełny opis: |
Cele przedmiotu Zapoznanie studentów z czynnikami warunkującym prawidłowy rozwój ontogenetyczny (molekularne podstawy dziedziczności i zmienności) w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych i problemami zdrowotnymi ucznia oraz ich wpływem na sytuację szkolną (zaburzenia odżywiania, uzależnienia) . Zwrócona zostanie również uwaga na znaczenie promocji i ochrony zdrowia. Treści programowe - wykład Rozwój osobniczy człowieka (endogenne i egzogenne czynniki rozwoju człowieka). Biologiczne i kulturowe uwarunkowania rozwoju biologicznego. Mechanizmy przystosowawcze w rozwoju człowieka( adaptacja i adiustacja). Źródła zmienności biologicznej człowieka( zmienność genetyczna i zmienność fenotypowa). Podstawowe mechanizmy przekazu materiału genetycznego. Mutacje genetyczne i ich rodzaje. B. Problematyka konwersatorium Rozwój fizyczny i motoryczny oraz potrzeby dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym, wczesnym i późnym wieku szkolnym, w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości. Wybrane choroby genetyczne i wady wrodzone Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Żywienie jako jedna z potrzeb człowieka - zaburzenia odżywiania. Uzależnienia (w tym od środków psychoaktywnych i komputera). Promocja i ochrona zdrowia uczniów. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1.Mięsowicz J., 2001. Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. 2.Wolański N., 2005. Rozwój biologiczny człowieka. PWN, Warszawa. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1.Jaczewski A., 2003. Biologiczne i metodyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa. 2.Jopkiewicz A., Suliga A., 1995. Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Wyd. Instytutu Technologii i Eksploatacji, Radom. B. Literatura uzupełniająca 1.Doleżych B., Łaszczyca P., (red).2004. Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej. Wyd. A. Marszałek, Toruń. |
Efekty uczenia się: |
-- Wiedza W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_W03. K_W05), efektów obszarowych (H1P_W02, S1P_W05) i efektów kształcenia nauczycieli na EUH-E ( E1_1, E1_2) następujące efekty przedmiotowe: Student posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, poszerzoną w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych oraz posiada wiedzę na temat biologicznych i medycznych podstaw wychowania i kształcenia. Charakteryzuje biomedyczne czynniki rozwoju dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym, wczesnym i późnym wieku szkolnym, w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości oraz rozwój fizyczny i motoryczny i zmiany fizyczne zachodzące w okresie dojrzewania. Zna problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na sytuację szkolną (zaburzenia odżywiania, uzależnienia). Wie na czym polega promocja i ochrona zdrowia uczniów. Umiejętności W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_U02, K_U05, K_U06), efektów obszarowych ( S1P_U01, S1P_U02, S1P-03, S1P_04, S1P_07, S1P_U08) następujące efekty przedmiotowe: Student potrafi rozpoznać potrzeby biologiczne dzieci i młodzieży oraz dobierać metody wspierania ich rozwoju, edukacji i zdrowia. Dokonuje oceny rozwoju fizycznego i motorycznego w kontekście stanu zdrowia i zaburzeń rozwojowych. Wskazuje biologiczne uwarunkowania chorób i wynikające z nich niepowodzenia szkolne. Dostrzega i określa negatywne skutki czynników rozwojowych, zaburzeń odżywiania i uzależnienia wskazując działania zaradcze. Kompetencje społeczne (postawy) W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_K08), efektów obszarowych (H1P_K05, S1P_K05) następujące efekty przedmiotowe: Student jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne. Jest przekonany o konieczności posiadania przez pedagoga wiedzy o rozwoju i potrzebach biologicznych dzieci w różnych okresach rozwoju. Prowadzi zdrowy styl życia oraz wyraża gotowość do tworzenia pozytywnych wzorców dla innych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • wykład - egzamin, • konwersatorium – zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia wykład: • egzamin ustny konwersatorium • średnia z ocen - 2 prace zaliczeniowe, oraz przygotowana prezentacja. C. Podstawowe kryteria : wykład: • znajomość treści objętych problematyką wykładu i konwersatorium Konwersatorium : • aktywny udział w konwersatoriach |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-14 - 2013-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
Wykład, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Grażyna Chrostek-Żugaj | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.