USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Biomedyczne podstawy wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-12BPW-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Biomedyczne podstawy wychowania
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Pierwszy rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 5.00 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Konwersatorium
Wykład

Wymagania:

Wiadomości z zakresu anatomii i fizjologii człowieka ze szkoły średniej

Skrócony opis:

1) Zapoznanie z czynnikami warunkującym prawidłowy rozwój ontogenetyczny (molekularne podstawy dziedziczności i zmienności).

2. Nabycie umiejętności rozpoznawania i rozumienia potrzeb biologicznych dziecka na każdym etapie rozwoju w celu wspierania jego zdrowia i rozwoju.

Pełny opis:

Cele przedmiotu

Zapoznanie studentów z czynnikami warunkującym prawidłowy rozwój ontogenetyczny (molekularne podstawy dziedziczności i zmienności) w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych i problemami zdrowotnymi ucznia oraz ich wpływem na sytuację szkolną (zaburzenia odżywiania, uzależnienia) . Zwrócona zostanie również uwaga na znaczenie promocji i ochrony zdrowia.

Treści programowe - wykład

Rozwój osobniczy człowieka (endogenne i egzogenne czynniki rozwoju człowieka). Biologiczne i kulturowe uwarunkowania rozwoju biologicznego. Mechanizmy przystosowawcze w rozwoju człowieka( adaptacja i adiustacja). Źródła zmienności biologicznej człowieka( zmienność genetyczna i zmienność fenotypowa). Podstawowe mechanizmy przekazu materiału genetycznego. Mutacje genetyczne i ich rodzaje.

B. Problematyka konwersatorium

Rozwój fizyczny i motoryczny oraz potrzeby dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym, wczesnym i późnym wieku szkolnym, w okresie dojrzewania i wczesnej dorosłości. Wybrane choroby genetyczne i wady wrodzone Problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na jego sytuację szkolną. Żywienie jako jedna z potrzeb człowieka - zaburzenia odżywiania. Uzależnienia (w tym od środków psychoaktywnych i komputera). Promocja i ochrona zdrowia uczniów.

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

A.1. wykorzystywana podczas zajęć

1.Mięsowicz J., 2001. Auksologia. Rozwój biologiczny człowieka i metody jego oceny od narodzin do dorosłości. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa.

2.Wolański N., 2005. Rozwój biologiczny człowieka. PWN, Warszawa.

A.2. studiowana samodzielnie przez studenta

1.Jaczewski A., 2003. Biologiczne i metodyczne podstawy rozwoju i wychowania. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa.

2.Jopkiewicz A., Suliga A., 1995. Biologiczne podstawy rozwoju człowieka. Wyd. Instytutu Technologii i Eksploatacji, Radom.

B. Literatura uzupełniająca

1.Doleżych B., Łaszczyca P., (red).2004. Biomedyczne podstawy rozwoju z elementami higieny szkolnej. Wyd. A. Marszałek, Toruń.

Efekty uczenia się:

-- Wiedza

W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_W03. K_W05), efektów obszarowych (H1P_W02, S1P_W05) i efektów kształcenia nauczycieli na EUH-E ( E1_1, E1_2) następujące efekty przedmiotowe:

Student posiada podstawową wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia w aspekcie biologicznym, poszerzoną w odniesieniu do wszystkich etapów edukacyjnych oraz posiada wiedzę na temat biologicznych i medycznych podstaw wychowania i kształcenia. Charakteryzuje biomedyczne czynniki rozwoju dziecka w wieku poniemowlęcym, przedszkolnym, wczesnym i późnym wieku szkolnym, w okresie adolescencji i wczesnej dorosłości oraz rozwój fizyczny i motoryczny i zmiany fizyczne zachodzące w okresie dojrzewania. Zna problemy zdrowotne ucznia i ich wpływ na sytuację szkolną (zaburzenia odżywiania, uzależnienia). Wie na czym polega promocja i ochrona zdrowia uczniów.

Umiejętności

W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_U02, K_U05, K_U06), efektów obszarowych ( S1P_U01, S1P_U02, S1P-03, S1P_04, S1P_07, S1P_U08) następujące efekty przedmiotowe:

Student potrafi rozpoznać potrzeby biologiczne dzieci i młodzieży oraz dobierać metody wspierania ich rozwoju, edukacji i zdrowia. Dokonuje oceny rozwoju fizycznego i motorycznego w kontekście stanu zdrowia i zaburzeń rozwojowych. Wskazuje biologiczne uwarunkowania chorób i wynikające z nich niepowodzenia szkolne. Dostrzega i określa negatywne skutki czynników rozwojowych, zaburzeń odżywiania i uzależnienia wskazując działania zaradcze.

Kompetencje społeczne (postawy)

W odniesieniu do efektów wzorcowych (K_K08), efektów obszarowych (H1P_K05, S1P_K05) następujące efekty przedmiotowe:

Student jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne. Jest przekonany o konieczności posiadania przez pedagoga wiedzy o rozwoju i potrzebach biologicznych dzieci w różnych okresach rozwoju. Prowadzi zdrowy styl życia oraz wyraża gotowość do tworzenia pozytywnych wzorców dla innych.

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia

• wykład - egzamin,

• konwersatorium – zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia

wykład:

• egzamin ustny

konwersatorium

• średnia z ocen - 2 prace zaliczeniowe, oraz

przygotowana prezentacja.

C. Podstawowe kryteria :

wykład:

• znajomość treści objętych problematyką wykładu i konwersatorium

Konwersatorium :

• aktywny udział w konwersatoriach

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)

Okres: 2013-02-14 - 2013-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Chrostek-Żugaj
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)

Okres: 2013-10-01 - 2014-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Chrostek-Żugaj
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Chrostek-Żugaj
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-13
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Egzamin
Wykład - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-14 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Wykład, 9 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grażyna Chrostek-Żugaj
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0