USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia wychowania

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 1000-PE-12HW-N1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia wychowania
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy: Pierwszy rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Tryb prowadzenia:

Konwersatorium

Wymagania:

Wymagania wstępne, Podstawowa wiedza z Historii powszechnej i Historii Polski

Samodzielna, logiczna wypowiedź na jedno z zadanych pytań problemowych. Wykazanie się znajomością faktów i rozumienie zjawisk oraz przemian w sferze kształcenia i wychowania.

Skrócony opis:

Celem studiowania historii wychowania jest poznanie i rozumienie miejsca wychowania oraz nauczania w życiu społe-czeństw na tle zmieniających się epok i warunków ludzkiej egzystencji. Ukazanie słuchaczom dorobku polskiej myśli pedagogicznej na tle europejskich i światowych doświadczeń w ścisłym powiązaniu z dziejami narodu polskiego, twórczego wysiłku polskich elit oraz walki o zachowanie ducha narodowego w trudnych momentach polskiej historii. Celem zajęć jest również ukazanie różnorodności koncepcji edukacji, przybliżenie działalności wybitnych postaci z sfery myśli pedagogicznej a poprzez to zrozumienie przez uczestników zajęć genezy współczesnych koncepcji oświaty i wychowania, tak w Polsce, jak też w Europie.

Pełny opis:

A. Problematyka konwesatoriów

Wychowanie w średniowieczu

Początki i rola uniwersytetów

Powstanie Akademii Krakowskiej

Oświata i szkolnictwo w Polsce w okresie średniowiecza

Renesans a wychowanie

Rola reformacji w przemianach oświaty

Myśl pedagogiczna w Polsce w dobie humanizmu i reformacji

Szkolnictwo na ziemiach polskich w XVI i XVIIw.

Poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego na wychowanie

Myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskigo

Rola Johna Locka w rozwoju myśli pedagogicznej

Pedagogika w dobie oświecenia

Poglądy Jana Jakuba Rousseau na wychowanie

Szkoła polska w XVIIIw.

Działalność Polskiej Komisji Edukacji Narodowej

Nowe prądy w wychowaniu na przełomie XIX/XXw.

Istota pedagogiki naturalistycznej

Pedagogika humanistyczna

Stan polskiej oświaty w pierwszych latach niepodległości

Reforma szkolna lat 30-tych

Stan polskiej myśli pedagogicznej w latach trzydziestych

Odbudowa szkolnictwa w Polsce w latach 1945-1948

Reformy szkolne w latach 1948-1961

Zmiany szkolnictwa polskiego a latach 70-tych.

B. Problematyka / konwersatorium /

Szkolnictwo polskie w zaborze rosyjskim

Szkolnictwo polskie w zaborze pruskim

Szkolnictwo polskie w zaborze austriackim

Oświata polska w okresie okupacji hitlerowskiej

Szkolnictwo polskie w latach 80-tych

Szkolnictwo polskie w okresie przemian ustrojowych

Współczesne nurty myśli pedagogicznej

Literatura:

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

Araszkiewicz F.,Ideały wychowawcze II Rzeczypospolitej, Warszawa 1978

Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa1987

Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003

Jakubiak K., Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995

Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w PolsceXXw., Warszawa1998

Sobczak J., Nowe wychowanie w polskiej pedagogice okresu II Rzeczypospolitej, Bydgoszcz 1998

Smołalski A., Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVIwieku do końca IIRzeczypospolitej,

Opole 1994

Sośnicki K., Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XXw., Warszawa 1967

Suchodolski B.,Okoń W.,[red.], Z dziejów myśli pedagogicznej. Materiały studiów pedagogicznych,t.IV, Warszawa 1958.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i uczenia się oraz uniwersalnych, humanistycznych, społeczno - kulturowych, ideologicznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych kontekstów tych procesów.

Zna różne ujęcia funkcjonowania człowieka, rozumie ich filozoficzne, humanistyczne i społeczne źródła oraz konteksty.

Zna różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności.

Ma wiedzę o tradycji i współczesnych przeobrażeniach systemów pedagogicznych, zwłaszcza dotyczących studiowanej specjalności.

Umiejętności

Potrafi inicjować i utrzymywać interakcje komunikacyjne.

Umie argumentować własne stanowisko, prezentować własne poglądy w odniesieniu do wybranych koncepcji i przejawów pedagogicznych działań.

Dostrzega etyczny wymiar działalności pedagogicznej, umie dostosować normy i reguły działania pedagogicznego do aksjologicznego uniwersum.

Kompetencje społeczne (postawy)

Ceni profesjonalizm, dostrzega etyczny wymiar własnych działań pedagogicznych, jest zdolny do refleksji nad własną praktyką.

Jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne.

Metody i kryteria oceniania:

Sposób zaliczenia

• ocena samodzielnie przygotowanych prezentacji na wybrany temat

• udział w dyskusji, samodzielna ocena problemu

Formy zaliczenia

• ocena za prezentację i udział w dyskusji

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)

Okres: 2013-02-14 - 2013-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Magdalena Dubiella-Polakowska, Henryk Horbaczewski
Prowadzący grup: Magdalena Dubiella-Polakowska, Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)

Okres: 2014-02-14 - 2014-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Henryk Horbaczewski
Prowadzący grup: Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)

Okres: 2015-02-14 - 2015-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Konwersatorium, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2016-02-14 - 2016-09-05
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Wykład, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2017-02-14 - 2017-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Regina Abakanowicz, Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-14 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Regina Abakanowicz, Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-14 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Regina Abakanowicz, Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-14 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Regina Abakanowicz, Henryk Horbaczewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-14 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Regina Abakanowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-14 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 9 godzin więcej informacji
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Tomasz Maliszewski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 6.8.0.0