Historia wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-12HW-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia wychowania |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Pierwszy rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Konwersatorium |
Wymagania: | Wymagania wstępne, Podstawowa wiedza z Historii powszechnej i Historii Polski Samodzielna, logiczna wypowiedź na jedno z zadanych pytań problemowych. Wykazanie się znajomością faktów i rozumienie zjawisk oraz przemian w sferze kształcenia i wychowania. |
Skrócony opis: |
Celem studiowania historii wychowania jest poznanie i rozumienie miejsca wychowania oraz nauczania w życiu społe-czeństw na tle zmieniających się epok i warunków ludzkiej egzystencji. Ukazanie słuchaczom dorobku polskiej myśli pedagogicznej na tle europejskich i światowych doświadczeń w ścisłym powiązaniu z dziejami narodu polskiego, twórczego wysiłku polskich elit oraz walki o zachowanie ducha narodowego w trudnych momentach polskiej historii. Celem zajęć jest również ukazanie różnorodności koncepcji edukacji, przybliżenie działalności wybitnych postaci z sfery myśli pedagogicznej a poprzez to zrozumienie przez uczestników zajęć genezy współczesnych koncepcji oświaty i wychowania, tak w Polsce, jak też w Europie. |
Pełny opis: |
A. Problematyka konwesatoriów Wychowanie w średniowieczu Początki i rola uniwersytetów Powstanie Akademii Krakowskiej Oświata i szkolnictwo w Polsce w okresie średniowiecza Renesans a wychowanie Rola reformacji w przemianach oświaty Myśl pedagogiczna w Polsce w dobie humanizmu i reformacji Szkolnictwo na ziemiach polskich w XVI i XVIIw. Poglądy Andrzeja Frycza Modrzewskiego na wychowanie Myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskigo Rola Johna Locka w rozwoju myśli pedagogicznej Pedagogika w dobie oświecenia Poglądy Jana Jakuba Rousseau na wychowanie Szkoła polska w XVIIIw. Działalność Polskiej Komisji Edukacji Narodowej Nowe prądy w wychowaniu na przełomie XIX/XXw. Istota pedagogiki naturalistycznej Pedagogika humanistyczna Stan polskiej oświaty w pierwszych latach niepodległości Reforma szkolna lat 30-tych Stan polskiej myśli pedagogicznej w latach trzydziestych Odbudowa szkolnictwa w Polsce w latach 1945-1948 Reformy szkolne w latach 1948-1961 Zmiany szkolnictwa polskiego a latach 70-tych. B. Problematyka / konwersatorium / Szkolnictwo polskie w zaborze rosyjskim Szkolnictwo polskie w zaborze pruskim Szkolnictwo polskie w zaborze austriackim Oświata polska w okresie okupacji hitlerowskiej Szkolnictwo polskie w latach 80-tych Szkolnictwo polskie w okresie przemian ustrojowych Współczesne nurty myśli pedagogicznej |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): Araszkiewicz F.,Ideały wychowawcze II Rzeczypospolitej, Warszawa 1978 Delumeau J., Cywilizacja Odrodzenia, Warszawa1987 Gutek G., Filozoficzne i ideologiczne podstawy edukacji, Gdańsk 2003 Jakubiak K., Rodzina jako środowisko wychowawcze w czasach nowożytnych, Bydgoszcz 1995 Wołoszyn S., Nauki o wychowaniu w PolsceXXw., Warszawa1998 Sobczak J., Nowe wychowanie w polskiej pedagogice okresu II Rzeczypospolitej, Bydgoszcz 1998 Smołalski A., Ideały wychowawcze w polskiej myśli pedagogicznej od XVIwieku do końca IIRzeczypospolitej, Opole 1994 Sośnicki K., Rozwój pedagogiki zachodniej na przełomie XIX i XXw., Warszawa 1967 Suchodolski B.,Okoń W.,[red.], Z dziejów myśli pedagogicznej. Materiały studiów pedagogicznych,t.IV, Warszawa 1958. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Ma podstawową wiedzę na temat edukacji, wychowania i uczenia się oraz uniwersalnych, humanistycznych, społeczno - kulturowych, ideologicznych, biologicznych, psychologicznych i medycznych kontekstów tych procesów. Zna różne ujęcia funkcjonowania człowieka, rozumie ich filozoficzne, humanistyczne i społeczne źródła oraz konteksty. Zna różne koncepcje wychowania i edukacji, ich źródła, uwarunkowania, następstwa i konsekwencje wyboru każdej z nich, a także generowane przez nie trudności. Ma wiedzę o tradycji i współczesnych przeobrażeniach systemów pedagogicznych, zwłaszcza dotyczących studiowanej specjalności. Umiejętności Potrafi inicjować i utrzymywać interakcje komunikacyjne. Umie argumentować własne stanowisko, prezentować własne poglądy w odniesieniu do wybranych koncepcji i przejawów pedagogicznych działań. Dostrzega etyczny wymiar działalności pedagogicznej, umie dostosować normy i reguły działania pedagogicznego do aksjologicznego uniwersum. Kompetencje społeczne (postawy) Ceni profesjonalizm, dostrzega etyczny wymiar własnych działań pedagogicznych, jest zdolny do refleksji nad własną praktyką. Jest odpowiedzialny za siebie i innych oraz za swoje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Sposób zaliczenia • ocena samodzielnie przygotowanych prezentacji na wybrany temat • udział w dyskusji, samodzielna ocena problemu Formy zaliczenia • ocena za prezentację i udział w dyskusji |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2012/13" (zakończony)
Okres: | 2013-02-14 - 2013-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Dubiella-Polakowska, Henryk Horbaczewski | |
Prowadzący grup: | Magdalena Dubiella-Polakowska, Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Henryk Horbaczewski | |
Prowadzący grup: | Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Regina Abakanowicz, Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Regina Abakanowicz, Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2019-02-14 - 2019-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Regina Abakanowicz, Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-14 - 2020-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Regina Abakanowicz, Henryk Horbaczewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Regina Abakanowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-14 - 2023-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Tomasz Maliszewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.