Zasady podziału środków publicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 2000-AD-AD21ZP-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zasady podziału środków publicznych |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych opisanych w efektach kształcenia. Dotyczą one w szczególności zapoznania studentów z zasadami podziału środków publicznych w kontekście różnorodnych dziedzin funkcjonowania podmiotów publicznych. Chodzi tu także o nabycie wiedzy na temat funkcjonujących w tym zakresie algorytmów podziału, ich uwarunkowań oraz potencjalnych dysfunkcji, jak również odpowiedzialności z tym związanej. |
Pełny opis: |
Treści programowe wykładu (konwersatorium) 1. Uwarunkowania i specyfika funkcjonowania środków publicznych w Polsce. 2. Zasady wydatkowania i podziału środków publicznych w Polsce. 3. Klasyfikacje związane z podziałem środków publicznych. 4. Dysponenci części budżetowych. 5. Podział środków publicznych pomiędzy organy władzy publicznej szczebla centralnego i samorzą-dowego 6. Uwarunkowania podziału środków publicznych według dziedzin funkcjonowania państwa. 7. Wybrane algorytmy i zasady podziału środków publicznych. 8. Uwarunkowania funkcjonowania części oświatowej subwencji oraz części wyrównawczej, równo-ważącej i regionalnej. 9. Algorytmy podziału środków publicznych w służbie zdrowia i konsekwencje z tym związane. 10. Odpowiedzialność w kontekście podziału i wydatkowania środków publicznych. |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): 1. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2017. 2. Malinowska-Misiąg , Misiąg J., Misiąg W., Tomalak M., Algorytmy podziału środków publicznych, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2016. B. Akty prawne 1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm. 2. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1530 ze zm. 3. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów, Dz.U. z 2017 r. poz. 74. 4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, Dz.U. z 2018 r. poz. 1812 B. Literatura uzupełniająca 1. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. (red.), System finansowy w Polsce. 2., PWN, Warszawa 2008. 2. Juja A. (red.), Finanse publiczne, wyd. UE w Poznaniu, Poznań 2011. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Kr2_W08 (S2P_W08 S2P_W11) Ma pogłębioną wiedzę na temat tworzenia i ekonomicznego funkcjonowania organizacji sektora publicznego, ich form, faz rozwoju, jak również uwarunkowań finansowych determinujących ich organizację (zasady wydatkowania środków publicznych) i funkcjonowanie oraz sukces w wymiarze społecznym, tj. zabezpieczający realizacje zadań publicznych i funkcjonowanie podmiotów publicznych Kr2_W09 (S2P_W02 S2P_W03 S2P_W07 S2P_W08 S2P_W11) Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji publicznych: prawnych, admini-stracyjnych, ekonomicznych i społecznych przestrzennych i środowiskowych oraz zmianach w nich zachodzących w odniesieniu do struktur i procedur związanych z podziału środków publicz-nych Umiejętności Kr2_U01 (S2P_U01 S2P_U08) Kr2_U02 (S2P_U02 S2P_U03 S2P_U10) Kr2_U03 (S2P_U02 S2P_U03) Kr2_U04 (S2P_U04) Kr2_U05 (S2P_U05) Kr2_U06 (S2P_U02 S2P_U06 S2P_U07) Kr2_U07 (S2P_U02 S2P_U06 S2P_U07) Kr2_U08 (S2P_U09 S2P_U10) Kr2_U09 (S2P_U09 S2P_U10 S2P_U11) Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska eko-nomiczne, społeczne, przestrzenne i środowiskowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jedno-stek terytorialnych. Rozumie i umie wyjaśnić treść aktów administracyjnych oraz innych doku-mentów, komunikatów i artykułów w prasie i czasopismach z obszaru nauk społecznych w kon-tekście funkcjonowania różnorodnych algorytmów podziału środków publicznych. Prawidłowo stosuje pojęcia z zakresu nauk społecznych (dotyczące m.in. z funkcjonowania sektora finansów publicznych), w tym w szczególności z zakresu nauk prawnych i nauki o administracji. Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i ewentualne-go podziału środków publicznych. Potrafi formułować własne opinie krytyczne w tym zakresie. Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur. Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym z wykorzystaniem właściwych metod badawczych. Potrafi prognozować i modelować złożone sprawy administracyjne oraz procesy i zjawiska spo-łeczno-ekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla nauki o administracji, w tym m.in. wysokość przeznaczanych środków publicznych na różnorodne dziedziny funkcjonowania państwa w oparciu o różnorodne algorytmy i zasady ich podziału. Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami praw-nymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji publicznej dotyczących finansów publicznych Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwiązy-wania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce działania administracji. Umie samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych spraw administracyjnych i publicz-nych problemów z zakresu społeczno-ekonomicznego w oparciu o założone kryteria. Potrafi doprowadzić do podjęcia rozstrzygnięć w zakresie możliwości korzystania z określonych praw gwarantowanych przez funkcjonujące algorytmy i zasady podziału środków publicznych. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł z zakresu finansów publicznych. Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dys-kusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę dotyczącą funkcjonowania określonych algorytmów podziału środków publicznych. Włada nowożytnym językiem obcym na poziomie zgodnym z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego. Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych, wystąpień ustnych i prezentacji, w nowożytnym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie działania administracji publicznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł. Kompetencje społeczne Kr2_K01 (S2A_K01 S2A_K06 H2A_K01) Kr2_K02 (S2A_K02 S2A_K03 S2A_K05) Kr2_K03 (S2A_K05 A2A_K02) Kr2_K04 (S2A_K04 S2A_K05) Kr2_K05 (S2A_K05 S2A_K03 H2A_K05) Kr2_K06 (S2A_K07 H2A_K06) Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie, inspiruje innych do nauki, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar inter-dyscyplinarny, zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwo-ści, umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu. Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań, jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu. Komunikacja - umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekonomiczne tych projektów. Uczciwość - stosuje się do zasad etyki, szanuje prawo, jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu. Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, potrafi odpowiednio określić priorytety służące reali-zacji określonego przez siebie zadania, potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności, konsekwentnie dąży do celu, umie pracować systematycznie i samodzielnie, stosuje się do reguł i norm życia społecznego. Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia |
Metody i kryteria oceniania: |
Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne A. Sposób zaliczenia • zaliczenie z oceną B. Formy zaliczenia: Zaliczenie pisemne C. Podstawowe kryteria Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej połowy punktów z oddanej pracy zaliczeniowej. Na ostateczną ocenę ma też wpływ aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, rozwiązywanie analizowanych przypadków. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-14 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-14 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-14 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Paweł Galiński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.