USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zasady podziału środków publicznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 2000-AD-AD21ZP-N2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zasady podziału środków publicznych
Jednostka: Wydział Administracji i Nauk Społecznych
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Cele przedmiotu

Celem nauczania przedmiotu jest nabycie przez studenta wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych opisanych w efektach kształcenia. Dotyczą one w szczególności zapoznania studentów z zasadami podziału środków publicznych w kontekście różnorodnych dziedzin funkcjonowania podmiotów publicznych. Chodzi tu także o nabycie wiedzy na temat funkcjonujących w tym zakresie algorytmów podziału, ich uwarunkowań oraz potencjalnych dysfunkcji, jak również odpowiedzialności z tym związanej.

Pełny opis:

Treści programowe wykładu (konwersatorium)

1. Uwarunkowania i specyfika funkcjonowania środków publicznych w Polsce.

2. Zasady wydatkowania i podziału środków publicznych w Polsce.

3. Klasyfikacje związane z podziałem środków publicznych.

4. Dysponenci części budżetowych.

5. Podział środków publicznych pomiędzy organy władzy publicznej szczebla centralnego i samorzą-dowego

6. Uwarunkowania podziału środków publicznych według dziedzin funkcjonowania państwa.

7. Wybrane algorytmy i zasady podziału środków publicznych.

8. Uwarunkowania funkcjonowania części oświatowej subwencji oraz części wyrównawczej, równo-ważącej i regionalnej.

9. Algorytmy podziału środków publicznych w służbie zdrowia i konsekwencje z tym związane.

10. Odpowiedzialność w kontekście podziału i wydatkowania środków publicznych.

Literatura:

Wykaz literatury

A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu):

1. Owsiak S., Finanse publiczne. Teoria i praktyka, PWN, Warszawa 2017.

2. Malinowska-Misiąg , Misiąg J., Misiąg W., Tomalak M., Algorytmy podziału środków publicznych, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania, Rzeszów 2016.

B. Akty prawne

1. Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 869 ze zm.

2. Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 1530 ze zm.

3. Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 9 stycznia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji części budżetowych oraz określenia ich dysponentów, Dz.U. z 2017 r. poz. 74.

4. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 21 września 2018 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu ustalania ryczałtu systemu podstawowego szpitalnego zabezpieczenia świadczeń opieki zdrowotnej, Dz.U. z 2018 r. poz. 1812

B. Literatura uzupełniająca

1. Pietrzak B., Polański Z., Woźniak B. (red.), System finansowy w Polsce. 2., PWN, Warszawa 2008.

2. Juja A. (red.), Finanse publiczne, wyd. UE w Poznaniu, Poznań 2011.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Kr2_W08

(S2P_W08

S2P_W11)

Ma pogłębioną wiedzę na temat tworzenia i ekonomicznego funkcjonowania organizacji sektora publicznego, ich form, faz rozwoju, jak również uwarunkowań finansowych determinujących ich organizację (zasady wydatkowania środków publicznych) i funkcjonowanie oraz sukces w wymiarze społecznym, tj. zabezpieczający realizacje zadań publicznych i funkcjonowanie podmiotów publicznych

Kr2_W09

(S2P_W02

S2P_W03

S2P_W07

S2P_W08

S2P_W11)

Ma pogłębioną wiedzę o różnych rodzajach struktur i instytucji publicznych: prawnych, admini-stracyjnych, ekonomicznych i społecznych przestrzennych i środowiskowych oraz zmianach w nich zachodzących w odniesieniu do struktur i procedur związanych z podziału środków publicz-nych

Umiejętności

Kr2_U01

(S2P_U01

S2P_U08)

Kr2_U02

(S2P_U02

S2P_U03

S2P_U10)

Kr2_U03

(S2P_U02

S2P_U03)

Kr2_U04

(S2P_U04)

Kr2_U05

(S2P_U05)

Kr2_U06

(S2P_U02

S2P_U06

S2P_U07)

Kr2_U07

(S2P_U02

S2P_U06

S2P_U07)

Kr2_U08

(S2P_U09

S2P_U10)

Kr2_U09

(S2P_U09

S2P_U10

S2P_U11)

Rozumie i potrafi prawidłowo interpretować złożone sprawy administracyjne oraz zjawiska eko-nomiczne, społeczne, przestrzenne i środowiskowe w zakresie usług publicznych i rozwoju jedno-stek terytorialnych. Rozumie i umie wyjaśnić treść aktów administracyjnych oraz innych doku-mentów, komunikatów i artykułów w prasie i czasopismach z obszaru nauk społecznych w kon-tekście funkcjonowania różnorodnych algorytmów podziału środków publicznych. Prawidłowo stosuje pojęcia z zakresu nauk społecznych (dotyczące m.in. z funkcjonowania sektora finansów publicznych), w tym w szczególności z zakresu nauk prawnych i nauki o administracji.

Potrafi wykorzystać wiedzę teoretyczną do opisu przyczyn i przebiegu spraw administracyjnych oraz procesów i zjawisk społeczno-ekonomicznych dotyczących spraw publicznych i ewentualne-go podziału środków publicznych. Potrafi formułować własne opinie krytyczne w tym zakresie. Posiada umiejętność formułowania krytycznych opinii o zachowaniach ludzi w ww. strukturach na podstawie wiedzy naukowej, doświadczenia i oceny funkcjonowania tych struktur.

Potrafi właściwie analizować przyczyny, przebieg i skutki spraw administracyjnych, procesów i zjawisk w zakresie społeczno-ekonomicznym z wykorzystaniem właściwych metod badawczych.

Potrafi prognozować i modelować złożone sprawy administracyjne oraz procesy i zjawiska spo-łeczno-ekonomiczne z wykorzystaniem zaawansowanych metod i narzędzi właściwych dla nauki o administracji, w tym m.in. wysokość przeznaczanych środków publicznych na różnorodne dziedziny funkcjonowania państwa w oparciu o różnorodne algorytmy i zasady ich podziału.

Prawidłowo posługuje się systemami normatywnymi oraz wybranymi normami i regułami praw-nymi, zawodowymi i moralnymi w celu rozwiązania problemu z zakresu zadań administracji publicznej dotyczących finansów publicznych

Wykorzystuje zdobytą wiedzę w sposób kreatywny w różnych zakresach i formach do rozwiązy-wania problemów z zakresu zadań administracji publicznej pojawiających się w praktyce działania administracji.

Umie samodzielnie zaproponować rozwiązania konkretnych spraw administracyjnych i publicz-nych problemów z zakresu społeczno-ekonomicznego w oparciu o założone kryteria. Potrafi doprowadzić do podjęcia rozstrzygnięć w zakresie możliwości korzystania z określonych praw gwarantowanych przez funkcjonujące algorytmy i zasady podziału środków publicznych.

Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania typowych prac pisemnych oraz wystąpień ustnych i prezentacji w języku polskim, dotyczących zagadnień szczegółowych z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł z zakresu finansów publicznych.

Potrafi w sposób zrozumiały dla innych przedstawić swój pogląd na zagadnienie, odważnie, ale z rozwagą wyraża swoje zdanie, nie boi się zadawać pytań, potrafi kulturalnie uczestniczyć w dys-kusji, umie wyrażać konstruktywną krytykę dotyczącą funkcjonowania określonych algorytmów podziału środków publicznych.

Włada nowożytnym językiem obcym na poziomie zgodnym z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Posiada pogłębioną umiejętność przygotowania prac pisemnych, wystąpień ustnych i prezentacji, w nowożytnym języku obcym, dotyczących zagadnień szczegółowych w zakresie działania administracji publicznej, z wykorzystaniem podstawowych ujęć teoretycznych, a także różnych źródeł.

Kompetencje społeczne

Kr2_K01

(S2A_K01

S2A_K06

H2A_K01)

Kr2_K02

(S2A_K02

S2A_K03

S2A_K05)

Kr2_K03

(S2A_K05

A2A_K02)

Kr2_K04

(S2A_K04

S2A_K05)

Kr2_K05

(S2A_K05

S2A_K03

H2A_K05)

Kr2_K06

(S2A_K07

H2A_K06)

Samodoskonalenie - rozumie potrzebę rozwoju i uczenia się przez całe życie, inspiruje innych do nauki, potrafi uzupełniać i doskonalić nabytą wiedzę i umiejętności, rozszerzone o wymiar inter-dyscyplinarny, zna swoje silne i słabe strony, stawia sobie ambitne cele na miarę swoich możliwo-ści, umie przyjąć porażkę, przyznać się do błędu.

Współpraca - potrafi harmonijnie współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role, potrafi uzgodnić z grupą cele i podział zadań, jest otwarty, szanuje odmienność innych członków zespołu.

Komunikacja - umie uczestniczyć w zespołowym przygotowaniu projektów społecznych z wykorzystaniem konsultacji społecznych; przewiduje wielokierunkowe skutki prawne, społeczne i ekonomiczne tych projektów.

Uczciwość - stosuje się do zasad etyki, szanuje prawo, jest obiektywny, potrafi dostrzec konflikt interesów, prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu.

Odpowiedzialność - dotrzymuje terminów, potrafi odpowiednio określić priorytety służące reali-zacji określonego przez siebie zadania, potrafi przewidywać społeczne skutki swojej działalności, konsekwentnie dąży do celu, umie pracować systematycznie i samodzielnie, stosuje się do reguł i norm życia społecznego.

Kreatywność - myśli kreatywnie, potrafi wyjść poza utarte schematy, potrafi myśleć i działać w sposób przedsiębiorczy, potrafi elastycznie dostosować się do wymogów otoczenia

Metody i kryteria oceniania:

Forma i sposób zaliczenia oraz podstawowe kryteria oceny lub wymagania egzaminacyjne

A. Sposób zaliczenia

• zaliczenie z oceną

B. Formy zaliczenia:

Zaliczenie pisemne

C. Podstawowe kryteria

Warunkiem otrzymania pozytywnej oceny jest uzyskanie co najmniej połowy punktów z oddanej pracy zaliczeniowej. Na ostateczną ocenę ma też wpływ aktywność na zajęciach, udział w dyskusji, rozwiązywanie analizowanych przypadków.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Galiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Galiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-13
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Galiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-14 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Galiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2022-02-14 - 2022-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Galiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-14 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 18 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Paweł Galiński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-3 (2024-12-18)