Psychologia społeczna 1000-PE-21PSPO-N1
Wykład (WYK)
Semestr Zimowy 2013/14
Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)
Liczba godzin: | 27 |
Limit miejsc: | (brak limitu) |
Zaliczenie: | Egzamin |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Mika, S. (1998). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 2. Wojciszke, B. (2012). Psychologia społeczna. Warszawa Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR 3. Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2006). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk:GWP. (rozdziały; 3, 4, 5, 6, 9, 11, 12). 4. Wojciszke, B. (2000). Postawy i ich zmiana. W: J.Strelau (red.). Psychologia. Tom 3 (s. 79-105). Gdańsk: GWP. 5.Wojciszke, B. (2000). Relacje interpersonalne. W: J.Strelau (red.). Psychologia. Tom 3 (s. 79-10147-186). Gdańsk: GWP. 6. Weigl, B. (2000). Stereotypy i uprzedzenia. W: J.Strelau (red.). Psychologia. Tom 3 (s. 205-224). Gdańsk: GWP 7. Grzelak, J.Ł., Nowak, A. (2000). Wpływ społeczny. W: J.Strelau (red.). Psychologia. Tom 3. Gdańsk: GWP (rodział 46). 8. Adler, R.B., Rosenfeld, L.B., Proctor II, R.F (2006). Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się. Gdańsk: GWP.(rozdział 2 i 3). 9. Król-Fijewska, M. (1993). Trening asertywności. Warszawa: PTP., 10.Christopher, C.J. (2004). Nauczyciel – rodzice. Skuteczne porozumiewanie się. Gdańsk: GWP. 11. Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP. A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Mika, S. (1998). Psychologia społeczna dla nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak. 2. Wojciszke, B. (2012). Psychologia społeczna. Warszawa Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR. 3. Kenrick, D.T., Neuberg, S.L., Cialdini, R.B. (2006). Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice. Gdańsk:GWP. (rozdziały; 3, 4, 5, 6, 9, 11, 12). B. Literatura uzupełniająca 1. Grzelak, J.Ł., Nowak, A. (2000). Wpływ społeczny. W: J.Strelau (red.). Psychologia. Tom 3 (s. 187-204). Gdańsk: GWP. 2. Corey, M.S., Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdro-wia. (rozdziały 4, 5,6,7,8 dotyczące faz rozwoju grupy). 3. Cialdini, R.B. (2004). Wywieranie wpływu na ludzi. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. 4. Milgram, S. (2008). Posłuszeństwo wobec autorytetu. Kraków: Wydawnictwo WAM. 5.Leary, M. (2007). Wywieranie wrażenia na innych. O sztuce autoprezentacji. Gdańsk: GWP. 6.Kofta, M., Doliński, D. (2000). Poznawcze podejście do osobowości. W: J.Strelau (red.). Psychologia. Tom 2. Gdańsk: GWP (s.572-576 oraz 579--581). 7. Jarymowicz, M. (1985).Spostrzeganie samego siebie: porównywanie „ja – inni”. W: M.Lewicka (red.). Psychologia spo-strzegania społecznego. Warszawa: Książka i Wiedza (s.217-256). 8. Zimbardo, P. (2010). Efekt Lucyfera. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. 9. Alberti, R., Emmons, M. (2002). Asertywność. Sięgaj po to, czego chcesz nie raniąc innych. Gdańsk: GWP. 10. Nelson, T.D. (2003). Psychologia uprzedzeń. Gdańsk: GWP. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Student posiada wiedzę na temat psychologicznych podstaw wychowania i kształcenia Zna wybrane psychologiczne koncepcje człowieka: stanowiące teoretyczne podstawy działalności pedagogicznej. Definiuje pojęcie poznania społecznego a także samooceny i atrybucji oraz opisuje ich wpływ na relacje społeczne. Charakteryzuje pojęcie postawy, stereotypu i uprzedzenia. Wyjaśnia pojęcie zachowania asertywnego oraz odróżnia je od zachowania agresywnego i uległego. Definiuje pojęcie stresu psychologicznego. Student ma podstawową wiedzę o rodzajach więzi społecznych i o rządzących nimi prawidłowościach. Definiuje pojęcie zachowania prospołecznego oraz wyjaśnia dlaczego ludzie pomagają innym. Opisuje techniki wpływu społecznego. Opisuje i wyjaśnia zjawiska zachodzące w małej grupie społecznej. Charakteryzuje reguły współdziałania w grupie. Opisuje sposoby porozumiewania się nauczyciela z rodzicami w szkole. Umiejętności Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej. Student przewiduje konsekwencje posiadania wysokiej lub niskiej samooceny ucznia dla zachowania w relacjach interpersonalnych. Student rozpoznaje motywy zachowań agresywnych, uległych i asertywnych. Obserwuje swoje środowisko społeczne i wykrywa metody zmiany postaw stosowane przez nauczycieli wobec uczniów. Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opie-kuńczych, kulturalnych i pomocowych, a także motywów i wzorów ludzkich zachowań. Student anali-zuje rodzaj oczekiwań nauczyciela i przewiduje ich wpływ na zachowanie się ucznia. Przewiduje kon-sekwencje atrybucji dokonywanych przez ucznia i nauczyciela dla emocji, zachowania oraz sukcesów i porażek edukacyjnych ucznia. Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. Student przewiduje możliwe konsekwencje zastosowania różnych technik perswazji i wpływu społecznego na zachowanie się uczniów, rodziców. Planuje strategię zmiany postaw u uczniów. Rozpoznaje motywy zachowań prospołecznych. Dyskutuje możliwości wpływu grupy na poziom wykonania zadania. Konstruuje metody przeciwdziałania skutkom negatywnych stereotypów i uprzedzeń wśród uczniów. Ma rozwinięte umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej, potrafi używać języka specjali-stycznego i porozumiewać się w sposób precyzyjny i spójny przy użyciu różnych kanałów i technik komunikacyjnych ze specjalistami w zakresie pedagogiki, jak i z odbiorcami spoza grona specjalistów. Student planuje sposób porozumiewania się nauczyciela z rodzicami uczniów. Dyskutuje zagadnienia z zakresu psychologii społecznej wykorzystując specjalistyczną terminologię. Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argu-mentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. Student ocenia skuteczność stylów radzenia sobie ze stresem. W oparciu o wiedzę teoretyczną dotyczącą wpły-wu społecznego wyprowadza wnioski praktyczne dla praktyki wychowawczej. Kompetencje społeczne (postawy) Student poszerza znajomość problemów psychologicznych w kontekście edukacyjnym poprzez uczęszczanie na wykłady i lekturę zalecanej bibliografii. Student jest wrażliwy na problemy dotyczące psychologicznych determinant zachowania ucznia w szkole i wykazuje kreatywność w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych z zastosowaniem wiedzy psychologicznej. Przestrzega poczynionych ustaleń dotyczących samodzielnej analizy literatury oraz treści prezentowanych na wykładach. Jest zorientowany na jasne komunikowanie się wykorzystując terminologię psychologii społecznej ze specjalistami i osobami spoza grona specjalistów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawowe kryteria: znajomość treści prezentowanych na wykła-dzie oraz literatury przeznaczonej do samodzielnego studiowania egzamin pisemny: z pytaniami (zadaniami) otwartymi |
Zakres tematów: |
Poznanie i spostrzeganie społeczne. Obraz samego siebie – ja realne, ja idealne, samoocena oraz ich wpływ na zachowanie społeczne i komunikowanie. Porównania społeczne. Atrybucje. Efekt Pigmaliona w klasie szkolnej. Postawy i zmiana postaw. Stereotypy, uprzedzenia. Zachowania społeczne i ich uwarunkowania. Wpływ społeczny. Sytuacja interpersonalna. Empatia. Zachowania asertywne, agresywne i uległe. zachowania prospołeczne. Stres i radzenie sobie z nim. Porozumiewanie się ludzi w instytucjach. Reguły współdziałania. Psychologia małej grupy. |
Metody dydaktyczne: |
wykład z prezentacją multimedialną |
Grupy zajęciowe
Grupa | Termin(y) | Prowadzący |
Miejsca |
Akcje |
---|---|---|---|---|
1 |
(brak danych),
(sala nieznana)
|
Anna Skuzińska | 36/ |
|
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku: |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.