ZEW z metodyką
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-22ZzM-N1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | ZEW z metodyką |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki, drugi semestr, studia niestacjonarne pierwszego stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Wykład: Zaznajomienie z celami, zadaniami i funkcjami pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, Prezentacja nowych doktryn i paradygmatów w edukacji zintegrowanej odnoszących się do działalności przedszkola i edukacji w klasach młodszych Ćwiczenia: Przedstawienie modeli nauczania systematyzujące wiedzę studenta o sposobach pracy edukacyjnej. Zaprezentowanie podstawowych metod stosowanych w szkołach (zarówno skoncentrowanych na nauczycielu, jak i na uczniu) od strony teoretycznej i praktycznej. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu: Cele, zadania i funkcje pedagogiki wczesnoszkolnej i przedszkolnej, dyskursy wczesnej edukacji i ich obszary; dziecko, dzieciństwo, zabawa i socjalizacja, wiedza i programy kształcenia. Poznawanie ucznia na tle zmian systemowych w edukacji i wiedzy psychologicznej. Współczesne doktryny i paradygmaty w pedagogice wczesnoszkolnej i przedszkolnej Planowanie pracy dydaktycznej, zasady pracy w klasach 1-3 z wykorzystaniem psychologicznych zasad konstruowania wiedzy w oparciu m.in. o teorię Piageta, Wygotskiego założenia psychologii poznawczej i konstruktywizmu. Realizacja zajęć zintegrowanych z uwzględnieniem dydaktyki szkoły aktywnej, interaktywnej i dydaktyki tradycyjnej (podejście porównawcze). B. Problematyka ćwiczeń: 1. Modele nauczania oraz metody wspierania aktywności edukacyjnej uczniów, formy organizacyjne aktywności dzieci. 2. Środowisko i pomoce dydaktyczne w organizowaniu procesu uczenia się. 3. Nauczanie zintegrowane: metodyka edukacji polonistycznej (nauka czytania, nauka pisania, komunikacja, gramatyka, ortografia), metodyka edukacji matematycznej (matematyka w działaniu, uczenie się przez wgląd, różne podejścia do rozwiązywania zadań tekstowych), metodyka edukacji przyrodniczej (metoda eksperymentalna, praca grupowa), metodyka edukacji plastycznej, muzycznej, technicznej, motoryczno- zdrowotnej. 4. Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej- jakich błędów nie popełniać? |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć: Pedagogika wczesnoszkolna red D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009. Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. Pedagogika wczesnoszkolna red D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, wyd. akademickie i profesjonalne Warszawa 2009. Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. Wygotski L., Myślenie i mowa, Warszawa 1989, A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: Pedagogika wczesnoszkolna red D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, wyd. akademickie i profesjonalne Warszawa 2009. Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia, red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2011. B. Literatura uzupełniająca: D. Fontana, Psychologia dla nauczycieli, Poznań 1998 Bruner J., Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978, Klus-Stańska D., Konstruowanie wiedzy w szkole, Olsztyn 2000, Klus-Stańska D, M., Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, WSiP, Warszawa 2005. Wadsworth B, Teoria Piageta. Poznawczy i emocjonalny rozwój dziecka, Warszawa 1998 Kruk J, Dziecko w świecie przedmiotów. Studium projektowe pomocy dydaktycznych, „Impuls”, Kraków 2002. Petty G. Nowoczesne nauczanie Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli, wykładowców, szkoleniowców, Sopot: GWP, 2010 Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu, Poznań, 2011 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: W odniesieniu do efektów KW09, KW10, KW13, KW14, KW15, KW16 (w matrycy kształcenia w EUH-E na kierunku Pedagogika oraz efektów kształcenia n-li na EUH-E) – student zna terminologie pedagogiczną stosowaną w odniesieniu do zagadnień kształcenia zintegrowanego, łączy tę wiedzę z innymi dyscyplinami stanowiącymi bazę dla rozumienia zasad integracji wiedzy, zna nowe nurty pedagogiczne odnoszące się do metodyki wczesnej edukacji, odnosi zdobytą wiedzę do szerszego kontekstu kulturowego, funkcjonowania instytucji edukacyjnych, opiekuńczych i terapeutycznych. Rozumie uwarunkowania psychologiczne, społeczne i filozoficzne wprowadzania do praktyki pedagogicznej nowych doktryn i paradygmatów z zakresu wczesnej edukacji w ramach istniejącego systemu edukacji. Umiejętności: W odniesieniu do efektów w zakresie umiejętności (KU01, KU02, KU03, KU04, KU08, KU09, KU10) - zakłada się, że student będzie umiał: za pomocą obserwacji i interpretacji zdobywać informacje o procesie kształcenia na poziomie wczesnej edukacji, łącząc je z wiedzą z innych dyscyplin, konstruować rozwiązania dla praktyki pedagogicznej z przedmiotowego zakresu, prezentować je przed słuchaczami oraz opracowywać w postaci pisemnej. Diagnozuje, analizuje, prognozuje zdarzenia i sytuacje edukacyjne odnoszące się do wczesnej edukacji, opracowuje projekty zajęć, osadzając wiedzę praktyczną z kontekstem teoretycznym, jest twórczy i pomysłowy w swoim działaniu. Kompetencje społeczne (postawy): W odniesieniu do efektów w zakresie kompetencji społecznych (KK02) zakłada się że student będzie: Zaangażowany w działania na rzecz własnego rozwoju z uwzględnieniem sfery pedagogicznej jako podstawy przyszłej aktywności zawodowej, będzie udoskonalał przyszły warsztat pracy, rozwijał umiejętność pracy w grupie oraz współdziałania z osobami zaangażowanymi w pozytywne zmiany w sferze edukacji. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2014-02-14 - 2014-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Letni 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2015-02-14 - 2015-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz, Jolanta Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2015/2016" (zakończony)
Okres: | 2016-02-14 - 2016-09-05 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jolanta Kruk, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Wykład
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2017-02-14 - 2017-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Nowak, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Joanna Nowak, Kamila Zdanowicz-Kucharczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.