Diagnoza psychopedagogiczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-TP21DP-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza psychopedagogiczna |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok terapii pedagogicznej, 3 sem., N II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Wyposażenie studentów w wiedzę oraz wykształcenie profesjonalnych postaw w zakresie istoty, zadań, zasad i przebiegu diagnozy pedagogicznej i psychologicznej. Wyposażenie studentów w wiedzę dotyczącą szczegółowych reguł metodologiczno-etycznych obowiązujących w diagnozowaniu psychopedagogicznym oraz podstawowych technik diagnozowania wybranych środowisk, problemów i zaburzeń rozwojowych. |
Pełny opis: |
Treści programowe A Wykład: 1. Podstawy diagnozy psychopedagogicznej .. 2. Uwarunkowania procesu diagnostycznego. 3. Diagnoza rodziny (środowiska wychowawczego, funkcjonowania, wybranych cech rodziny). 4. Diagnoza sytuacji szkolnej uczniów. 4. Diagnoza dojrzałości szkolnej uczniów. 5. Diagnoza dysleksji rozwojowej. 6. Diagnoza sytuacji społecznej ucznia w klasie szkolnej (socjometria) 7. Techniki projekcyjne w diagnozowaniu sytuacji rodzinnej i szkolnej. 8 Diagnoza osiągnięć i niepowodzeń szkolnych uczniów. 9.Diagnoza zaburzeń nastroju u dzieci i młodzieży. B. Ćwiczenia: Wprowadzenie w podstawowe zagadnienia związane z technikami diagnozy psychopedagogicznej. Wskazanie na przykładowe narzędzia badawcze, Omówienie zasad poprawnego konstruowania narzędzi diagnostycznych. Opracowanie procedury badawczej oraz kwestionariusza wywiadu w odniesieniu do wybranych problemów badawczych |
Literatura: |
Wykaz literatury A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć : E. Jarosz, E. Wysocka; Diagnoza psychopedagogiczna. Podstawowe problemy i rozwiązania, Warszawa 2006 M. Guzik – Tkacz, Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Warszawa 2011 A.2. studiowana samodzielnie przez studenta: E. Jarosz: Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Katowice 2006 Portale internetowe WWW. psychologia.edu.pl, http://www.ore.edu.pl B. Literatura uzupełniająca B. Skałbania: Diagnostyka Pedagogiczna, Kraków 2011 E. Wysocka; Człowiek a środowisko życia. Podstawy teoretyczno – metodologiczne diagnozy. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza KW06 Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia, zarówno w aspekcie biologicznym, jak i ppsychologicznym i społecznym. KW10 Student ma wiedzę na temat istytucji i placówek zajmujących się szeroko rozumianą diagnozą psychopedagogiczną. KW11 Student ma wiedzę na temat metod, technik i narzędzi diagnozowania różnego rodzaju zjawisk patologicznych i indywidualnych dysharmonii. KW15 Student ma uporządkowaną wiedzę na temat osób, które diagnozuje. Student zna i rozumie istotę i cel diagnozy psychopedagogicznej, opisuje i wyjaśnia podstawowe etapy procesu diagnostycznego i jego uwarunkowania, wie na czym polega prawidłowy kontakt diagnostyczny, wie na czym polega opór w kontakcie diagnostycznym, potrafi wskazać na podstawowe techniki radzenia sobie z oporem. Rozróżnia specyfikę podstawowych technik badawczych i ich szczegółowe odmiany. Potrafi wskazana elementy z których składa się standardowa opinia diagnostyczna. Ma wiedzę na temat technik diagnozowania wybranych środowisk i problemów wychowawczych. Umiejętności KU02 Student potrafi analizować różne obszary rzeczywistości pedagogicznej ze względu na sformułowane cele i zadania diagnozy psychopedagogicznej, a także w celu diagnozowania i projektowania działań diagnostycznych KU07 Student potrafi posługiwać się w praktyce różnymi kategoriami ocen diagnostycznych z użyciem różnych kryteriów. KU08 Student potrafi potrafi zastosować wybrane narzędzia diagnostyczne w badaniach. KU10 Student potrafi zastosować wybrane narzędzia badawcze w trakcie wykonywanej działalności zawodowej (np. test dojrzałości szkolnej). KU11 Student ma świadomość potrzeby uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować do pracy samokształceniowej osoby w swoim środowisku rodzinnym i zawodowym Kompetencje społeczne (postawy) KK02 Student jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych, angażuje się we współpracę przy wykonywaniu powierzonych działań. KK06 Studen jest świadomy konieczności profesjonalnego pprzygotowania warsztatu pracy diagnostycznej, kieruje się dobrem osób badanych, modeleuje takie podejście wśród innych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Iwona Bugaj-Milewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 9 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Teresa Jaworska, Agnieszka Warsza | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2018-02-14 - 2018-09-30 |
zobacz plan zajęć |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Kaczmar, Magdalena Kiełbasiewicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.