Poradnictwo rodzinne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 1000-PE-POW21APR-N2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Poradnictwo rodzinne |
Jednostka: | Wydział Administracji i Nauk Społecznych |
Grupy: |
Drugi rok pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej z element. pracy soc., 1 sem., s. niest. II st |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Tryb prowadzenia: | Ćwiczenia |
Wymagania: | podstawowa wiedza z zakresu psychologii, podstawowe umiejętności z zakresu komunikacji i posługiwania się podstawową terminologią psychologiczną |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy z zakresu organizacji i funkcjonowania poradnictwa rodzinnego, głównych problemów jakimi zajmuje się poradnictwo rodzinne, w tym zagadnień związanych z komunikacją w rodzinie oraz dostar-czenie podstawowych umiejętności związanych z prowadzeniem poradnictwa rodzinnego. |
Pełny opis: |
Treści programowe A. Problematyka wykładu Charakterystyka podstawowych pojęć: rodzina, poradnictwo w tym poradnictwo rodzinne, doradca. Podobieństwa i różnice między poradnictwem rodzinnym i psychoterapią rodzin. Zakres – zadania poradnictwa rodzinnego. Organizacja poradnictwa rodzinnego. Etapy poradnictwa rodzinnego. Włączanie dziecka do poradnictwa rodzinnego. Poradnictwo rodzinne w świetle różnych teorii. Metody, środki i formy poradnictwa rodzinnego. Poradnictwo rodzinne wobec problemów rodziny. Błędy popełniane przez doradców. Etyczne aspekty poradnictwa. B. Problematyka ćwiczeń Charakterystyka interakcji doradcy i rodziny. Prowadzenie wywiadu z rodziną – pierwszy kontakt z rodziną. Komunikacja werbalna i niewerbalna – techniki; komunikacja błędy i bariery komunikacyjne. Poczucie własnej wartości i wyrażanie uczuć. Identyfikowanie reguł rodzinnych. Nawiązywanie kontaktu z dzieckiem. Analiza ról w rodzinie. Wgląd we własny sposób funkcjonowania w rodzinie. Wykorzystanie genogramu rodziny w poradnictwie rodzinnym. |
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział 2: Po-radnictwo). 2. Kawula, S., Brągiel, J., Janke, A.W. (1998). Pedagogika rodziny. Toruń: Wydawnictwo Adam Marsza-łek.(Rozdział 2) 3. Bandler, R., Grinder, J., Satir, V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP. 4. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP. 5. Stierlin, H., Rucker-Embden, I., Wetzel, N., Wirsching, M. (1999). Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk: GWP 6. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. 7. Jasnoch, M. Specjalistyczne poradnictwo rodzinne w Polsce. www.wrzos.org.pl/projekt1.18/.../Ekspertyza%20ZE%20RzD.pdf 8. Ławniczak, D., Marszałkowska, M., Mierzejewska, B., Polczyk, D., Zeller, L. Standard specjalistycznego porad-nictwa rodzinnego, dla rodziny z dziećmi. www.wrzos.org.pl/download/Zalacznik_8.pdf 9. Sęk, H. (1985). Wybrane koncepcje teoretyczne jako podstawa poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 51-84). Warszawa: Pań-stwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. 10. Sokoluk, W. (1985). Doradztwo i formy psychoterapii w poradnictwie małżeńskim oraz rodzinnym. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 110-136). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. 11. Komorowski, A. (1985). Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii małżeńskiej. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 137-161). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. 12. Tryjarska, B. (red.) (2012). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe SCHOLAR. (rozdziały: 1, 3, 4, 8, 9, 11) A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Bandler, R., Grinder, J., Satir, V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP. 2. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP. 3. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. 4. Tryjarska, B. (red.) (2012). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe SCHOLAR. (rozdziały: 1, 3, 4, 8, 9, 11). B. Literatura uzupełniająca 1. Gladding, S. (1994). Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne. Warszawa: KUP 2. Lamb, R. (1998). Poradnictwo zawodowe w zarysie. Warszawa: KUP. 3. Rostowska, T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków : Impuls (s.89-108). |
Efekty uczenia się: |
Wiedza K_W05 K_W06 K_W10 K_W13 K_W15 Student ma uporządkowaną i pogłębioną wiedzę na temat subdyscyplin i specjalności pedagogi-ki, obejmującą terminologię, teorię i metodykę. Student definiuje pojęcie poradnictwa rodzinne-go, jego zakres tematyczny, charakteryzuje etapy rozwoju rodziny oraz czynniki sprzyjające i zaburzające funkcjonowanie rodziny. Student wymienia rodzaje poradnictwa, jego subdyscypliny oraz charakteryzuje każdą z nich. Student ma pogłębioną wiedzę na temat rozwoju człowieka w cyklu życia zarówno w aspekcie biologicznym jak i psychologicznym oraz społecznym. Student opisuje pojęcie transmisji trans generacyjnej i jej roli w życiu jednostki Student ma uporządkowaną wiedzę o celach, organizacji i funkcjonowaniu instytucji edukacyj-nych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, pogłębioną w wybranych zakresach. Student wymienia instytucje zajmujące się poradnictwem rodzinnym, opisuje na czym polega poradnictwo rodzinne w tych instytucjach. Student ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę o różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących. Student identyfikuje znaczenie relacji w rodzinie pochodzenia dla relacji między małżonkami i ich dziećmi. Wyjaśnia znaczenie relacji między małżonkami dla zdrowia psychicznego i zachowania dziecka. Student ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach działalności edukacyjnej, wychowawczej, opiekuńczej, kulturalnej, pomocowej i terapeutycznej, pogłębioną w wybranych zakresach. stu-dent posiada pogłębioną wiedzę o problemach rodziny . Student opisuje znaczenie doświadczeń rodzinnych dla zachowania każdego z uczestników porady rodzinnej. Umiejętności K_U02 K_U04 K_U07 K_U10 K_U12 Student potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych , pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych. . Student wykorzystuje wiedzę psychologiczną do analizowania relacji między małżonkami oraz między rodzicami a dziećmi oraz wyprowadza wnioski dla poradnictwa rodzinnego. Student potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie, posiada umiejętność konstruowania rozbudowanych ustnych i pisemnych uzasadnień na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych, korzystając zarówno z dorobku pedagogiki, jak i innych dyscyplin naukowych. Student samo-dzielnie opracowuje pracę na temat poradnictwa rodzinnego, korzystając z literatury psycholo-gicznej. Student ma pogłębione umiejętności obserwowania, diagnozowania, racjonalnego oceniania złożonych sytuacji edukacyjnych oraz analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań. Student obserwuje i diagnozuje problemy wymagające pomocy doradcy rodzinnego. Student potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych. Student, posługując się wiedzą teoretyczną, proponuje własne wyjaśnienie przyczyn trudności rodzinnych, dyskutuje je w kontekście wiedzy teoretycznej oraz proponuje rozwiązania problemu stosując odpowiednie metody pracy. Student potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole. Student pracuje w grupie, w parach w trakcie ćwiczeń, przyjmuje rolę lidera w podgrupie ćwiczeniowej. Kompetencje społeczne (postawy) K_K01 Student ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego. Student jest zorientowany na podnoszenie swojej wiedzy i umiejętności z zakresu poradnictwa rodzinnego poprzez uczęszczanie na wykłady i ćwiczenia oraz aktywny w nich udział. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład: znajomość treści prezentowanych na wykładzie oraz literatury przeznaczonej do samodzielnego studiowania Ćwiczenia: obecność i aktywny udział w zajęciach oraz przygotowanie pracy pisemnej |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2013/14" (zakończony)
Okres: | 2013-10-01 - 2014-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Skuzińska | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy z zakresu organizacji i funkcjonowania poradnictwa rodzinnego, głównych problemów jakimi zajmuje się poradnictwo rodzinne, w tym zagadnień związanych z komunikacją w rodzinie oraz dostar-czenie podstawowych umiejętności związanych z prowadzeniem poradnictwa rodzinnego |
|
Literatura: |
A. Literatura wymagana do ostatecznego zaliczenia zajęć (zdania egzaminu): A.1. wykorzystywana podczas zajęć 1. Kargulowa, A. (2005). O teorii i praktyce poradnictwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN (rozdział 2: Po-radnictwo). 2. Kawula, S., Brągiel, J., Janke, A.W. (1998). Pedagogika rodziny. Toruń: Wydawnictwo Adam Marsza-łek.(Rozdział 2) 3. Bandler, R., Grinder, J., Satir, V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP. 4. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP. 5. Stierlin, H., Rucker-Embden, I., Wetzel, N., Wirsching, M. (1999). Pierwszy wywiad z rodziną. Gdańsk: GWP 6. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. 7. Jasnoch, M. Specjalistyczne poradnictwo rodzinne w Polsce. www.wrzos.org.pl/projekt1.18/.../Ekspertyza%20ZE%20RzD.pdf 8. Ławniczak, D., Marszałkowska, M., Mierzejewska, B., Polczyk, D., Zeller, L. Standard specjalistycznego porad-nictwa rodzinnego, dla rodziny z dziećmi. www.wrzos.org.pl/download/Zalacznik_8.pdf 9. Sęk, H. (1985). Wybrane koncepcje teoretyczne jako podstawa poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 51-84). Warszawa: Pań-stwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. 10. Sokoluk, W. (1985). Doradztwo i formy psychoterapii w poradnictwie małżeńskim oraz rodzinnym. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 110-136). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. 11. Komorowski, A. (1985). Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii małżeńskiej. W: M.Kozakiewcz (red.). Wybrane zagadnienia poradnictwa małżeńskiego i rodzinnego (s. 137-161). Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich. 12. Tryjarska, B. (red.) (2012). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe SCHOLAR. (rozdziały: 1, 3, 4, 8, 9, 11) A.2. studiowana samodzielnie przez studenta 1. Bandler, R., Grinder, J., Satir, V. (1999). Zmieniamy się wraz z rodzinami. Gdańsk: GWP. 2. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Gdańsk: GWP. 3. Satir, V. (2000). Terapia rodziny. Teoria i praktyka. Gdańsk: GWP. 4. Tryjarska, B. (red.) (2012). Bliskość w rodzinie. Więzi w dzieciństwie a zaburzenia w dorosłości. Warszawa: Wy-dawnictwo Naukowe SCHOLAR. (rozdziały: 1, 3, 4, 8, 9, 11). B. Literatura uzupełniająca 1. Gladding, S. (1994). Poradnictwo zawodowe zajęcie wszechstronne. Warszawa: KUP 2. Lamb, R. (1998). Poradnictwo zawodowe w zarysie. Warszawa: KUP. 3. Rostowska, T. (2008). Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia. Kraków : Impuls (s.89-108). |
Zajęcia w cyklu "Semestr Zimowy 2014/15" (zakończony)
Okres: | 2014-10-01 - 2015-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/16" (zakończony)
Okres: | 2015-10-01 - 2016-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semetr zimowy 2016/2017" (zakończony)
Okres: | 2016-10-01 - 2017-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Książak-Gregorczyk, Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)
Okres: | 2017-10-01 - 2018-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aneta Kobylińska, Anna Skuzińska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)
Okres: | 2018-10-01 - 2019-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sylwester Zagulski | |
Prowadzący grup: | Aneta Kobylińska, Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-13 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Magdalena Kuligowska, Sylwester Zagulski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest USOSWEB - Akademia Medycznych i Społecznych Nauk Stosowanych.